Skip to main content
Hi-Q apparatuur

AG9000 revisie

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
18 mei 2012 17:07 #17541 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: AG9000 revisie
Peter, Mooie heldere samenvatting :thumbsup:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
18 mei 2012 10:59 #17535 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: AG9000 revisie
Hoi Peter.

Mijn dank is groot voor deze deskundige uitleg.

:thumbsup:

Meer
18 mei 2012 09:52 - 18 mei 2012 10:11 #17534 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Re: AG9000 revisie
Uit deze draad blijkt dat er enige onduidelijkheid is over de weergavekromme van het grammofoonkanaal.
Daarbij ben ik zelf eens in de boeken gedoken en toen kwam ik terecht in het boek:"Het ontwerpen van versterkers" van S.J. Hellings. Daarin staan nauwkeurig alle opnamekarakteristieken beschreven.
Er zijn twee AES karakteristieken, n.l. "oud" en "nieuw". De oude karakteristiek werd ook gebruikt bij 78 toeren platen.

Hierbij de gegevens:

AES "oud" voor zowel L.P. als 78 t.:
Kantelfrequentie lage zijde : 500 Hz.
Kantelfrequentie hoge zijde :2500 Hz.

RIAA, N.A.B., A.E.S. "nieuw", R.C.A. New Orthophonic:
Kantelfrequentie lage zijde : 500 Hz.
Kantelfrequentie hoge zijde :2120 Hz.
Frequentiecompensatie aan de lage zijde beperkt tot 50 Hz.

In de documentatie van de AG9000 wordt gesproken over de correctie van moderne L.P. platen, derhalve kun je concluderen dat we de tweede tabel kunnen aanhouden.
De AES karakteristiek blijkt dus identiek aan de RIAA karakteristiek te zijn. Het enige verschil tussen de "oude" en de "nieuwe" karakteristiek blijkt het kantelpunt voor de hoge tonen te zijn, iets wat we met de toonregeling kunnen corrigeren.

Uit een beschrijving in Radio Electronica blijkt dat het Philips element AG3015 wordt gebruikt. Dit element heeft een rechte karakteristiek. Volgens die beschrijving kunnen die elementen zonder correctie (dus op de "rechte" ingang) gebruikt worden voor (oude) 78 t. platen en via de AES ingang voor L.P. platen. Dit is mij niet helemaal duidelijk, omdat ook de latere 78 t. platen correctie nodig hebben.

Kennelijk is de correctie in de AG9000 afgestemd voor de Philips elementen, net als de AG9005 voorversterker. Het verschil in ingangsgevoeligheid lijkt ook overeen te komen met het verschil in spanningsafgifte van L.P.'s en 78 t. platen.

Daarbij staat ook in die beschrijving dat de "nieuwe" AES karakteristiek (dus ook de RIAA karakteristiek) een gemiddelde is van alle tot die tijd gebruikte karakteristieken. Extra compensatie kan men uitvoeren met de toonregeling.

Misschien dat er nu wat meer duidelijkheid is m.b.t. de ingangstrap van de AG9000.

Ik denk dat als je de versterker in deze tijd het beste kunt gebruiken met bijv. een TX88 of TO284-P element afgesloten met een 120 kOhm weerstand.
Bij een MD element kom je versterking te kort en kun je misschien beter een losse voorversterker gebruiken die je op de rechte ingang aansluit.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 18 mei 2012 10:11 door peter1952. Reden: Aanvulling tekst
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom, hkruis, brcf01

Meer
18 mei 2012 00:10 #17527 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: AG9000 revisie
Ja, de Shadows, goede opnamen en muziek uit mijn jeugd.
Een hele band vol van opgenomen.
Ik kon er toen niet genoeg van krijgen.
Mijn vader wel.....
Ik vind het soms nog wel leuk om ze even heel hard te spelen
met die drum solo.
Veel later werden de Daire Streeds mijn favorieten.
Nu luister ik veel naar klassieke muziek.

