Skip to main content
Bandrecorders

Opnemen band Revox B36 - A77

Meer
07 feb 2014 21:29 #40651 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Opnemen band Revox B36 - A77
Het is eigenlijk heel simpel:

Twee spoor Mono: De band is verdeeld in twee sporen. De kop gebruikt het bovenste spoor. Je neemt één kant op, als je daarna de spoelen verwisselt, dus de lege spoel ligt weer aan de rechterkant, dan ligt het opgenomen spoor onder en heb je het lege spoor boven liggen. Zodoende kun je nog een keer de band gebruiken.

Dit is het systeem dat je B36 gebruikt.

Twee spoor stereo: De band is net zo in twee sporen verdeeld als bij mono. De kop is nu dubbel uitgevoerd en gebruikt het bovenste spoor voor links en het onderste spoor voor rechts. Na het volspelen van de band zijn beide sporen dus volgespeeld. Je moet daarna de band weer terugspoelen. Je kunt de band dus niet omdraaien zoals bij mono.

Dit is het systeem bij de A77 als die stereo geschakeld is. Als je alleen het linker spoor inschakelt, dan werkt het precies zo als bij de B36. Dus kun je mono opgenomen banden op beide recorders gebruiken.

Wat heel belangrijk is dat bij beide machines de koppen exact hetzelfde staan ingesteld. Staat bij één van de machines de kop iets scheef dan merk je dat meteen aan de hogetonenweergave als je de band op een andere machine afspeelt.

Het moet in principe mogelijk zijn de moderne banden ook op de B36 te gebruiken. De moderne banden zijn gladder dan oude, alleen hebben veel nieuwere bandsoorten een ruwere achterkant. Dat zou tot gevolg hebben dat je aandrukviltjes slijten, maar die heeft de B36 niet, voor zover ik weet.

Dan heb je ook nog het viersporen systeem. Daarbij is de band in vier sporen verdeeld. Dit geeft problemen als je zo'n band op een twee spoor recorder afspeelt.
Is de A77 wel tweespoor? Je hebt zowel een twee- als een vierspoor uitvoering.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 feb 2014 20:13 - 07 feb 2014 20:17 #40648 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Opnemen band Revox B36 - A77
Over band gebruik daar zijn boekjes genoeg over
Bvb Vol spoor is L&R stereo studio dan kan je alleen maar
een kant opnemen en weer terug spoelen
kwart spoor is twee spoor vier spoor is
gewoon vier spoortjes dus twee sep sporen per kant
het geeft ook volspoor stereo dus ook op een kant tegebruiken .L&R
gewoon stereo is aan bijde kanten twee sporen .Links en rechts
Huub
Laatst bewerkt 07 feb 2014 20:17 door Huub.

Meer
07 feb 2014 19:57 #40645 door Bjorn Kusters
Hallo,

Aan stereobanden heb ik geen gebrek , echter zijn hier de kanalen anders ingedeeld als bij zowel de B36(mono) en de A77 (2 spoor stereo).
Dus afspelen van deze banden gaat niet op deze apparaten.
Ik wil de B36 meer gaan gebruiken , echter ik heb maar 1 mono band , en deze levert niet meer de kwaliteit die ik wens te horen , en zeker mogelijk moet zijn.
Nu kan ik wel een band opnemen met de B36 , maar dan moet ik die eerst wissen mbv magneten omdat het niet de geschikte bandsoort is en de B36 daar niet mee overweg kan bij opname.
Nu had ik in gedachte op zoek te gaan , en ze zijn genoeg te vinden , naar een geschikte band.
Maar ik heb banden genoeg , maar deze zijn van het verkeerde soort.
Nu viel mij iets anders in:

Ik kan ook de 2 spoor A77 gebruiken , en dan bijde kanalen mono schakelen , en hier opnames mee maken op een modernere band.
Dan behaal ik een relatief goede kwaliteit , en hoef niet op zoek naar voorbespeelde banden , dus heb mijn eigen stijl muziek.
Afspelen van een moderner bandsoort is voor de B36 geen probleem.
Alleen vraag ik me dan af of de slijtage van de koppen en geleiders niet sneller gaat als met een chroomoxide band.

En wie wil me eens wegwijs maken uit de verschillende aantal sporen en hun indeling.
De ene heeft het over volspoor (m.i. de volle bandbreedte) , half spoor (m.i. halve bandbreedte) , kwart spoor (m.i. kwart van de bandbreedte).
Maar veel verwarrender word het als dit helemaal niet zo blijkt te zijn want ik weet dat er machines zijn die over de volle breedte opnemen , en zoals bij een mono recorder de halve bandbreedte gebruiken.
Ik zie ondanks de vele sporen door de bomen het bos niet meer hahaha.

Gr Bjorn

Gemaakt door Kunena