Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Het blijft mijn draad, en hierbij wil ik hem afsluiten. Als u nog meer te melden heeft, kunt u een nieuwe draad openen. (gratis)
Nogmaals bedankt!:thumbsup:
Klaas. (einde)
- Ed van der Weele
- [Ed van der Weele]
-
De belangrijkste factoren zijn de antennehoogte van de zender, de antennehoogte van de ontvanger en de gevoeligheid van de ontvanger.Kees van Dijke schreef : Met 15 milliWatt 15 km overbruggen vind ik wel erg knap.
Mijn ervaring met draadlozen microfoons is anders. Deze werken op de VHF band op 175 MHz en UHF band rond de 800 MHz. Zendvermogen is 10 milliWatt tot 50 MilliWatt.
Ontangers zijn bijzonder gevoelig, mede door de huidige techniek waar naast keramische filter o.a. SAW filters worden toegepast. Reikwijdte ligt binnenshuis rond de 50 meter en buitenhuis, mits goede zichtverbinding, tot 300 meter. Met richtantennes is wellicht wat meer te behalen.
In het door mij aangehaalde geval stond de zendantenne op de 20ste verdieping van een gebouw en de ontvangantenne midden op het dak van een auto. De gevoeligheid van een mobilofoonontvanger is circa 0,4µV / 12dB SN.
Voor harmonischen van een oscillator op circa 1 MHz klopt dit, echter niet als de oscillator op nog andere frequenties staat te genereren die buiten het bereik van die ontvangers vallen.Overigens heb je voor het nagaan van harmonischen van de draaggolf geen spectrum analyzer nodig, maar is wel bijzonder handig. Een wereld ontvanger zoals de Philips D2999 of een radio zoals de Philips BX520A, B7X44A etc voldoen ook. Dat zijn de types met de extra KG band van 60 tot 185 meter.
Ouwe Schipper schreef : Die verschillen hebben àlles te maken met de eigenschappen van de antenne.
De zendantenne uit het voorbeeld van Ed is (uiteraard) optimaal afgestemd op de frequentie en bovendien vermoedelijk goed hoog opgesteld.
Antennes van handsets (zoals draadloze microfoons) kunnen nauwelijks optimaal afgestemd worden en/of mooi opgesteld staan.
Datzelfde gaat op voor de 11 meter "citizens" bakjes: een vast opgestelde antenne thuis werkt véél beter dan zomaar een sprietje in de handset of op de auto
Nico
De beste zender en beste ontvanger is inderdaad nog altijd een zeer goede antenne die inderdaad optimaal staat afgesteld. Je kunt ook nog exrta gain krijgen met richtwerking zoals Yagi antennes. Hier gaan de zendamateurs ook mee aan de slag en wordt geprobeerd om met zo weinig mogelijk zendvermogen een zo groot mogelijke afstand te overbruggen, maar bij de KG amateurs speelt zichtweidte dan geen rol meer. Denk aan de QRP zendertjes.
Draadloze microffons hebben toch doorgaans goed afgestemde antennes. Aan de ontvanger kant kan nog gekozen worden voor een sprietje of een Yagi antenne.
Ik heb het artikel van de Tweamz zender nog eens doorgelezen, en de scoop beelden vind ik al niet meer zo fraai. Laat staan de rest van de bijprodukten die nog gevormd worden, zoals een te grote audio bandbreedte, harmonischen draagolf, het min of meer verplicht verstellen van de antennekring om de modulatie maximaal te krijgen, ofwel net buiten de draaggolf frequentie. Ook zag ik in het forum al scoopbeelden, waarbij de oscillator meer een zaagtand produceerde i.p.v. een zuiver sinus. Zeer vele draaggolf harmonischen zijn dan gegarandeerd.
Ik zal het dan maar niet over de eventuele FM bijproducten hebben.
Is de oscillator een (vrijwel) zuivere sinus, en is de zendantenne bijvoorbeeld een ferriet antenne met vaiabele condesator die op maximale piek staat afgestemd, dan verwacht ik eigenlijk weinig tot geen problemen met draaggolf harmonischen.
groetjes,
-=Kees=-
De zendantenne uit het voorbeeld van Ed is (uiteraard) optimaal afgestemd op de frequentie en bovendien vermoedelijk goed hoog opgesteld.
Antennes van handsets (zoals draadloze microfoons) kunnen nauwelijks optimaal afgestemd worden en/of mooi opgesteld staan.
Datzelfde gaat op voor de 11 meter "citizens" bakjes: een vast opgestelde antenne thuis werkt véél beter dan zomaar een sprietje in de handset of op de auto
Nico
Ed van der Weele schreef :
Uit de zender kwam nog slechts 15 milliwatt (dit moest 25 Watt zijn) en de antenne was ook nog defect. En toch had men pas op 15 kilometer afstand last van een een beetje ruis op de mobiele ontvangers.
