Skip to main content
Algemeen

EF80 vs EF184 en andere equivalenten

Meer
05 apr 2012 18:54 #16181 door Ouwe Schipper
Sluit ik me bij aan....
En verder is een buizenhandboek (Muiderkring) een nuttig bezit waar je zo goed als àlle gegevens die jij vraagt kunt vinden
Nico

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 apr 2012 15:41 - 05 apr 2012 15:42 #16168 door pieterv
Hallo Klaas,

Dat de EF80, EF85 en de EF184 in jou specifieke situatie alle goed werken betekent nog niet dat deze buizen equivalent zijn. De EF80 en de EF184 zijn breedband HF versterker buizen met vaste roosterspanning, waarbij de EF184 twee keer zo steil is als de EF80. De EF 85 is (evenals de EF 183) een buis met variabele steilheid (regelpenthode) voor gebruik in de AVR schakeling van een radio of TV.

Buizen werden niet zomaar ontworpen maar wel degelijk opdat ze onderling verschillende specificaties hebben en dus in onderscheiden schakelingen konden worden toegepast. :)

met vriendelijke groet, Pieter.
Laatst bewerkt 05 apr 2012 15:42 door pieterv. Reden: correctie tekst

Meer
05 apr 2012 09:26 #16160 door klaas
Goedendag.

Ik heb gisteren al mijn buizen die overal wat verspreid in huis lagen gedocumenteerd in Excel en vind het verrassend dat ik boven de 350 stuks kom. Ik wist dat ik wat op voorraad had, maar 350 stuks...:P
Het voordeel is ook dat ik niet meer hoef te zoeken, als ik wat nodig heb. Ook kan ik wat gaan aanbieden, omdat ik soms erg veel de zelfde exemplaren bezit.

Het aardige is ook, dat veel buizen technisch bijna hetzelfde zijn. Zo zijn de EF80 en de EF85, en de EF184 qua pinnen en gloeispanning gelijk en zijn zondermeer toe te passen als modulator in mijn Tweamz. Ik vind de EF184 ook beter moduleren, te zien op de scope. De versterking zou hoger zijn dan de EF80, en de steilheid zou verdubbeld zijn door een betere constructie.

Zo zijn er nog veel meer buizen equivalent, of met een kleine aanpassing prima in apparatuur te gebruiken. Heeft iemand een lijst beschikbaar? Dat kan erg leerzaam zijn voor de zelfbouwers onder ons.

:radioluiste

Gr, Klaas.

Bijlagen:

Gemaakt door Kunena