Radio's van 1950 tot 1970
B6X04A Philips
19 mei 2011 17:11 - 19 mei 2011 17:12 #4625
door Heim
Beantwoord door Heim in topic Re: B6X04A Philips
Hoi Huub en Laurens,
Inmiddels heb ik de trimpunten van de oscillator weten te vinden (in het schema van Philips ). Dit zijn respectievelijk C88 en S56. Door in de radio aan C88 te draaien (met een geïsoleerde schroevendraaier) heb ik het probleem opgelost. De radiozender die momenteel te horen is komt nu wél overeen met de afstemschaal;)
Wederom bedankt voor de tips!
Inmiddels heb ik de trimpunten van de oscillator weten te vinden (in het schema van Philips ). Dit zijn respectievelijk C88 en S56. Door in de radio aan C88 te draaien (met een geïsoleerde schroevendraaier) heb ik het probleem opgelost. De radiozender die momenteel te horen is komt nu wél overeen met de afstemschaal;)
Wederom bedankt voor de tips!
Laatst bewerkt 19 mei 2011 17:12 door Heim.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 mei 2011 08:26 - 19 mei 2011 08:28 #4606
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Re: B6X04A Philips
Als je dat doet, moet je echt opletten dat je alleen aan de trimmer van de FM oscillator draait. Die zul je dus eerst even op moeten zoeken in het schema.
Verdraai de trimmers niet met een metalen schroevendraaier! De kerntjes breken heel snel. Verder beïnvloedt staal de inductie van de spoel, dus het maakt het extra lastig.
Maak een schroevendraaiertje van een stukje hout, kunststof of een reepje printplaat (koper er af halen).
Zorg dat het materiaal niet geleidt, ik heb een radiotoestel waarbij er spanning op één van de kerntjes van een MF trafo staat, heel vreemd...
Verdraai de trimmers niet met een metalen schroevendraaier! De kerntjes breken heel snel. Verder beïnvloedt staal de inductie van de spoel, dus het maakt het extra lastig.
Maak een schroevendraaiertje van een stukje hout, kunststof of een reepje printplaat (koper er af halen).
Zorg dat het materiaal niet geleidt, ik heb een radiotoestel waarbij er spanning op één van de kerntjes van een MF trafo staat, heel vreemd...
.
Laatst bewerkt 19 mei 2011 08:28 door Laurens.
19 mei 2011 08:02 #4604
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: B6X04A Philips
Het is wel eens zoo Dat er door de vorige eigenaar
aan de trimmers is gedraait .En of dat juist is gedaan ?
Men kan op een redelijke goeden zender.Met een trimschroeven draaier
Wat uitproberen wat beter is .En of het verbetering geeft ,
Op het schema lezen Welken trimpunten het Zijn .Maar niet overal
aan de trimmers draaien .Je merk het wel met een klein beetje
Verdaait . Toch voorzichtich heid is hier mee geboden. Huub
aan de trimmers is gedraait .En of dat juist is gedaan ?
Men kan op een redelijke goeden zender.Met een trimschroeven draaier
Wat uitproberen wat beter is .En of het verbetering geeft ,
Op het schema lezen Welken trimpunten het Zijn .Maar niet overal
aan de trimmers draaien .Je merk het wel met een klein beetje
Verdaait . Toch voorzichtich heid is hier mee geboden. Huub
18 mei 2011 21:43 #4595
door Heim
Beantwoord door Heim in topic Re: B6X04A Philips
Dat vermoeden had ik ook, wellicht is de ECC85 versleten. Eens proberen met een ander exemplaar. Mocht dat het niet zijn, moet ik dan gaan zoeken in met middenfrequent gedeelte, oscillatiegedeelte of het ingangsgedeelte? Of is dit niet zo makkelijk te zeggen? Wel heb ik begrepen dat het instellen/afstellen van alle kringen erg lastig is en ik ga daar ook niet zomaar mee aan de gang. Voordat ik mijn kennis tot daar aan toe nog niet voldoende heb vergaard, is het inderdaad verstandig om een HF technicus te raadplegen.
