Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....

Meer
05 nov 2011 22:50 #11355 door klaas
Nu begrijp ik de commotie over de harmonischen beter... Rommel op de FM band door een slecht werkende MG zender...

Hoe ver komen deze (eventuele) harmonischen dan wel? Als ik met een draagbaar radiootje op de 999 KHZ afgestemd (vond ik wel een leuke frequentie voor mijn zender en de MG is daar leeg bij mij) door mijn straat loop, kom ik niet verder dan een meter of 30 a 40. Dan is het geluid al weer weg! Zal toch wel wat meevallen?

:duizelig:
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 nov 2011 18:47 #11319 door Bart B
@ Laurens
Je bedoeld zo'n FM-transmitter.Die zag ik laatst bij Klaas(kp34)toen ik daar op bezoek was.
Had ie aan z'n ipod hangen,radio erop afgestemd en de hele dag rockabilly muziek:thumbsup:
Kwaliteit vond ik best goed.

Bart
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 nov 2011 15:37 #11310 door maarten
@klaas: Het idee achter harmonischen is dat ze niet in dezelfde frequentieband hoeven te vallen.
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 nov 2011 15:31 - 04 nov 2011 15:34 #11309 door Laurens
Dat dingetje werkt digitaal en ergens op 2400MHz, aanpassen gaat niet lukken...

Je kan wel voor zachte prijsjes zo'n 50nW legaal FM zendertje kopen voor de radio's met FM. Die doen het best aardig. Ik heb een Belkin-achtige, gekocht bij de blokker voor 8 euro. Het dingetje vervormt iets en produceert wat gespetter maar het is nog acceptabel.

Voor de middengolf is er nog geen legale oplossing behalve een soort CAI systeem aanleggen. In Amerika heb je een LPAM regeling - 300mW zendervermogen en dan een antenne van maximaal 3m lengte. Dat levert een paar honderd meter bereik op. Er zijn zelfs AM stereo zendertjes. Het zou leuk zijn als dat ook in Nederland geregeld zou kunnen worden.

@ Klaas: maak een afgestemde antenne. Een magnetische loopantenne zal goed werken en tevens enige harmonischenonderdrukking geven. Google voor ontwerpjes :)
Een draad van willekeurige lengte werkt niet fantastisch en bovendien kan je de pech hebben dat die lengte perfect is om een bepaalde harmonische goed uit te stralen. Je kan er ook nog een regelbare spoel mee in serie zetten om de draad af te stemmen.

.
Laatst bewerkt 04 nov 2011 15:34 door Laurens.
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 nov 2011 10:31 - 04 nov 2011 10:34 #11303 door Johannes
Beste forumlezers,

Na het lezen van het topic van Klaas over zijn AM zendertje en na het lezen van dit Conrad-foldertje dacht ik even...... kunnen wij daar wat mee?

Maar het zal wellicht niet mogelijk zijn om de zendfrequentie van het wel zeer compacte ding zodanig te veranderen zodat het signaal op de middengolf te ontvangen is. Het geeft wel aan dat zo iets voor een paar euro leverbaar is.

Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 04 nov 2011 10:34 door Johannes.
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 nov 2011 09:12 - 04 nov 2011 09:13 #11302 door klaas
Bedankt allemaal!

Inderdaad was de genoemde weerstand 100K ipv 100M...:banghead: Dat maakt nogal wat uit... De voorspanning op de gloeidraden is wel gebleven. (niet te zien in het schema... sorry)

Ik moet alleen het bereik nog even testen. Ik wil natuurlijk zo min mogelijk mensen tot overlast zijn met de zender. Ook al zal ik hem niet vaak gebruiken. Ik ben er inmiddels achter dat de antenne hierin een grote factor speelt. Een klein draadje geeft enkele meters goed bereik, maar een blanke draad twee maal over de zolder gespannen geeft erg goed ontvangst, ook in het werkhok achter huis. Zo moet je een compromis sluiten en "experimenteren" tot je het maximale eruit haalt, en zo min mogelijk tot overlast bent.

(Een kooi van Faraday om het huis heen bouwen.... ):P

Trouwens, gebruiken de hulpdiensten nog wel MG? Dat is tegenwoordig toch op IP basis...? Of op zijn minst op de FM?

Klaas.
Laatst bewerkt 04 nov 2011 09:13 door klaas.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena