Skip to main content
Bandrecorders

Grundig TK20 snaar en type/serienummer

Meer
26 nov 2016 23:12 #63651 door Gino
Beantwoord door Gino in topic Grundig TK20 snaar en type/serienummer
De oorzaak van het geluid is lastig te geven. Ik vermoed toch de volumeknop. Die heb ik nog eens gedouched in PRF contactspray.
Maar ook alle buisvoeten gereinigd. Rommelen bij de weergavekop, zoeken naar losse solderingen, etc.

Daags daarna had ik geluid.

Als het oud is is het leuk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 nov 2016 21:36 #63650 door Bert V.
Men is natuurlijk nu wel benieuwd wat precies de oorzaak was van het "geen geluid", of is dat spontaan teruggekomen?
Hopelijk verdwijnt dat deukje weer een beetje na verloop van tijd; voorzichtig ietsje afdraaien/afschuren is mogelijk maar is een precies werkje; de druk van de aandrukrol hoeft niet vergroot te worden na dat kleine beetje "afdraaien".
De aandrukrol is eenvoudig te verwijderen door het boutje van boven los te draaien (aandrukrol houder even ondersteunen); boven en onder deze rol bevindt zich nog een kunststof ring; verder niet aan afgelakte boutjes van dit aandruksysteem komen, deze beïnvloeden de bandloop!

Bert

Meer
25 nov 2016 21:31 - 25 nov 2016 21:35 #63641 door Gino

Het omcirkelde is de aandrukrol. De lijn accentueert de staalkabel van de keuzedraaiknop links naar de drie druktoetsen rechts (net buiten beeld).

Of heeft iemand misschien nog een goede drukrol?

Bijlagen:
Laatst bewerkt 25 nov 2016 21:35 door Gino.

Meer
25 nov 2016 21:17 #63640 door Gino
Ik ben weer wat verder: met boerenverstand op zoek naar losse of vreemde zaken.
Zo 1 2 3 niets geks gevonden. Buisvoeten gereinigd, en de volumeknop nog eens schoongemaakt.

Maar we zijn zover: hij speelt nu goed af, op een juist regelbare volumesterkte.

Resten nu de aansluiting van het staalkabeltje van de drie drukknoppen. Ik heb het voorbeeld, qua lengte.
Ik kan niet vinden waar het aan de draaiknop van de stop/afspelen/heen-en weer spoelen vast moet zitten.
Vind ik in de technische documentatie ook niets over.

En: het zwarte rubberen drukwiel heeft heel lang ongebruikt tegen een pen aangedrukt. Er zit een deukje in, hierdoor zie ik de band hobbelen tijdens
het afspelen. Kan ik deze ongestraft wat afslijpen? Ik zie wel een afstelmogelijkheid om de druk te verhogen na hat afslijpen van de rol.

Meer
24 nov 2016 22:14 #63633 door Cees PA1DBA
Gino, verwissel eens de EL95 van de wisoscillator met de EL95 buis van de eindversterker....(buis 3 naar buis 5)
als hij dan hard klinkt , zal hij waarschijnlijk niet meer wissen.

Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Gino

Meer
24 nov 2016 19:34 #63627 door Gino
Het reinigen van derelais heeft geen resultaat.
Ze werken wel: als ik een van de drie drukknopjes indruk zie ik de contacten op/van elkaar gaan.
Trouwens, ik bemerkte wél dat het stalen kabeltje wat deze drie drukknopjes ontgrendelt doorgesleten is. Ik moet nu het handmatig ontgrendelen.

Het aanraken van de opname/weergavekop heeft geen reactie tot gevolg.

Er blijft (bijna onhoorbaar) héél zachtjes muziek klinken tijdens afspelen. Wel uit te schakelen door de volumeknop op te tillen.

Wat kan ik nu testen?

Gemaakt door Kunena