Algemeen
fluit in radio
08 apr 2012 18:55 #16289
door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: fluit in radio
Het euvel is gevonden,het bleek een kapotte condensator(c62) te zijn die ik zelf waarschijnlijk om zeep heb geholpen met het vervangen van de potmeter.:oops:
Heb er net een nieuwe ingezet en nu is het goed.
Henk, bedankt voor de potmeters ze doen het uitstekend.
Gr. Bart
p.s. heb je mijn pm nog gehad?Ben er al achter waar jij dit besteld.(Farnell?)
Heb er net een nieuwe ingezet en nu is het goed.
Henk, bedankt voor de potmeters ze doen het uitstekend.
Gr. Bart
p.s. heb je mijn pm nog gehad?Ben er al achter waar jij dit besteld.(Farnell?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
08 apr 2012 18:51 #16287
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: fluit in radio
Nou Franc
Ik heb de 533a net even opgezocht en tref een dood gewone EL 84 aan met een uitgangs trafo'tje
In die toestellen wordt een veel gebruikt pricipe toegepast waarbij de volumeregelaar niet met z'n koude eind aan aarde zit maar aan het tegenkoppelcircuit. Dat hele circuit, met C60 en C61 en alle andere komponenten rondom de eindbuis is vreselijk kritisch. Een verlopen weerstand of lekkende condensator kan het feestje al bederven
Nico
Ik heb de 533a net even opgezocht en tref een dood gewone EL 84 aan met een uitgangs trafo'tje
In die toestellen wordt een veel gebruikt pricipe toegepast waarbij de volumeregelaar niet met z'n koude eind aan aarde zit maar aan het tegenkoppelcircuit. Dat hele circuit, met C60 en C61 en alle andere komponenten rondom de eindbuis is vreselijk kritisch. Een verlopen weerstand of lekkende condensator kan het feestje al bederven
Nico
08 apr 2012 17:31 - 08 apr 2012 17:31 #16281
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Re: fluit in radio
Hoi Henk,
Dit verschijnsel heb ik ook eens gehad bij dit type radio.
Af en toe wel fluiten bij een bep staand van de toonregeling.
Dit is een OTL radio met UL41 en EL84.
Zou het iets te maken kunnen hebben dat eea oscilleert via de gloeidraden van de UL41 die op een aparte wikkeling van de voedingstrafo zijn aangesloten?
Ik had de oorzaak destijds niet gevonden.
groet Frank
Dit verschijnsel heb ik ook eens gehad bij dit type radio.
Af en toe wel fluiten bij een bep staand van de toonregeling.
Dit is een OTL radio met UL41 en EL84.
Zou het iets te maken kunnen hebben dat eea oscilleert via de gloeidraden van de UL41 die op een aparte wikkeling van de voedingstrafo zijn aangesloten?
Ik had de oorzaak destijds niet gevonden.
groet Frank
Laatst bewerkt 08 apr 2012 17:31 door Franc.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
08 apr 2012 17:25 #16280
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: fluit in radio
Als je een extra speaker aansluit worden de speaker paralel geschakeld, Als er impedantie verschillen zijn van de speakers krijg je ook wat verschillen.
Wat je even kunt proberen met de originele speaker er aan, Is de draadjes op de UGT even omdraaien. het kan ook zijn dat je een van de potmeters niet goed hebt aangesloten.
Ik ga nog even op het schema kijken.
henk
Wat je even kunt proberen met de originele speaker er aan, Is de draadjes op de UGT even omdraaien. het kan ook zijn dat je een van de potmeters niet goed hebt aangesloten.
Ik ga nog even op het schema kijken.
henk
08 apr 2012 14:23 #16276
door Bart B
fluit in radio werd gestart door Bart B
Hallo,
Ik heb 2 andere potmeters gemonteerd in de BX533a,1 voor de volume en 1 voor de toonregeling.
Voor beide word dezelfde type potmeter gebruikt.Nu heb ik het volgende probleem,als ik aan de toonregeling draai onstaat er na 3/4 een fluittoon met gebruik van de orginele speaker.
Ik had er voor de reparatie een externe speaker aanhangen waarmee dit niet gebeurde.
Ook als bijde speakers eraan hangen krijg ik geen fluittoon,wel gaat de orginele zachter spelen naarmate ik er meer bas indraai.
Wat gaat er verkeerd.
Gr. Bart
Ik heb 2 andere potmeters gemonteerd in de BX533a,1 voor de volume en 1 voor de toonregeling.
Voor beide word dezelfde type potmeter gebruikt.Nu heb ik het volgende probleem,als ik aan de toonregeling draai onstaat er na 3/4 een fluittoon met gebruik van de orginele speaker.
Ik had er voor de reparatie een externe speaker aanhangen waarmee dit niet gebeurde.
Ook als bijde speakers eraan hangen krijg ik geen fluittoon,wel gaat de orginele zachter spelen naarmate ik er meer bas indraai.
Wat gaat er verkeerd.
Gr. Bart