Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....

Meer
03 nov 2011 08:58 #11268 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Zelfbouw MG zender, Hij werkt!
Hallo Klaas,

Knap gemaakt, die AM-modulator. Het geheel ziet er ook nog eens keurig netjes uit.
Zelf heb ik een paar jaar geleden het bekende bouwpakketje van Otto Tuil in elkaar gezet en dat werkt ook prima. Er is later een modificatie doorgevoerd om een hinderlijk ritselgeluid te verhelpen.
Veel plezier er mee. Nu heb je tenminste weer goede muziek op je oude radio :smilythumb:

Hans
Onderwerp is gesloten.
Meer
02 nov 2011 00:47 #11210 door Paul Brouwer
Hallo Klaas,

De zender is inmiddels gereed. De weerstand R4 was te laag van waarde.

Dit kan ik mij niet voorstellen. In Otto's ontwerp was deze R 470K die in mijn ontwerp tot 1M is verhoogd. Had jij er niet 100K in plaats van 1M ingezet (vergissing)?

Groeten
Paul
Onderwerp is gesloten.
Meer
01 nov 2011 20:01 - 01 nov 2011 20:09 #11195 door maarten
Hoi Klaas,

Mooi gedaan :thumbsup: Welke waarde roosterweerstand heb je uiteindelijk gebruikt en klopten de kathodeweerstand en -condensator wel?

Ik kan me niet helemaal voorstellen wat je in de praktijk bedoelt met terughoudender zijn. Hoewel de toon van de hier en daar kritische opmerkingen soms fel zou kunnen zijn geweest (dat komt in tekst niet goed over dus zowel de schrijver als de lezer moeten van het beste uitgaan), en 1 opmerking elders feitelijk overdreven was, staan er verder geen onjuistheden in bedoelde opmerkingen. Je bent hier het topic begonnen met te melden dat je in kennis en ervaring nog het een en ander mist; hulde daarvoor! Dat is verder een -terechte- uitnodiging voor aanvullingen. Inplaats van terughoudendheid kan een iets dikkere huid als het om de toon van die aanvullingen gaat prima helpen. Van de inhoud heb je een hoop kennis kunnen opdoen, dus daar zat het probleem vast niet. Ik heb er in elk geval ook wel weer wat van bijgeleerd, zelfs al denk ik dat het in de praktijk nog wel los zal lopen op sommige punten (maar dat is een discussie zoals zovele en vast off-topic).
Laatst bewerkt 01 nov 2011 20:09 door maarten.
Onderwerp is gesloten.
  • hkruis
  • [hkruis]
Meer
01 nov 2011 18:51 #11191 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Klaas, Goed gedaan, leuk project en van mij hoef je, je niet in te houden. :thumbsup: Viel me wel op dat er hier op de MG een zender bij is gekomen. :lachuh:

Succes

gr. henk
Onderwerp is gesloten.
Meer
01 nov 2011 17:32 #11185 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: Zelfbouw MG zender, Hij werkt!
Hallo Klaas,

Gefeliciteerd met de succesvolle bouw van je TWEAMZ. Echt moeilijk is het niet om dit apparaat te realiseren. Maar inderdaad, pas op niet teveel HF in de aether te slingeren, bijvoorbeeld door een korte antenne draad te gebruiken. De geproduceerde AM is immers alleen bestemd voor ontvangst door je eigen radio's.

C+B (Cuby & Blizzards): prima muziek hebben destijds gemaakt. Harry Muskee was echt een groot artiest.

Met vriendelijke groet, Pieter.
Onderwerp is gesloten.
Meer
01 nov 2011 15:41 - 01 nov 2011 15:58 #11184 door Huub
Ja klaas zoo als ik lees staat er op jou
eerste zender begin Van heeft er iemand advies
met zender ervaring ? En dan krijgt men dat ook
En daar ook is niks mis mee OP een Forum
Het kan goed gaan maar een mening mag er zijn
En techniek over zenders lezen wij ook wel graag.
goed te lezen dat jou zender het heel goed doet
gefeleciteert er mee ,Goed gedaan klaas
Huub Gr
Laatst bewerkt 01 nov 2011 15:58 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena