Skip to main content
Algemeen

Philips 22RF815/06 Wie weet meer?

Meer
30 nov 2023 19:41 #98580 door Niekieboy
Beantwoord door Niekieboy in topic Philips 22RF815/06 Wie weet meer?
Dank voor de tips!
Ik heb privé ook nog wat info ingewonnen en denk dat ik de komende weken eerst eens rustig de boel loskoppel en schoon probeer te maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 nov 2023 22:13 #98561 door Rene Daemen
Niekie Boy
Als je woonlocatie vermeld kan misschien iemand met je meekijken
Naar je meubel..en in orde maken
Grt René

René Daemen

Meer
26 nov 2023 13:58 #98556 door C.B.
Beantwoord door C.B. in topic Philips 22RF815/06 Wie weet meer?
De potmeter kan inderdaad versleten zijn. Een nieuwe zou wel moeten kunnen. Gewoon het type en de lengte van de as weten en de weerstandswaarde. Tenzij er natuurlijk aftakkingen op zijn, voor loudness. 't Schema ken ik niet, misschien is het te vinden op nvhr.nl .

Het verschil in volume is misschien een slecht contact, of misschien een magnetisch in plaats van keramisch element in de PU? Ik veronderstel dat u de Band gebruikt met een GSM of zoiets? Misschien staat het volume daar niet luid genoeg.

De mechanische problemen met de PU kunnen te maken hebben met verdroogd vet en dergelijke. Opkuisen (bv. oorstokje met IPA) en daarna smeren (kruipolie en/of lithiumvet veronderstel ik).

Als de knoppen werken zoals buizenradio's uit de jaren 1950, is dat misschien niet onmogelijk, maar daar zou ik niet aan beginnen. Is het ook zeker dat de ruis echt van de PU afkomstig is? Het is wellicht de bron of de versterker zelf.

Meer
26 nov 2023 13:57 #98555 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips 22RF815/06 Wie weet meer?
ik ken dat meubel denk Duit s PH
er zit ook een duitsen PH wisselaar in
met arm gewichten Jammen met Kunstof platou
Deze Zet minder door met wisselen .
Wel een mooie tafel om te zien .
Huub

Meer
26 nov 2023 11:23 #98553 door Niekieboy
Beantwoord door Niekieboy in topic Philips 22RF815/06 Wie weet meer?

Hallo allemaal,

Inmiddels twaalf jaar nadat dit onderwerp is geopend, maar ik wil er graag op aanhaken.
Ik heb namelijk hetzelfde charmante meubel thuis staan. Gekocht via Marktplaats.
Behalve dat hij ook hier goed in het interieur past wil ik het nu ook als klusproject aanpakken.
Mijn kennis en ervaring op dit gebied is zeer beperkt, ik hoop er wat van te leren maar ben tegelijkertijd bang de boel te vernaggelen. Alle raad is dus zeer welkom.

Punten waarmee ik aan de slag wil:
1. Volume - De volumeknop is haperig als ik er aan draai. Een klein stukje draaien betekent vaak een grote sprong in volume, niet altijd harder/zachter wanneer je harder/zachter verwacht. 
Ik heb gelezen dat dit iets met de potmeter te maken zou kunnen hebben, is dat de achterkant van de volumeknop? Kan ik die wel vervangen met behoud van de huidige knop? Ik wil de uitstraling graag behouden.

2.  Volumeverschil tussen aansluitingen - Er is een aanzienlijk verschil in volume tussen aansluitingen. Als de radio met veel volume bulderd en ik schakel naar de platenspeler dan is deze aan het fluisteren (zelfde geld voor de 'band' welke onder dezelfde knop als de platenspeler zit, hierover ook punt 4).
Ik heb gehoord dat de voorversterker kapot kan zijn. Is dat waarschijnlijk de oorzaak en is dat eenvoudig te vervangen?

3. Platenspeler - De platenspeler is oorspronkelijk behoorlijk luxe, er zit zelfs een pinnetje bij waarop meerdere LP's gestapeld kunnen worden en de platenspeler zou zelf kunnen wisselen. Op het moment doet eigenlijk alleen de toerenafstelling het nog. De arm beweegt automatisch naar buiten als ik hem naar beneden laat (los van welke diagonaal ik instel). De startknop en stopknop werken niet meer (ik hoor wel een klik, die hoor ik ook als de plaat is afgelopen), zodra ik het meubel aanzet begint hij te draaien en houdt niet meer op tot ik het meubel uitzet. De arm gaat ook niet uit zichzelf terug als de plaat is afgelopen.
Ik heb de speler losgeschroefd en van onder bekeken, ik zie veel mechaniek maar wordt er niet wijs uit. heeft iemand een foto of schematische tekening van uit platenspelers uit deze tijd werken?
Ik zou in eerste instantie de start en stopknop weer werkend willen hebben, de rest zou uiteraard ook mooi zijn.

4. Input kiezen
 De platenspeler en de 'band' (waarop ik een DIN--> mini jack heb aangesloten) zitten onder dezelfde knop. Op het moment dat ik de mini jack gebruik hoor ik dus ruis van de draaiende platenspeler.
Ik gebruik eigenlijk alleen FM en de band/platenspeler dus ik vroeg me af of het mogelijk is om één van de andere radio-knoppen te gebruiken om band en platenspeler los te halen. Iemand tips?

Meer
15 dec 2011 09:44 #12651 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Re: Philips 22RF815/06 Wie weet meer?
Zo te zien is dat meubel helemaal op zijn plaats in dat 70's interieur. Zelfs "Hotel California" staat ertussen.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
De volgende gebruiker (s) zei dank u: suzanne

Gemaakt door Kunena