Skip to main content
Algemeen

Schaallamp Philips 208U-05

Meer
31 dec 2011 16:57 #13240 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Schaallamp Philips 208U-05
R82 meet 400ohm. Met of zonder lampje maakt geen verschil in spelen.
Spanning over lampfitting 22,7V. Ik heb ipv de onderbroken R45 van 580 een 510 ohm gemonteerd bij gebrek aan.

Hallo Joseph,

Mooi, we zijn al weer een stapje verder!
De R82 is volgens de service documentatie 390 ohm +- een tolerantie van 20%. dus die weerstand is helemaal in orde.
En je meet een spanningsval aan de weerstand R82 van ca. 22 volt, heb ik dat goed?

En je meet aan de lampfitting ook een spanningsval van 22 volt met het lampje er uit gedraaid? Prima, helemaal goed, want de lampfitting zit aangesloten aan de zelfde uiteinden als de weerstand R82. Met me eens?
Dus de bedrading naar de lampfitting is in orde.

Vraagje: Maakt het verschil in spanningsval (-verschil) als het lampje er ingeschroefd zit of niet?

Dit is belangrijk want het lampje heeft natuurlijk ook een ohmse weerstand en als je het lampje met zijn ohmse weerstand parallel aan de R82 schakelt, dan is de totale weerstand van die twee parallel aan elkaar geschakelde weerstanden (de R82 + het lampje) natuurlijk veel kleiner dan de R82 alleen en is de spanningsval over beide parallele weerstanden ook veel minder dan 22 volt. Waarschijnlijk kom je dan in de buurt van de gewenste 6 volt uit. Dat kun je precies berekenen met de Wet van Ohm (maar dat nu even terzijde).

Maar Joseph, als het spanningsverschil tussen beide draden die naar het schaallampje lopen niet verandert met het lampje er in geschroefd of er uit gedraaid, dan moet je het toch met mij eens zijn, dat het lampje de eerder genoemde spanningsval niet beïnvloedt en dus of: kapot is, of: in de fitting geen contact maakt.
(Het gloeidraadje van de schaallamp is tenslotte ook een weerstand en twee weerstanden parallel verkleinen gewoon de uiteindelijke totale spanningsval)
Tot deze conclusie kwam ik in mijn vorige mailtje en nu ook weer: Of, je hebt een verkeerd of kapot gloeilampje of, de lampfitting heeft een inwendige onderbreking.

Mocht je er echt niet uit komen dan mag je altijd hier langs komen en dan gaan we wel eens aan het meten. Ik woon in Leusden (vlakbij Amersfoort).

Maar voor eerst goeie jaarwisseling. Groeten van Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
31 dec 2011 14:51 #13234 door Joseph
Beantwoord door Joseph in topic Re: Schaallamp Philips 208U-05
R82 meet 400ohm.Met of zonder lampje maakkt geen verschil in spelen.
Spanning over lampfitting 22,7V De oude UY1 is tot op heden niet defect maar minder emmissie minder anodespanning.
Ik heb ipv de onderbroken R45 van 580 een 510 ohm gemonteerd bij gebrek aan.

Meer
30 dec 2011 22:53 #13215 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Re: Schaallamp Philips 208U-05
Beste Joseph,

Het lijkt me een beetje raar verhaal: R40 staat rood omdat R45 onderbroken is.

Als je het schema volgt zijn er twee stroomkringen:

1). Het gloeistroomcircuit bestaande uit R40, B6, R43, B3, B5, B2. Die staan allen met elkaar in deze volgorde in serie over de 220 V. In dit circuit komt R45 niet voor.
2). Het voedingscircuit, besataande uit R45, B6, C1 en zo verder.

