Bandrecorders
TDK SA-X cassette
13 nov 2024 22:31 - 13 nov 2024 22:36 #100327
door Huub
Beantwoord door Huub in topic TDK SA-X cassette
Zal er dolby bij gebruikt worden
er zijn ook nog twee dolby,s 70/120
en dan in grome stand
heb ook nog nieuwe tdk super avily
daar staat ook op hich position
type 2..ik zou en uit proberen Dolby .. grome stand
ook afspelen met dolby.stant twee is denk ik grome
huub
er zijn ook nog twee dolby,s 70/120
en dan in grome stand
heb ook nog nieuwe tdk super avily
daar staat ook op hich position
type 2..ik zou en uit proberen Dolby .. grome stand
ook afspelen met dolby.stant twee is denk ik grome
huub
Laatst bewerkt 13 nov 2024 22:36 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
13 nov 2024 22:25 - 13 nov 2024 22:45 #100326
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic TDK SA-X cassette
Na enig speurwerk ben ik er achter dat het inderdaad Chromium cassettes moeten zijn.
Ik heb wat opnames gemaakt met een Philips dek dat ik pas gekeden heb laten reviseren en ik heb daarbij de Metal stand en de Chromium stand geprobeerd.
Het geluid in de metal stand is iets minder hoog dan in de Chromium stand. Toch vond ik het geluid in de Metal stand aangenamer, het geluid in de Chromium stand klonk wat minder gaaf (misschien de afstelling van het cassettedeck?).
Ik ga eens een paar RTM-cassettes bij MFBfreaks kopen, eens kijken wat die presteren. Dit zijn ferro cassettes.
Maar ik ben nooit echt fan van cassettes geweest, voornamelijk de minder goede hogetonenweergave stoorde mij. Ik ben altijd fan van bandrecorders geweest vanwege de superieure weergave.
De cassette gebruikte ik voor muziek onderweg, daar stoorde de mindere weergave minder.
Groeten,
Peter
Ik heb wat opnames gemaakt met een Philips dek dat ik pas gekeden heb laten reviseren en ik heb daarbij de Metal stand en de Chromium stand geprobeerd.
Het geluid in de metal stand is iets minder hoog dan in de Chromium stand. Toch vond ik het geluid in de Metal stand aangenamer, het geluid in de Chromium stand klonk wat minder gaaf (misschien de afstelling van het cassettedeck?).
Ik ga eens een paar RTM-cassettes bij MFBfreaks kopen, eens kijken wat die presteren. Dit zijn ferro cassettes.
Maar ik ben nooit echt fan van cassettes geweest, voornamelijk de minder goede hogetonenweergave stoorde mij. Ik ben altijd fan van bandrecorders geweest vanwege de superieure weergave.
De cassette gebruikte ik voor muziek onderweg, daar stoorde de mindere weergave minder.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Laatst bewerkt 13 nov 2024 22:45 door peter1952.
13 nov 2024 22:21 #100325
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic TDK SA-X cassette
Het is Super Avilyn, TDK's interpretatie van CrO2. Ik heb stapels van die tapes. Ze zijn bijzonder goed.
Tjerk, 9ZZ
13 nov 2024 20:58 #100324
door Bert Kn
De volgende gebruiker (s) zei dank u: peter1952
Minder
Meer
13 nov 2024 20:50 - 13 nov 2024 20:51 #100323
door peter1952
Peter Boin,
TDK SA-X cassette werd gestart door peter1952
Beste mensen, ik ben me heel voorzichtig weer bezig gaan houden met band- en cassette recorders.
Op één van de laatste beursen kocht ik een pakje van 5 nieuwe TDK SA-X cassettes.
Mijn vraag: Wat zijn dit voor soort cassettes, Ferro, Chromium of Metal? Er staat allen op “High”.
Op mijn cassettedek staat alleen Ferro, Chromium en Metal. Vroeger zag ik kreten als high bias, enz.
Over het algemeen: Wat zijn de instellingen van Ferro, Chromium en Metal m.b.t. bias?
Ik had op zo’n cassette een opname gemaakt met een standaard dekje en de weergave klonk wel erg hoog. Ik vermoed dat het metal cassettes zijn.
Volgens een site op Internet zou het “top of the bill” zijn.
Al op internet gezocht, daar heb ik nog niets gevonden. Ook de gebruiksaanwijzing van de recorder geeft geen uitsluitsel. Ik weet ook dat op de betere recorders twee schakellars zaten, één voor de bias en één voor EQ.
Groeten,
Peter
Op één van de laatste beursen kocht ik een pakje van 5 nieuwe TDK SA-X cassettes.
Mijn vraag: Wat zijn dit voor soort cassettes, Ferro, Chromium of Metal? Er staat allen op “High”.
Op mijn cassettedek staat alleen Ferro, Chromium en Metal. Vroeger zag ik kreten als high bias, enz.
Over het algemeen: Wat zijn de instellingen van Ferro, Chromium en Metal m.b.t. bias?
Ik had op zo’n cassette een opname gemaakt met een standaard dekje en de weergave klonk wel erg hoog. Ik vermoed dat het metal cassettes zijn.
Volgens een site op Internet zou het “top of the bill” zijn.
Al op internet gezocht, daar heb ik nog niets gevonden. Ook de gebruiksaanwijzing van de recorder geeft geen uitsluitsel. Ik weet ook dat op de betere recorders twee schakellars zaten, één voor de bias en één voor EQ.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Laatst bewerkt 13 nov 2024 20:51 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn