Skip to main content
Bandrecorders

B&O 608

Meer
20 mrt 2011 07:34 #2920 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: B&O 608
Jarno,

Niet zo ver van jouw huis verwijderd, in Stadskanaal, woont de grootste leverancier van afstemoogjes van Nederland en omstreken. Achim. Die kan je vast wel aan een nieuwe EAM86 helpen als de oude defect is. Even de oude buis laten testen en je kunt weer verder.

Groeten, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 mrt 2011 08:56 #2881 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: B&O 608
Jarno

vervang een shet weerstandje op het voetje eens
dat komt veel voor als hij gloeispanning krijgt
is het buisje zover nog goed
het weerstandje is vaak boosdoener dat het oog niet meer reageerd
kijk er maar eens naar

Grt René Daemen

René Daemen

Meer
18 mrt 2011 06:06 #2879 door jarno
Beantwoord door jarno in topic Re: B&O 608
Ik vermoede ook al dat het meer design is dan kwaliteit, maar toch het geluid wat er uit komt klinkt een dtuk beter dan mijn grundig rekorder uit 1968.
Het recordertje zou er ook nog moeten zijn als 4 spoors.
Dat was de Beocord Belcanto 609.
Wat het buisje betreft.
Ik heb gister nog even grof de spanningen gemeten en hij krijgt wel spanning.
Opnemen doet hij ook nog wel goed, alleen het afstem oog doet niks.
Het gekke is ook wel het buisje staat alteid in werking.
Wanneer je muziek afspeelt zit hij mee te dansen.
Ik Zal vanavond nogh wel even beter kijken.

Groet Jarno

.

Meer
17 mrt 2011 21:54 #2878 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Re: B&O 608
Hallo Jarno,

De niveau-indicator is van het type EAM86; dus er zit naast de indicator ook nog een diode in het buisje, zodat een losse diode voor gelijkrichting van het opname-sinaal uitgespaard kan worden. Je komt dit buisje maar sporadisch tegen in bandrecorders. Ook in radio's is het weinig toegepast.
Het tape-deck is niet van eigen makelij, maar een eenvoudig dekje van het Engelse merk BSR dat ook los in de handel was voor zelfbouwprojecten. Dit is zeker geen hoogvlieger met een snelheid van 9,5cm en 2 sporen, maar wel een degelijk ontwerp. Deze bandrecorder moet het dus voornamelijk hebben van zijn design. En dat is op zich vreemd voor B&O, want die leverde destijds producten van bovengemiddeld niveau bij een uitgesproken design. BSR leverde ook een 3 snelheden inbouwdeck voor een aantrekkelijke prijs. Ik zou dat eerder in dit ontwerp verwacht hebben.

Groet, Jan

Meer
17 mrt 2011 21:47 #2877 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: B&O 608
Dat oogje zal wel een EAM86 zijn. Maar controleer absoluut eerst de spanning en de aansturing.

Meer
17 mrt 2011 20:37 #2873 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: B&O 608
Hallo Jarno,

Dat is wel een erg aparte bandrecorder. Ik denk dat er geen tweede bestaat met het versterkergedeelte in het deksel. Wat dat betreft is het merk B&O altijd net even anders dan de anderen.
Ik zag op internet dat deze recorder in 1962 een Design Award heeft gekregen.

En wat de buisbezetting en het magische oog betreft....... meestal is er in het apparaat een plaatje met de buisbezetting geplakt. Het afstemoog heeft bij een bandrecorder alleen maar een functie tijdens het opnemen. Zo kun je zien of de opname niet overstuurd wordt. Dus zoveel draai uren zal dit oogje niet hebben. Zoek het eerder in de bekende hoogohmige weerstandjes rond het afstemoog.

Groeten, Hans

Gemaakt door Kunena