Vr gr Cees.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
17 mei 2012 07:39 #17508 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: AG9000 revisie
Hoi Niels.
Dank voor je antwoord.

Zoals ik ook al eerder schreef, ben ik ook zeer visueel ingesteld. Naar beide apparaten kan ik uren kijken en simpelweg genieten. Voor mij is dus niet alleen het geluid belangrijk maar ook het uiterlijk. Dat betekent wel dat je achteraf bij iets wat je hebt gekocht, denkt...en nu, hoe ga ik hem gebruiken?

Kan ik me zeker in vinden, behalve het laatste. haha.
Bij mij moet het ook functioneel zijn en als er wat bij komt,
gaat er ook weer iets weg. Dat is altijd zo gegaan bij mij.
Toch mis ik de AG9006 wel een beetje, want het is een leuk toestel
om naar te kijken; veel leuker dan de AG9004 eigenlijk.
De AG9006 is van deugdelijke materialen (weinig plastic) en mooi
afgewerkt. Toen ik met de AG9004/9007 begon kon ik iemand een plezier
doen met mijn AG9006 en daar heb ik geen spijt van hoor, maar als ik
er weer eens eentje vind... Gewoon voor de hifi compleetheid zou het
wel aardig zijn.
Daarom voel ik me geen verzamelaar. Hooguit wellicht als het om muziek
gaat, maar ook daar ben ik geen grote jongen in en zeer selectief
(voor mezelf).

Ik vond deze lp deze week bij de kringloop. Niets bijzonders, maar wel
een groot plezier. Hun opnames waren voornamelijk uitstekend.
Bijlagen:

Meer
17 mei 2012 05:39 #17504 door Niels
Beantwoord door Niels in topic Re: AG9000 revisie

HiFiGN schreef : Ik ben benieuwd hoe Niels de AG9000 uiteindelijk gaat toepassen.
Gezien de andere (verouderde) kwalificaties is mijn vraag of hij nog
wel geschikt is om te gebruiken. En hoe dan, uiteraard.

Ik ben ook wel benieuwd hoe ik 'm ga toepassen. Hij gaat in ieder geval een keer aan de 'Grundig met pootjes' luidsprekers. Voor de rest is het 'zoeken naar....'
Zeker ook wat betreft de ingang van 90 mV. Ik draai nu met een NEAT element van 5-6 mV.
Ik heb nog wel twee Beyer als Step up staan (1:10). Ik ga het gewoon ondervinden.

Heel langzaam begin ik ook aan de grote basbox met satelieten te denken. Geef het de tijd en zij staan straks toch twee hoog in Am*dam (we overwegen te verhuizen, misschien moet ik daar eerst op wachten...)

HiFiGN schreef : Grappig is dat er plots een paar exemplaren in beeld komen, terwijl in de
tijd dat ik met de AG9006 bezig was, dit totaal niet het geval was.

In mij geval ben jij gewoon de boosdoener :lol: :lol: :lol: Ik kwam op deze site en viel gelijk midden in jouw draden over de AG9006 / AG9004.

Jaren geleden zocht ik naar de single van Jan Cremer op het OJEE label. Ik had hem nog niet gevonden of plots daarna doken er meerdere exemplaren op. De prijs zakte ook nog door deze overloed.

Zoals ik ook al eerder schreef, ben ik ook zeer visueel ingesteld. Naar beide apparaten kan ik uren kijken en simpelweg genieten. Voor mij is dus niet alleen het geluid belangrijk maar ook het uiterlijk. Dat betekent wel dat je achteraf bij iets wat je hebt gekocht, denkt...en nu, hoe ga ik hem gebruiken?
De AG9000 gaat niet in een vitrinekast om te showen. Ik heb ook (nog) geen collectie van Philips dus tjsa....dan moet hij ook gebruikt gaan worden met al zijn mogelijk- en onmogelijkheden.

Da's ook wel het leuke van alles.

Niels

Niels
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01

Gemaakt door Kunena