Inderdaad, de kabel heb ik op de radio aangesloten, maar de ontvangst is niet echt denderend. Buiten radio 1 om, zijn alle zenders in het gebied dat te ontvangen is tussen 87.5 en 100.0 redelijk goed te ontvangen. Feit is wel dat het oog bij lange na niet sluit, zowel met de losse dipool antenne niet als met de kabelverbinding niet.
Ik denk dat ik begin met het vervangen van de ECC85 om erachter te kunnen komen waar het nou precies aan ligt.
Tevens moet ik de EM80 ook nog vervangen, want die licht niet voldoende meer op. Zou dit dan misschien verklaren waarom het oog niet helemaal sluit? Of moet het oog het ook doen wanneer de lichtsterkte niet meer optimaal is?
Inderdaad, de kabel heb ik op de radio aangesloten, maar de ontvangst is niet echt denderend. Buiten radio 1 om, zijn alle zenders in het gebied dat te ontvangen is tussen 87.5 en 100.0 redelijk goed te ontvangen. Feit is wel dat het oog bij lange na niet sluit, zowel met de losse dipool antenne niet als met de kabelverbinding niet.
Ik denk dat ik begin met het vervangen van de ECC85 om erachter te kunnen komen waar het nou precies aan ligt.
Tevens moet ik de EM80 ook nog vervangen, want die licht niet voldoende meer op. Zou dit dan misschien verklaren waarom het oog niet helemaal sluit? Of moet het oog het ook doen wanneer de lichtsterkte niet meer optimaal is?
18 mei 2011 21:27 - 18 mei 2011 21:28 #4593
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Re: B6X04A Philips
Hallo,
Ik kan je in ieder geval zeggen dat je met een vrij eenvoudige antenne op zo'n radio op de FM band toch behoorlijk wat sterke zenders moet kunnen ontvangen.
Alle kabelzenders zouden je afstem-oog volgens mij nagenoeg helemaal moeten doen sluiten.
Het kan van alles zijn, maar er is iets niet in orde.
Inderdaad eerst de ECC85 eens proberen, daarna andere onderdelen, en eventueel de afstelling.
Dat laatste vraagt wel de nodige ervaring.
Groeten van Marcel
Ik kan je in ieder geval zeggen dat je met een vrij eenvoudige antenne op zo'n radio op de FM band toch behoorlijk wat sterke zenders moet kunnen ontvangen.
Alle kabelzenders zouden je afstem-oog volgens mij nagenoeg helemaal moeten doen sluiten.
Het kan van alles zijn, maar er is iets niet in orde.
Inderdaad eerst de ECC85 eens proberen, daarna andere onderdelen, en eventueel de afstelling.
Dat laatste vraagt wel de nodige ervaring.
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 18 mei 2011 21:28 door Marcel L.
18 mei 2011 21:16 - 18 mei 2011 21:16 #4591
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Re: B6X04A Philips
Wat FM ontvangst betreft: waarschijnlijk is de ECC85 versleten, en/of de weerstandjes voor de anodespanning daarvan zijn in waarde opgelopen, net zoals die van de EM80.
Het niet goed op de frequentie staan is bij te regelen, maar daarvoor zou ik een ervaren HF technicus (om raad) vragen.
Behalve de ECC85 en EM80 ben ik in plano's (platte brede Philips toestellen) nog nooit versleten buizen tegen gekomen.
Het niet goed op de frequentie staan is bij te regelen, maar daarvoor zou ik een ervaren HF technicus (om raad) vragen.
Behalve de ECC85 en EM80 ben ik in plano's (platte brede Philips toestellen) nog nooit versleten buizen tegen gekomen.
.
Laatst bewerkt 18 mei 2011 21:16 door Laurens.