Zelfbouw
Kleur codering weerstanden
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
15 aug 2014 12:22 #45686
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Kleur codering weerstanden
Klopt 1%, en ja het is een Philips voeding\lader, model 2169.00. Mocht je een schema hebben, hou ik mij sterk aanbevolen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 aug 2014 12:08 #45685
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Kleur codering weerstanden
Dat zie je goed. Die voeding is mogelijk nog van Philips Waver, maar het kan er ook een van Mitra of Cherokee zijn, allen achtereenvolgens gevestigd op hetzelfde adres in Waver en voortbordurend op Philips technologie.
15 aug 2014 11:52 #45683
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Kleur codering weerstanden
Die
ESD Site
is wel handig! Ze zeggen ook: "De laatste ring is breder gemaakt". Da's hier niet zo duildelijk (hoewel de zesde ring inderdaad breder is dan de eerste). Overigens, een bruine ring is 1% tolerantie, niet 2%. Da's rood. Dat van de TC wist ik niet (maar had ik op kunnen zoeken).
Die voeding ziet er bijzonder Philipsig uit.
Die voeding ziet er bijzonder Philipsig uit.
Tjerk, 9ZZ
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
15 aug 2014 10:34 #45679
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Kleur codering weerstanden
@ Tjerk, 6e ring is temperatuur coëfficiënt. ppm/oC
@ Hans, bedankt, maar de verklaringen van de ringen ken ik wel. Op de print is soms moeilijk te zien aan welke kant te beginnen. Ik heb nu aangehouden rood en bruin zijn 5 en 6 omdat de meeste weerstanden op deze print dat hebben. Verder zitten er ook nog identieke collega's op, en dat zijn dan weer condensatoren.
De R op de foto is 121 Ohm Bruin-Rood-Bruin-Zwart, 2% tolerantie en 1ppm/oC temp. coëfficiënt.
Ik zocht naar een ezelsbruggetje van herkenning.
Henk
@ Hans, bedankt, maar de verklaringen van de ringen ken ik wel. Op de print is soms moeilijk te zien aan welke kant te beginnen. Ik heb nu aangehouden rood en bruin zijn 5 en 6 omdat de meeste weerstanden op deze print dat hebben. Verder zitten er ook nog identieke collega's op, en dat zijn dan weer condensatoren.
De R op de foto is 121 Ohm Bruin-Rood-Bruin-Zwart, 2% tolerantie en 1ppm/oC temp. coëfficiënt.
Ik zocht naar een ezelsbruggetje van herkenning.
Henk
15 aug 2014 08:47 #45674
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Kleur codering weerstanden
Hallo Henk,
Misschien heb je dit zelf al gevonden op internet, maar misschien is het de oplossing. Zie:
www.esdsite.nl/elektronica/kleurcode.html kleurcode voor precisieweerstanden.
M.vr.gr. Hans
Misschien heb je dit zelf al gevonden op internet, maar misschien is het de oplossing. Zie:
www.esdsite.nl/elektronica/kleurcode.html kleurcode voor precisieweerstanden.
M.vr.gr. Hans
15 aug 2014 08:39 #45672
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Kleurcodering weerstanden
Ja, ik weet 'm ook. Zo te zien heb je het nagemeten... Ik ben bang dat de ezelsbruggetjes het af laten weten, in ieder geval met dit soort precisieweerstanden. Meestal kan je alleen maar uitproberen en kijken of de gevonden waarde past in de E96 reeks. Kijken naar de tolerantie is ook nog mogelijk. In dit geval is het de vijfde ring. Bruin is 1%, rood is 2% en dat is nogal ongebruikelijk voor een E96 weerstand. Ik ben overigens vergeten waar de zesde ring voor dient...
Tjerk, 9ZZ