Skip to main content
Algemeen

storingsvrij zender ontvangen

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
12 nov 2011 18:53 #11524 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: storingsvrij zender ontvangen
Hallo Rob, heeft de Greatz ook een typenummer. wat was de reden van je buizenvervanging e.d. Hoe speelde de radio toen en wat waren de klachten. Zoals je het nu omschrijft lijkt het een storing in het voorversterker gedeelte of de eindtrap (LF) wat betreft de brom van de pick-up. Het niet goed functioneren van de radio hangt af of dit op elke golflengte zo ie of op een bepaalde band.

Zoals Ed aangeeft zou ik nu ook even beginnen met het goed controleren van je uitgevoerde werkzaamheden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Weele
  • [Ed van der Weele]
Meer
12 nov 2011 17:18 - 12 nov 2011 17:38 #11522 door Ed van der Weele
Beantwoord door Ed van der Weele in topic Re: storingsvrij zender ontvangen

rob_n_roll4 schreef : Het rare is dat na het vervangen van alle buizen, aarde papier en kapotte draden, de zenders niet helemaak storings vrij krijg. Het is net of ze iets naast de zender staan, en te veel ruisen.

Leuk om weer een nieuwe hobbyist aan te treffen.
Ik wil je niet ontmoedigen, in tegendeel zelfs, maar wij noemden in de werkplaats een geval zoals je hier voorlegt "kapotgerepareerd". Hoogstwaarschijnlijk heb je met het monteren van draden, weerstanden of condensatoren een foutieve aansluiting gemaakt of twee draden toevallig tegen elkaar aan gedrukt.

De simpelste oplossing is om héél nauwgezet alle bedrading, weerstanden, condensatoren en buishouders te controleren. Het is te hopen dat je een goed schema en een componententekening bij de hand hebt, dat maakt het een stuk gemakkelijker.
En als je er helemaal niet meer uitkomt zal je hulp moeten vragen aan een ervaren hobbyist die in de buurt woont. Op afstand is hier heel weinig over te zeggen.

De volgende keer - die komt geheid, daarvoor is de radiohobby veel te leuk - niet op voorhand van alles gaan vervangen, maar eerst controleren op de werking en daarna de echte defecten opheffen.
Laatst bewerkt 12 nov 2011 17:38 door Ed van der Weele.

Meer
12 nov 2011 16:38 #11520 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Re: storingsvrij zender ontvangen
Veel belangrijker dan het vervangen van de buizen is het controleren op defecte condensatoren.

Verder kunnen je storingen een veelvoud aan oorzaken hebben, van een slechte afscherming tot een defecte voedingselco tot een slecht ontstoorde oplader van 'n telefoon.

.

Meer
12 nov 2011 16:02 #11519 door rob_n_roll4
hallo mijn naam is rob en heb zojuist een GREATZ radio pickup in orde gemaakt.
Het rare is dat na het vervangen van alle buizen, aarde papier en kapotte draden, de zenders niet helemaak storings vrij krijg. Het is net of ze iets naast de zender staan, en te veel ruisen.
Ook als ik de pickup gebruik levert deze veel brom en aanzienlijk volume verlies.Ik moet wel even zeggen dat de nieuwe naald nog niet in het juiste rubbertje zit, maar werkt wel.
hopelijk is het te verhelpen, want ik heb er al met plezier een hoop tijd in gestoken en had verwacht dat hij het ietsjes beter zou doen. Ook zit hij rechtstreeks op de radioantenne.
Heeft iemand een idee?
gr rob

Gemaakt door Kunena