De anode van de UY1 wordt gevoed via R45.
Wat er gebeurd zou kunnen zijn is dat de vorige UY1 die er in zat toen R40 rood werd,kathode/gloeidraad sluiting heeft gekregen.
In dat geval komt de netspanning via R40 direct op elco C1 terecht. Die heeft voor 50 Hz. een lage weerstand, bovendien gaat het mis in de elco. Er gaat dan veel stroom lopen. Daardoor wordt R40 roodgloeiend. Maar dan hebben de andere buizen niet gegloeid. Hierdoor kan R45 ook defect zijn geraakt.
Nu heb je ontdekt dat R45 was onderbroken en je hebt een andere UY1 geplaatst.
Je hebt dus kennelijk 2 oorzaken tegelijkertijd opgelost.

Voor het schaallampje zie het voorgaande.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
30 dec 2011 21:25 #13208 door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: Schaallamp Philips 208U-05
Hoi Hans,

Wat jij hier zegt heb ik in een soortgelijke vraag op het NFOR ook geantwoord.

Eén klein editje in jouw antwoord. R82 kan meerdere waardes hebben. In de 05-variant zou die 390 Ohm
moeten zijn maar niet gek opkijken als er 470 Ohm gemonteerd is.

Groeten,
Paul

Meer
30 dec 2011 20:21 - 30 dec 2011 20:24 #13199 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Schaallamp Philips 208U-05
PS.deze Uutjes hebben rare kuren!

Hallo Joseph,

Of uutjes rare kuren hebben......dat geloof ik niet. Meten is weten maar je moet vooral weten wat je aan het meten bent. Ik heb begrepen dat de radio inmiddels weer goed speelt en dat alleen het schaallampje niet wil branden.

Pak nu eens het schema er bij. Dan zie je dat er parallel aan het schaallampje L1 een weerstand R82 is gemonteerd.

1) Heeft die weerstand nog de juiste waarde van 390 ohm? Meet die eens. Die weerstand zorgt dat de radio blijft door spelen als het gloeilampje kapot is. Draai nu het lampje eens los en controleer of de radio blijft door spelen.
Maakt het een verschil of het lampje los- of vast gedraaid is?
Met een losgedraaid lampje meet je met de universeelmeter over die weerstand (R82) als het goed is een spanningsval: dus de meetpennen aanluiten aan de uiteinden van de R82 en de spanningsval meten. De universeelmeter moet dan op gelijkspanning staan, want de R82 zit na de gelijkrichtbuis.
De spanningsval over de R82 - zeg maar voor het gemak het spanningsverschil tussen de beide uiteinden van de weerstand - staat ook op schaallampje. (zie het schema :) )
En...door het spanningsverschil tussen de ene kant van het lampje en de andere kant van het lampje gaat hij branden.

2) Meet nu met een er uitgedraaid lampje de spanning aan de 2 aansluitingen van de lampfitting eens. Meet je daar het zelfde spanningsverschil als over de weerstand R82, dan is de bedrading naar het lampje in orde; zo niet: draadbreuk of slecht contact.

Dan blijven er 2 dingen over: of je hebt een verkeerd lampje, of de lampfitting is stuk.
In een 208U-05 hoort een lampje van 6 Volt - 0,05 A en beslist niets anders.

PAS WEL OP met een U-toestel, want het chassis staat onder spanning. Ik meet altijd met een spanningzoeker of er spanning op het metaal van het chassis staat. In dat geval de netstekker omdraaien en opnieuw controleren. Succes !

Groeten, Hans
Laatst bewerkt 30 dec 2011 20:24 door Johannes.

Meer
30 dec 2011 17:18 #13190 door Joseph
Vervolg op eerder bericht 18dec.

Probleem Schaallamp 208U,
De radio speelt weer goed!
Oorzaak rood worden weerstand R40:
R45 onderbroken.Waarschijnlijk door uitwisselen andere UY1?? Vervangen door porcelijnen 510 moet eigenlijk 580 zijn.
Nu met een nieuwe UY kloppen de spanningen weer (anodespanning 145v)
UBL21 vervangen vanwege vervorming.
Echter schaallamp werkt nog steeds niet !!!
Raadsel ?
Suggestie?
PS.deze Uutjes hebben rare kuren!

Gevraagd de porcelijnen serieweerstand

Gemaakt door Kunena