Skip to main content
Algemeen

"Pretpark" Beeld & Geluid

Meer
23 apr 2012 16:43 #16767 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: "Pretpark" Beeld & Geluid
Lang geleden ben ik een keer in het voormalige omroepmuseum geweest, dat was in Hilversum Zuid, nabij station sportlaan. Ik vond het een heel leuke expositie, ook het deel dat historische radio en TV programma's behandelde.

Ook ben ik heel lang geleden eens in het Evoluon geweest. Inderdaad, louter Philips maar technisch vond ik het zeker interessant.

Ik ben er nog niet toe gekomen het museum 'Beeld en geluid' te bezoeken. Van wat ik er over gehoord heb, lijkt het mij erg verstandig verwachtingen inzake historische radio's en TV's summier te houden. Voor de historische radio en TV techniek kan men beter naar echte radio musea gaan, bijvoorbeeld het Philips museum in Eindhoven en het Rotterdams Radio museum. Beide musea heb ik bezocht en ze hebben prima collecties die de historische radio en TV liefhebber aanspreken.

'Beeld en geluid' gaat, zoals de naam al aanduidt, vooral over de 'software' die via radio en TV is uitgezonden. En ook dat lijkt mij zeker de moeite waard eens te bekijken en te beluisteren.:thumbsup:

mvg, Pieter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 apr 2012 14:03 #16765 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: "Pretpark" Beeld & Geluid
Klopt helemaal Maarten
Als werknemer van Philips kon Vader er gratis in, en voor sterk gereduceerde toegangsprijs zijn hele gezin meebrengen. We hebben het dus meer dan eens bezocht en gemerkt dat alles steeds bleef zoals het was. Verder was het natuurlijk hélemaal op Philips gebaseerd en raakte op de duur nogal gedateerd.
De personeelsbezetting (dus loonkosten) was ook nogal hoog en de belangstelling liep terug
Voorbeeld dus van hoe het nìèt moet
Nico

Meer
23 apr 2012 11:59 #16762 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: "Pretpark" Beeld & Geluid
Het Evoluon is dus eigenlijk gewoon te vroeg gesloten... Maar wil je in een dergelijk museum een enigszins wisselende tentoonstelling hebben, dan heb je daar wel flink werk aan.

Meer
23 apr 2012 01:36 - 23 apr 2012 01:38 #16751 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: "Pretpark" Beeld & Geluid
Citaat Klaas:
"Je moet meegaan met de tijd, anders komt niemand meer langs..."
Dat is het noodlot van het Aviodrome geweest en waar men bij Madurodam wèl rekening mee heeft gehouden. Ook in musea wil het publiek actie, dingen zien gebeuren en als 't kan erbij betrokken worden. Zelf heb ik meegemaakt hoe het Aviodrome telkens prompt helemaal léégliep zodra een luchtwaardig vliegtuig op het platform zijn motoren startte, omdat het publiek direkt naar buiten trok om naar die activiteit te kijken.
Musea die volkomen statisch blijven "mag je alleen maar naar kijken, maar aankomen niet" zullen steeds minder belangstelling van het publiek ondervinden. Maar als de installaties aan het publiek "blootgesteld" worden zullen ze volkomen monkey- proof moeten zijn...
Nico
Laatst bewerkt 23 apr 2012 01:38 door Ouwe Schipper.

Meer
22 apr 2012 21:29 #16746 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: "Pretpark" Beeld & Geluid
Je moet meegaan met de tijd, anders komt niemand meer langs...

Wat ik nog weet van de bouwperiode, is dat ik elke ochtend van Leeuwarden naar Hilversum moest rijden en daar om 07:30 beginnen moest. Ik was elektro monteur en heb heel wat TL verlichting opgehangen...
Natuurlijk liep ik wel eens rond en heb de ramen gezien. Dat was erg apart. De diepe depots heb ik leeg nog gezien. Ik vroeg me af waarom het halve gebouw ook ondergronds gebouwd was. Ik wist niet wat erin kwam. Daarna ben ik nooit meer langs geweest...:(

Ik denk dat dat in 2004 of 2005 was.

Meer
22 apr 2012 14:40 #16717 door Roland Huisman
Met het oude omroepmuseum in gedachten ben
ik er afgelopen zomer heen geweest.

Het museum is zeer interactief opgesteld.
Zoals het nu is is het zeker geen muf kijkmuseum meer.
Er is enorm veel beeldmateriaal ter beschikking.
Je kunt je eigen TV opname maken of een
nieuwsuitzending samenstellen enz...

Bij de tentoonstelling van oude toestellen had ik
toch een andere verwachting. Iets bijzonders stond
er niet en her en der stond zelfs foutieve info
op de bordjes van bepaalde toestellen.

Naar mijn mening is het een museum nu vooral
bedoelt voor de jeugd en het algemene publiek.

Maar beeldmateriaal te over!

Groeten, Roland
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Gemaakt door Kunena