Skip to main content
Algemeen

Philips B7X14A01

Meer
21 apr 2012 13:41 #16678 door Lewievandebeek
Beantwoord door Lewievandebeek in topic Re: Philips B7X14A01
Allemaal vriendelijk bedankt voor de hulp & info.

Lewie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
21 apr 2012 11:07 #16674 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Philips B7X14A01
Hi Lewie,

mooie radio, De EM80 zal we versleten zijn. Vervang ook even het weerstandeje op de buisvoet. deze moet 470K zijn en is meestal verlopen naar oneidig. zorg dat de ieuwe weerstand een beetje naast de buisvoer zit, dan wordt hij wat minder warm.

Op de website van de nvhr kun je het schema downloaden. Daar is ook een philips schema te vinden voor vervanging vn het groene ELS scherm als dat het niet meer mocht doen. Wat vaak zo is, zoals Laurens aangeeft.

Gr.

Meer
21 apr 2012 09:45 - 21 apr 2012 09:47 #16672 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Re: Philips B7X14A01
De EM80 verslijt vaak, ze hebben een levensduur van slechts enkele duizenden uren. Maar de weerstandjes op de voet verlopen ook vaak in waarde waardoor het licht zwakker wordt en/of het oog niet meer reageert. Ten slotte kan de gelijkrichter en voedingselco versleten zijn, waardoor de spanningen te laag zijn en de buis niet op volle sterkte werkt.
Het EL scherm is ook bijna altijd stuk. De schaalverlichting hoort groen te zijn.
De ECC85 (voor de FM ontvangst) is ook vaak versleten, maar goed verkrijgbaar.

EM80's zijn te krijgen op iedere radiobeurs, en er zijn ook heel veel oude voorraad russische vervangers te krijgen. Die zijn een fractie groter, dus opletten dat de klem voldoende groot is.
Wim Rotte heeft een flink voorraadje ongebruikte europese: home.planet.nl/~rotte322/Voorraad/voorraadset.htm
Gebruikte buizen zijn aanzienlijk goedkoper, maar dan is het altijd een gok, tenzij er iemand met een tester in de buurt is.

Ik heb ook een B7X14a, en 't is een onwijs fijn toestel. Hij heeft hier al vele duizenden uren achter de rug, aangesloten op mijn PC voor het computergeluid.

.
Laatst bewerkt 21 apr 2012 09:47 door Laurens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lewievandebeek

Meer
21 apr 2012 08:48 #16670 door Lewievandebeek
Philips B7X14A01 werd gestart door Lewievandebeek
Ik kon een goede Philips radio (type B7X14A/01 nr PL 21110) op de kop tikken.Maar het magisch oog is defect. Zou de oorzaak liggen bij een defecte buislamp EM80 ? Zo ja, waar kan ik die kopen a.u.b.?
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena