Skip to main content
Nieuws

Reparatie B5x43a en 17tx210a

Meer
09 okt 2013 23:14 #37113 door francis grey
Beantwoord door francis grey in topic Reparatie B5x43a en 17tx210a
Hallo Bjorn ,
Zoals ik ook op gloeidraad al als antwoord heb gegeven :

Even ter verduidelijking : het snoer was afgeknipt maar voorlopig een stekker aangezet . ik had na jouw vraag voor een stereo plano deze uit de schuur gehaald en even aangezet : speelde goed en kon hard op alle golflengtes en mij was niet opgevallen dat een kanaal het niet deed . De radio heeft ongeveer een jaar geleden een tijdje in de huiskamer gestaan en toen speelde hij nog wel op 2 kanalen alleen het stereolampje ( zoals ik je ook vertelde ) ging pas aan net voorbij de optimale zenderafstelling . Je mag de radio gerust teruggeven : geld terug + geld voor de reparatie .
MVG
Francis

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 okt 2013 22:28 #37112 door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic Reparatie B5x43a en 17tx210a
Hallo Maarten

Hij heeft er vandaag al dik 1,5 uur opzitten door er naarte kijken.
Daarvoor de nodige tijd tijdens reparatie.
Tot nu toe is er niks verbeterd.
Maarja als het nog verbeterd is het mooi meegenomen , en zo niet dan word het kijken voor een andere bb

Gr Bjorn

Meer
09 okt 2013 19:14 - 09 okt 2013 19:14 #37096 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Reparatie B5x43a en 17tx210a
Het zou zomaar kunnen dat de buis na een aantal uur spelen of na 5 a 10 minuten onbelast op 8V gloeien het alweer een stuk beter doet.
Laatst bewerkt 09 okt 2013 19:14 door maarten.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
09 okt 2013 18:06 #37093 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Reparatie B5x43a en 17tx210a
Bjorn,

Mooi reparatie verhaal, duidelijke uitleg van je aanpak met een goed resultaat. :thumbsup:

Meer
09 okt 2013 16:52 #37088 door Bjorn Kusters
Henk , aangezien het een radio en tv tegelijk betreft wist ik niet in welke rubriek ik dit moest plaatsen.

Hallo

Op de beurs heb ik van Francis Grey een b5x43a , en van Henk laroi een 17tx210a overgenomen.

De eerste indruk van de B5x43a in Driebergen:

Hij ziet er echt heel netjes uit , echter het netsnoer is afgeknipt.

Daarna:

Op de terugreis bij mijn ouders gestopt om hun de plano te laten zien en horen.
Zelf was ik vol verwachting over het geluid , aangezien ik erg onder de indruk was van de plano die ik 7 jaar geleden in bezit had.
Ik herinnerde me vooral de stereo FM weergave , dat was destijds boven mijn verwachting.
Maar......toen ik hem bij mijn ouders inschakelde bleek een kanaal dood , en de em80 sloeg vol uit en reageerde niet.
Natuurlijk heel ff gevloek , dit omdat ik mijn ouders wel eens wilde laten horen hoe mooi zo'n radio kan klinken.

Thuis aangekomen toch maar eens gekeken wat er mis was.
Meteen vielen mij de reparaties uit het verleden op , wat overigens wel netjes gedaan was.
Even met een schroevendraaier de stuurroosters van beide eindbuizen aangeraakt en er was duidelijk een brom hoorbaar.
Hier zat het probleem dus niet.
Toen hetzelfde gedaan bij de stuurroosters voorgaande buis (ECC83) nu hoorde ik nog maar een brom aan een kant.
Hier zat dus het probleem , dus de multimeter erbij gehaald.
De anodespanning aan een helft van de ECC83 was beduidend lager.
Daarna de ECC83 verwijderd en nogmaals de anodespanning gemeten , nog steeds te laag.
Na controle van de anodeweerstand en de ontkoppelcondensator , bleek laatstgenoemde de boosdoener.
Dit was de eerste keer dat ik dit defect bij een keramische condensator mee maakte , deze maakte sluiting.
Deze heb ik dus vervangen door een ander exemplaar.

Daarna het vol uitgeslagen , niet reagerende oog aangepakt.
Omdat hij vol uitgeslagen was dacht ik aan oscileren.
Maar eerst de 470K weerstand maar eens vervangen.
Dit bleek de oorzaak van dit probleem.

Nu ziet het toestel netjes uit , en speelt zoals ik me herinnerde , voor een plano een degelijk geluid in stereo FM.

Dan nu de 17tx210a welke ik gekregen heb voor een kop koffie!
Deze zou alleen een stip in beeld geven.

Nadat de plano klaar was het toestel opengeschroefd en inwendig bekeken en de beeldbuis getest op emissie.
De meter staat net onder het vak bruikbaar , dat was de eerste teleurstelling , maarja wat verwacht je voor een ruil met een bakje koffie.
Verhogen van de gloeispanning pepte de emissie wel tidelijk op.

Daarna zonder veel gezeik de 5 teerknollen C82 , C84 , C7 , C106 en C1 vervangen.
Controle van deze vind ik geheel doelloos aangezien het heel vaak mis is met die dingen.
Daarna het toestel ingeschakeld en er was licht , ruis , en geluid

Toen het toestel ingeschakeld en er was licht , ruis , en geluid

Bij het aansluiten van de beeldgenerator ging het mis!

Het beeld was bijna geheel zwart , er was nauwelijks wit te zien.

Er kwamen een paar dingen in me op:

*Beeldbuis te slecht
*Verkeerde instelling
*Niet werkende avr waardoor het signaal te veel versterkt werd.
*Fout in de video eindtrap

Als eerste maar de bedrading van de de gloeidraad los gesoldeerd en deze via de bb tester gevoed met een hogere gloeispanning , dit gaf geen verbetering.
Daarna de instelling van de buis gecontrolleerd , de G2 spanning was naar mijn mening te laag , maar vond hier niets in het schema over terug , dus daar zou ik later de weerstanden nog wel van controlleren.
Als laatste het avr deel , hier staat maar een spanning bij gegeven en deze week af.

Daarna ben ik de componenten van het AVR , helderheidsregeling en rondom de videoeindbuis gaan controlleren.
Sommige dingen waren hierbij overbodig , maar toch voor de zekerheid maar in de meting meegenomen.

Uiteindelijk bleken er meerdere fouten in het toestel (met een uitgebreide reparatiegeschiedenis)te zitten.

*4M7weerstand tussen de booster c en G2 was onderbroken (dit verklaarde het donkere beeld)
*680K tussen massa en helderheidspotmeter uit practische redenen vervangen
*120K in het AVR cirquit verlopen.

Terwijl ik hiermee bezig was ontdekte ik dat de anodeweerstand van de audio eindbuis aan een kant los zat.
Hierdoor had het toestel een ontzettende brom in het geluid.
Wie weet hoe lang ik gezocht had naar deze fout als ik dit niet bij toeval ontdekte.
Want op het eerste oog leek hij vast te zitten , maar toen ik er perongeluk tegen duuwde liet de soldering los.

Daarna de buizen getest en de volgende zijn vervangen :

Dy87 emissieloos
PCL 82 (2x) te weinig emissie
EF80 (3x) te weinig emissie

Nu speelt het toestel ondanks de slechte kijkpijp heel goed.
Natuurlijk kan het beeld iets beter , maar ik ga tzt eens op zoek naar een nieuwe pijp.
Ook moet de booster c (tijdelijk vervangen door JR condensatoren) nog worden vervangen , en de potmeters goed gangbaar gemaakt worden.
Tot die tijd krijgt het rust , waarna hij tijdelijk ingezet word als "slaapkamer tv".
Uiteindelijk gaat ie hier ook weer weg zodra de porable ktv gerepareerd is.

Al met al mag ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over de bovengenoemde aankopen.
Francis en Henk hardstikke bedankt!

Gemaakt door Kunena