Skip to main content
Algemeen

Volksempfänger DE 301Dyn vs De DKE

Meer
13 jan 2011 10:36 #1084 door Huub
Deze radio kan ook nog wel goed klinken
Gezien de behoorlijke luitspreker .
Is de eind lamp een AL 4 ? Huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 jan 2011 09:20 - 13 jan 2011 09:57 #1083 door Gino
Dank voor alle reakties, en prijsindicaties !

Ik heb de stap gewaagd : ik ben mee gaan bieden op Ebay.de.

Deze aktie liep moeizamer als die met de Waldorp.

Blijkbaar zijn deze Volksempfängers in Duitsland ook geliefd/gezocht.
Ik zat er bij een aantal flink naast ! :(
Of de prijs ging skyrocketing op de laatste minuten, of ik werd nét voor de beeindiging van de veiling
nog overboden. Dit gebeurde in de laatste seconden....

Maar ik heb iets kunnen kopen :



Dit is een VE 301 DYN, merk Schaub Lorenz.
Er is in gerepareerd om hem "spielbereit" te krijgen, ook zijn buizen vervangen.



Hij is compleet, netjes, speelt en met een jaar garantie ! Waar vind je dit op een apparaat van 73 jaar oud !
De bakelieten kast is gaaf.
De verkoper is een handelaar, en zijn vader ( 84 jaar) en gewezen radioreparateur repareert ze.
Het is wél de duurste radio in mijn illustere verzamelcarriëre.
Hij kost mij 141 euro.:(

Ik denk, gezien jullie prijsindicaties, dat ik wél redelijk binnen de normen ben gebleven.



Ook dit toestel moet via de post komen. Maar daar heb ik wel vertrouwen in.

Als het oud is is het leuk
Laatst bewerkt 13 jan 2011 09:57 door Gino.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 jan 2011 19:08 - 12 jan 2011 19:10 #1069 door Armand
Hallo Gino,

Met een meter of 3-4 heb ik zeer goede ontvangst met deze Ingelen VE301Dyn.Als je het origineel wil houden,let dan bij de aanschaf van een VE301Dyn of de adelaars met hakenkruis aanwezig zijn (zie rode pijlen).Ook binnenin zijn origineel alle onderdelen voorzien van een adelaar.
Let ook of de ronde bakelieten moeren voor de bevestiging van de net- en golflengteschakelaar aanwezig zijn (zie rode pijlen).Vaak ontbreken die of men heeft ze vervangen door rubberen doorvoertules zoals op jouw foto van de VE301Dyn is te zien.
De luidspreker is van het dynamische type met een goed geluid.Vaak vertonen ze echter een scheur in de conus.Als het niet te erg is,is dit nog goed te repareren.Ook gebeurt het dat de spreekspoel aanloopt door roest maar ook dit is te verhelpen.
Deze luidsprekers zijn gemakkelijk uiteen te halen.Zie voor reparatie : www.dk3xe.com/dk3xe3/ve301_ls.htm
Voor deze Ingelen VE301Dyn betaalde ik 195 Euro : compleet en alles tot en met de netstekker origineel maar niet spelend wel brommend..De elco-kokertjes moesten voorzien worden van nieuwe elco's en 3 C's waren aan vervanging toe.

Vriendelijke groeten,:) Armand







Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 jan 2011 19:10 door Armand.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Gino

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 jan 2011 10:55 - 12 jan 2011 11:09 #1053 door Johannes
Hallo Gino,

Aan het antwoord van Laurens heb ik niet zoveel toe te voegen. De nodige informatie is te vinden in deze thread:

www.buizenradioclub.nl/index.php?option=...d=5&id=678&Itemid=68

De zeer zeldzaam geworden gelijkrichtbuis VY2 heeft inderdaad een nogal beperkte levensduur bij een DKE 1938 als gevolg van de hoge inschakelstroom en een naderhand aan te brengen voorschakelweerstand van 470 ohm kan een hoop ellende voorkomen.
Verderop in de genoemde link kun je nog een schemaatje vinden hoe je die weerstand kunt monteren. Tevens wordt in dat artikel aangeraden om de zekering van 0,5 A te vervangen door een exemplaar van 0,1 A.

De DKE is een éénkringstoestelletje en is zoals Laurens al zei erg goed af te stemmen, zeker met een lange antennedraad zijn 's avonds veel zenders te ontvangen. Met een draadje van een meter gaat het ook, maar blijft de ontvangst beperkt tot een paar krachtige lokale zenders. Verwacht ook geen hifi-geluid. De radio is erg eenvoudig van constructie maar dat maakt hem - historisch gezien - juist zo interessant. Ik vergelijk hem wel eens met een Philips 37A luistervinkje, maar dan in "luxe" uitvoering.

Mijn eigen DKE was niet de voordeligste, maar is nog in erg mooie staat, met een van nature glanzend bakelieten kastje (dat heeft de DKE op jouw foto niet en dat bepaalt mede de prijs) en op de inhoud van de afvlakelco's na nog helemaal origineel, ook de VY2 buis. Ik had het bedrag van 150 euro er voor over. Alleen jammer dat de zilverkleurige coating van de Telekunken VCL11 buis zo broos is en wat begint af te bladderen. Verder luister ik er regelmatig met veel plezier naar :)

Nog een aardig restauratieveslag van een DKE vond ik hier: www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschic...stauration/DKE38.htm

Groeten, Hans
Laatst bewerkt 12 jan 2011 11:09 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Gino

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jan 2011 22:37 #1051 door Laurens
DKE 50-150 euro. VE301Dyn 100-250. Allemaal afhankelijk van de staat.
De DKE is zeer makkelijk af te stemmen, als je er een avondje de tijd voor neemt, leer je wel werken met terugkoppeling en afstemming. Lekker laten genereren, de fluittoon zo laag mogelijk laten klinken (of het toestel 'in de pas' laten genereren - zero beat) en dan terugkoppeling terugnemen. Tientallen zenders zijn 's avonds gescheiden van elkaar te ontvangen. Het zal je nog verbazen.
De VE301Dyn werkt exact hetzelfde.
Nadeel van de dyn? De voedingstrafo is zeer krap gewikkeld en kan defect zijn.
De DKE heeft bijna altijd een defecte VY2. Schakel, als je nog een goede hebt, een weerstand in de anodeleiding daarvan. De piekstromen bij het bijladen van de elco's zorgen voor een extreem snelle slijtage van die buis.

.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Gino

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jan 2011 20:50 - 11 jan 2011 20:54 #1047 door Gino
Door mijn laatste Ebay aankoop in Duitsland ben ik daar eens wat blijven rond kijken.

Mijn interesse is nu eigenlijk ook gewekt voor een VE ( volksempfänger) uit de eind jaren '30.

De grote VE 301 Dyn :



en de wat kleinere VE DKE :



Wat is voor deze toestellen een gangbare en redelijke aankoopprijs ?

Wat zijn de vóórs en tegens van deze specifieke modellen ?
De DKE zou wat lastig af te stemmen zijn !?!

Ik kan ze zelf verzinnen, kreten als "wat de gek er voor geeft" en " wat is het je waard ". :)

Maar ik zie ze regelmatig op Ebay.de verkocht worden.
Soms voor érg hoge prijzen, soms voor een in mijn ogen redelijker bedragen.

Maar ook de staat en originaliteit zullen zeker van invloed zijn, maar wie kan me
een beetje op weg helpen ?


Vriendelijke groet, Gino

Als het oud is is het leuk
Bijlagen:
Laatst bewerkt 11 jan 2011 20:54 door Gino.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena