Bandrecorders
tonbandmuseum
15 jul 2015 10:47 - 15 jul 2015 10:56 #53570
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic tonbandmuseum
Henk,
Bedankt voor de link naar dit virtuele bandrecordermuseum. Ik weet dat bandrecorders bij verzamelaars van oude radio- en geluidsapparatuur (nog) geen grote aandacht krijgen, maar misschien verandert dat ooit nog eens.
Toch vind ik het een boeiende techniek hoe er muziek op een magneetband of staaldraad kan worden opgenomen en zelfs na 60 jaar nog steeds goed afspeelbaar is.
In het Tonbandmuseum kwam ik mijn enige bandrecorder - de Grundig TK5 - tegen. Ik doe er eigenlijk zelden wat mee, maar het ding betekent voor mij een stukje jeugdsentiment, omdat mijn vader hem in 1956 heeft gekocht. Het was destijds een nieuw snufje techniek........ en van zeer degelijke en bijna onverslijtbare kwaliteit.
Grappig is het om te lezen dat Max Grundig zijn apparaten vervaardigde voor een levensduur van 20 jaar. Mijn TK5 is inmiddels 60 jaar oud en speelt nog steeds net zoals toen (na het vervangen van een handvol WIMA condensators)
M.vr.gr. Hans
M.vr.gr. Hans
Bedankt voor de link naar dit virtuele bandrecordermuseum. Ik weet dat bandrecorders bij verzamelaars van oude radio- en geluidsapparatuur (nog) geen grote aandacht krijgen, maar misschien verandert dat ooit nog eens.
Toch vind ik het een boeiende techniek hoe er muziek op een magneetband of staaldraad kan worden opgenomen en zelfs na 60 jaar nog steeds goed afspeelbaar is.
In het Tonbandmuseum kwam ik mijn enige bandrecorder - de Grundig TK5 - tegen. Ik doe er eigenlijk zelden wat mee, maar het ding betekent voor mij een stukje jeugdsentiment, omdat mijn vader hem in 1956 heeft gekocht. Het was destijds een nieuw snufje techniek........ en van zeer degelijke en bijna onverslijtbare kwaliteit.
Grappig is het om te lezen dat Max Grundig zijn apparaten vervaardigde voor een levensduur van 20 jaar. Mijn TK5 is inmiddels 60 jaar oud en speelt nog steeds net zoals toen (na het vervangen van een handvol WIMA condensators)
M.vr.gr. Hans
M.vr.gr. Hans
Laatst bewerkt 15 jul 2015 10:56 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 jul 2015 23:59 #53564
door Cees
Beantwoord door Cees in topic tonbandmuseum
Die staande Philips, die ik heb gehoord weet ik niet meer het type van.
Schuif regelaars en maar liefst 6 koppen echo en een ingebouwde versterker.
De eigenaar gebruikte hem als tape deck en was er zeer mee in zijn nopjes.
Tot dat hij de X10 in huis kreeg.
Toen was hij verkocht en kocht de X10 en heeft die Philips verkocht.
X10 is geen top Hi Fi, maar gaf een duidelijk betere weergave als de Philips.
Toch wel een degelijke machine.
De X10 was wel speciaal afgeregeld op de soort band die werd gebruikt en eerlijkheidshalve
weet ik niet of dat wel het geval was met die recht op staande Philips.
Zelf ga ik voor wat betreft weergave meer voor een Tandberg, maar daar is nog wel eens wat mee.
Gr Cees.
Schuif regelaars en maar liefst 6 koppen echo en een ingebouwde versterker.
De eigenaar gebruikte hem als tape deck en was er zeer mee in zijn nopjes.
Tot dat hij de X10 in huis kreeg.
Toen was hij verkocht en kocht de X10 en heeft die Philips verkocht.
X10 is geen top Hi Fi, maar gaf een duidelijk betere weergave als de Philips.
Toch wel een degelijke machine.
De X10 was wel speciaal afgeregeld op de soort band die werd gebruikt en eerlijkheidshalve
weet ik niet of dat wel het geval was met die recht op staande Philips.
Zelf ga ik voor wat betreft weergave meer voor een Tandberg, maar daar is nog wel eens wat mee.
Gr Cees.
14 jul 2015 21:58 #53561
door Huub
Beantwoord door Huub in topic tonbandmuseum
Nou Henk die grote philipsen met de zwaren Rele,s voor de aansturing
en met de grote spoelen met grote midde naaf
Dat zijn machenens hoor met mooi geluid
ze kunnen ook hogen studio snelheid draaien
het zijn prof recorders
Ja de pro 12 is veel minder
Huub
en met de grote spoelen met grote midde naaf
Dat zijn machenens hoor met mooi geluid
ze kunnen ook hogen studio snelheid draaien
het zijn prof recorders
Ja de pro 12 is veel minder
Huub
14 jul 2015 20:03 #53558
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic tonbandmuseum
Laatst bij Martin wel een aantal staande Studers in een rack gebouwd gezien, zag er best professioneel uit
Mvg.
Bert
14 jul 2015 19:44 #53557
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic tonbandmuseum
Ik heb zo'n Philips N4520 gehad vele jaren lang.
Ik vond het een super machine, robuust en een topweergave.
Ooit in een test met andere topmachines zoals Tandberg-Revox etc. in een Duits audioblad kwam hij als één van de beste uit de bus.
Zowel geluidstechnisch als meettechnisch.
Thijs
Ik vond het een super machine, robuust en een topweergave.
Ooit in een test met andere topmachines zoals Tandberg-Revox etc. in een Duits audioblad kwam hij als één van de beste uit de bus.
Zowel geluidstechnisch als meettechnisch.
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
- Tonmeister Henk
- [Tonmeister Henk]
-
Minder
Meer
14 jul 2015 19:39 - 14 jul 2015 19:43 #53556
door Tonmeister Henk
Huub , staande profrecorders ben ik nog niet tegengekomen . De profs van Studer , Telefunken , Ampex (óók die van Philips) en ga zo maar door zijn allemaal liggende machines .
De Pro 12 is een blad apart , eigenlijk niks meer dan een miskleun voor de prof markt . Welke prof zat op een machine te wachten met 18cm haspels en daardoor als hoogste snelheid 19cm/sec ? Overigens best een aardig ding qua opbouw . Ik heb ooit een verbouwd exemplaar in reparatie gehad . Daar waren , net als bij een filmprojector , twee armen aangebouwd waardoor er wèl 26 cm haspels op pasten .
Groet , Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic tonbandmuseum
huub schreef : De grote staande prof band recorders van Philips zijn ook erg goed en klinken heel mooi
Huub , staande profrecorders ben ik nog niet tegengekomen . De profs van Studer , Telefunken , Ampex (óók die van Philips) en ga zo maar door zijn allemaal liggende machines .
............ de pro 12 ook wel
De Pro 12 is een blad apart , eigenlijk niks meer dan een miskleun voor de prof markt . Welke prof zat op een machine te wachten met 18cm haspels en daardoor als hoogste snelheid 19cm/sec ? Overigens best een aardig ding qua opbouw . Ik heb ooit een verbouwd exemplaar in reparatie gehad . Daar waren , net als bij een filmprojector , twee armen aangebouwd waardoor er wèl 26 cm haspels op pasten .
Groet , Henk
Laatst bewerkt 14 jul 2015 19:43 door Tonmeister Henk.