Het sprookje dat met een klein vermogen de reikwijdte maar beperkt is kan dus linea recta de prullebak in.
Met 15 milliWatt 15 km overbruggen vind ik wel erg knap.
Mijn ervaring met draadlozen microfoons is anders. Deze werken op de VHF band op 175 MHz en UHF band rond de 800 MHz. Zendvermogen is 10 milliWatt tot 50 MilliWatt.
Ontangers zijn bijzonder gevoelig, mede door de huidige techniek waar naast keramische filter o.a. SAW filters worden toegepast. Reikwijdte ligt binnenshuis rond de 50 meter en buitenhuis, mits goede zichtverbinding, tot 300 meter. Met richtantennes is wellicht wat meer te behalen.
Van de andere kant heb ik met de oude 27 MHz bakjes met hun 500 milliWatt zendvermogen afstanden tot ca 20 km kunnen overbruggen. Bij mobiel gebruik is dit echter veel minder, maar met een beetje geluk ook nog 5 km.
Wat de kleine MG zenders betreft: De buizenradio's zijn relatief ongevoelig op de AM banden en heb je een relatief sterk zendertje nodig. Als deze slecht geconstrueerd is, slechte oscillators, slechte afgestemde antenne, en ook nog slecht gefilterd aan het einde, dan kun je wel problemen verwachten.
Overigens heb je voor het nagaan van harmonischen van de draaggolf geen spectrum analyzer nodig, maar is wel bijzonder handig. Een wereld ontvanger zoals de Philips D2999 of een radio zoals de Philips BX520A, B7X44A etc voldoen ook. Dat zijn de types met de extra KG band van 60 tot 185 meter.
groetjes,
-=Kees=-
- Ed van der Weele
- [Ed van der Weele]
-
Er is meer in het frequentiespectrum dan alleen de omroepbanden.klaas schreef : Nu begrijp ik de commotie over de harmonischen beter... Rommel op de FM band door een slecht werkende MG zender...
Het gebied dat voor radiocommunicatie wordt gebruikt strekt zich uit van 10 kilohertz tot 20 Gigahertz en hoger. Een paar heel kleine stukjes van dat spectrum wordt gebruikt voor radio- en tv-omroep. De overgrote meerderheid van het frequentiespectrum is in gebruik voor telecommunicatie tussen professionele diensten.
Dat is nu juist het probleem, je komt er pas achter hoever de uitgestraalde energie reikt op het moment dat een ander er hinder van ondervindt. En omdat je met een omroepontvanger maar zo'n héél klein stukje van het frequentiespectrum kunt ontvangen kan je het alleen maar meten met een instrument dat speciaal is ontworpen om het hele frequentiespectrum te kunnen "bekijken", een spectrumanalyzer.Hoe ver komen deze (eventuele) harmonischen dan wel? Als ik met een draagbaar radiootje op de 999 KHZ afgestemd (vond ik wel een leuke frequentie voor mijn zender en de MG is daar leeg bij mij) door mijn straat loop, kom ik niet verder dan een meter of 30 a 40. Dan is het geluid al weer weg! Zal toch wel wat meevallen?
Harmonischen zijn altijd een veelvoud van de door de oscillator opgewekte frequentie. ALS jouw oscillator uitsluitend en alleen die 999 kHz opwekt, vind je de harmonischen daarvan op 1998 kHz, 2997 kHz, 3996 kHz enz. Maar omdat je niet over daarvoor ontworpen meetinstrumenten beschikt is het heel goed mogelijk dat er buiten die harmonischen nog veel meer frequenties worden uitgestraald. Je kunt immers niet controleren of jouw zender niet 'wild' staat te genereren.
Over de reikwijdte van een heel klein vermogen nog even iets uit de praktijk.
Ik kreeg een keer de klacht dat voertuigen in een bepaald deel van een gemeente de meldkamer met ruis ontvingen. Voorheen was de ontvangst altijd goed geweest. Ik ging gewapend met een meetontvanger in dat gebied poolshoogte nemen. Ik verwachtte dat er mogelijk een of ander apparaat een storend signaal zou uitzenden. Het bleek echter dat het signaal van de zender van de meldkamer op die plek erg zwak was.
Daarom ging ik het basisstation van de meldkamer maar eens aan de tand voelen. Het bleek dat er een blikseminslag was geweest die zowel de antenne had beschadigd als de zendereindtrap in rook had laten opgaan. Uit de zender kwam nog slechts 15 milliwatt (dit moest 25 Watt zijn) en de antenne was ook nog defect. En toch had men pas op 15 kilometer afstand last van een een beetje ruis op de mobiele ontvangers.
Het sprookje dat met een klein vermogen de reikwijdte maar beperkt is kan dus linea recta de prullebak in.