Skip to main content
Nieuws

Even voorstellen / Grundig 5010

Meer
13 nov 2019 16:40 #80603 door Tjark63
Beantwoord door Tjark63 in topic Even voorstellen / Grundig 5010
Dank je Erwin, business as usual dus. Bedankt voor de tip van de tandenragertjes, zijn ze nog ergens goed voor want ze passen (nog) niet tussen mijn tanden :) Voor knoppen gebruik ik altijd Dasty (van de Wibra) verdund met warm water, gaat perfect! De bandschakelaars zijn bij de 5010 wat lastig te bereiken, zal eens zien of ik ze (deels) uit elkaar kan halen (en hopelijk weer in elkaar kan zetten).

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 nov 2019 23:00 - 12 nov 2019 23:02 #80591 door Erwin goossens
Hey Tjark. Deze punten verdienen niet veel extra aandacht dan de andere radio’s.. opstarten met de lamp in serie om te zien of er een sluiting in de radio zit /variac om de voedingselcoos tot leven te wekken. Verder zou ik alle ERO/WIMA of blauwe condensatoren vervangen.. dit is zeker nodig. Weerstanden hier zijn bijna altijd goed.. al kan er altijd eentje stuk zijn. Verder het elcootje van de FM discriminator (+ aan massa) en de ontkoppelelco eindbuis vervangen. Zo gaat hij nog beter klinken(zijn bijna altijd uitgedroogd/ versleten. Verder buisvoetjes reinigen bv tandenragertje. Gedrenkt in IPA. EN DE POTMETERS /bandschakelaars ook zo reinigen. . Gaat alles kraakvrij werken.. ik reinig ook altijd de schaalplaat, deze niet langs achteren afwassen omdat de letters kunnen loslaten. Enkel vooraan met water/ zeep afwassen.. de knoppen spuit ik meestal met detol in. Even inwerken en dan mooi afwassen. Suxes, ik heb deze radio ook. En er komt verdorie goed geluid uit met zijn 2x EL 12
Laatst bewerkt 12 nov 2019 23:02 door Erwin goossens.

Meer
12 nov 2019 16:44 #80587 door Tjark63
Hallo lezer,

Ik heb me kortgeleden aangemeld en wil me daarom graag even voorstellen:
Tjark Warners, bj. 1963, woonachtig te Sneek. Opleiding HTS elektro in Groningen, in de jaren tachtig. Werkzaam als technisch verkoper bij een toeleverancier voor de commerciële scheepvaart. Getrouwd met Dominique, twee volwassen zoons die niet meer thuis wonen. De grootste slaapkamer ingepikt en omgebouwd naar buizenradio hobbyruimte :).
Thuis hadden we vroeger een BX653A met pick-up waarop ik met mijn zus en broertje vaak Biotex reclame plaatjes draaide (...en weer was Biotex de held van de dag!...). Een onuitwisbare indruk heeft dat gemaakt, en met dit type radio werd dan ook twee jaar terug de hobby weer opgepakt, na een aantal jaren aan oude auto's en motoren te hebben gesleuteld. Inmiddels ca. 14 toestellen in bezit en gereviseerd, waaronder BX750A, Loewe Opta Rheingold 4054W, Grundig 5080 en sinds kort tot mijn grote vreugde ook een 5010 in nagenoeg originele en goede conditie. Deze laatste is nu gedemonteerd en gereinigd, en ik sta op het punt aan de revisie te beginnen. Ik wil het toestel geschikt maken voor langdurig dagelijks gebruik, en wil graag gebruik maken van de expertise die er ongetwijfeld op dit forum aanwezig is. Dus mijn vraag is: zijn er bij de 5010 speciale aandachtspunten met betrekking tot de genoemde revisie? Ik hoor graag van jullie!

Vriendelijke groeten,

Tjark Warners.

Handtekening
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena