condensators
- hkruis
- [hkruis]
-
De potmeters kun je het beste met een analoge universeelmeter controleren. De waardes op de buitenste aansluitingen moet kloppen en de loper moet een mooi verloop geven t.o.v. de buiten aansluitingen en de juiste waardes. De vierde aansluiting verloopt t.o.v. de loper en is voor je loudness regeling. ook hier is een juist mooi verloop en geen verspringen gewenst.
Om de koolbaan te reinigen, beetje contactspray, nareinigen met IPA en eventueel beetje contactvet.
Succes,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
hallo henk bedankt voor je advies,duidelijk teerknollen de vuilnisbak in ik heb inderdaad bijgehouden in het schema waar ze zaten .hkruis schreef : Hi Arkan, formeren van een teerknol heeft weinig zin en nut, een Elco kun je eventueel formeren en met e Megger voer je een aardige test uit op het gebied van de isolatie weerstand.
Dus de teerknollen gaan dus de afvalbak in.
De uitgesoldeerde teerknollen vervang je door nieuwe. Let even oop de werkspanningen als je andere koopt. Heb je op het bedradingsschema bijgehouden welke eruit zijn gehaald/ Vergeet ook de ontkoppel C 's niet en de schermrooster weerstanden te controleren c.q. te vervangen
Check ook je potmeters even, ik neem aan dat je de radio uitgeast hebt.
het is trouwens een mooie radio met een zeer goed geluid. Heb er een paar mogen reviseren.
hij is uit de kast is het de bedoeling dat ik de potmeters met de ohm meter door meet of er een onderbrekig in zit??:whistle: o jaa mijn schaaldraad voor de fm zit er in pffffff
dat viel niet
gr arjen
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden
- hkruis
- [hkruis]
-
Dus de teerknollen gaan dus de afvalbak in.
De uitgesoldeerde teerknollen vervang je door nieuwe. Let even oop de werkspanningen als je andere koopt. Heb je op het bedradingsschema bijgehouden welke eruit zijn gehaald/ Vergeet ook de ontkoppel C 's niet en de schermrooster weerstanden te controleren c.q. te vervangen
Check ook je potmeters even, ik neem aan dat je de radio uitgeast hebt.
het is trouwens een mooie radio met een zeer goed geluid. Heb er een paar mogen reviseren.
hkruis schreef : Hallo Arjen, Over welke radio hebben we het, Meestal zijn de papiercondensatoren (teerknollen) lek of verlopen. Ik kom ook af en toe teerknollen tegen die nog uitstekend zijn. Het hangt er dus ook vanaf waar deze gemonteerd zitten.
hallo henk , het is een philips B7X72A ik heb de teer knollen er uit gesoldeert ik wil ze meggeren maar moet ik ze dan eerst formeren vraag ik mij af
gr arjen.
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden
In de tabel van Janfernhout.nl, codensatortabel in #16575 staat een kleine fout.
De laatste kolom (Farad) moet gelezen worden als milliFarad.
De eerste regel moet dus als volgt zijn
100pF - 0,1nF - 0,000 1uF - 0,000 000 1mF - 0,000 000 000 1F
Condensators van rond de 1F worden gebruikt als ''accu's'' in videorecorders, radio's etc. om de tijd bij te houden bij stroomuitval.
Gr. Paul
- hkruis
- [hkruis]
-
gr. henk