Skip to main content
Historie

In de Grundig fabriek

Meer
03 okt 2021 15:33 #92442 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic In de Grundig fabriek
Meubel op de tweede foto is de 8090/56 denk ik.
En op de derde foto de 7063W of mogelijk de 8050.

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 okt 2021 12:12 #92441 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic In de Grundig fabriek
Om nog even off topic te blijven vind ik het helemaal niet zo erg om wat extra informatie te lezen.  Dat geeft een waardevolle aanvulling en kleur aan een topic.  Hoe het er bij een concurrent van Grundig aan toeging is de zien in de film  "In de Philips fabriek".  Ondanks de wat mindere beeldkwaliteit vond ik het toch de moeite waard:   

M.vr.gr.  Hans 

De volgende gebruiker (s) zei dank u: lampje, Cees PA1DBA, RR1957

Meer
03 okt 2021 11:13 - 03 okt 2021 11:20 #92440 door Huub
Beantwoord door Huub in topic In de Grundig fabriek
Je heeft gelijk Rene
Ik zal mij te proberen te beperken
maar ook anderen is het beter niet uit te lokken
zijn hebben er ook geen erg in waar het heen gaat
Zo leesik ook wel het een en ander op anderen side 
ook op yutube zien en hoor ik ook genoeg onzin ook duits .
Maar het Zij zo .dat jaagt mij ook op Ik ben 70% PH man 
Maar het hoort niet op deze luike side
huub.. sorry
Laatst bewerkt 03 okt 2021 11:20 door Huub.

Meer
03 okt 2021 10:04 - 03 okt 2021 10:37 #92439 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic In de Grundig fabriek
Erwin, ook dat is off topic. Ik toon foto's van de fabriek, niet een radio. ;-)
Als je dat een mooi onderwerp vind, begin dan a.u.b. een nieuwe discussie.
Dat geldt ook voor Huub.

Ik meen dat in die oude fabrieken vooral de giftige dampen een groot probleem waren wat toen niet werd onderkent of geen wetenschap van was. Dampen van de lijmen, de lakken en het solderen bijvoorbeeld. Allemaal zwaar vergif toen. En zo was er vast wel meer op de afdelingen. Glasblazen voor massaproducten maken was ook niet bepaald gezond. Maar toen wel een vak. Vaak was het onwetenheid of de directie wist het wel, maar negeerden het. Dat laatste gebeurd nog steeds, kijk naar de NS en het leger. Ik denk dat het vroeger ook wel onwetendheid was. En de ventilatie was slecht. Dat zie je al op de foto's, men dacht toen dat een hoog plafond wel voldoende was. Enige tijd geleden nog een relaas gehoord van de nazaten van dames die dag in dag uit aan het solderen waren geweest als jonge dames. Ze zijn er later flink ziek van geworden en hun oude dag was er flink door verpest. Tegenwoordig stapt men veel sneller naar de rechter voor schadevergoedingen op welke manier dan ook, daar dacht men vroeger niet aan. Men was al blij dat er werk was. De mentaliteit was ook heel anders. Men had de oorlog meegemaakt, dus flink aanpoten was vanzelfsprekend, zelfs ongeacht de gevaren. Volg de serie maar eens over de Wederopbouw. Dat aanpoten is tegenwoordig nagenoeg verdwenen want men kent geen negatief verleden meer. We leven inmiddels in de langste vredesperiode -van West Europa- ooit en tevens de allerrijkste. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 03 okt 2021 10:37 door RR1957.

Meer
03 okt 2021 08:27 #92438 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic In de Grundig fabriek
om 1 of andere reden heeft Grundig (Telefunken ,Blaupunkt ook) zelden of nooit een  gelijkrichter buis in een radio gezet. Ik heb een toestel staan 90 u denk ik ffe uit mijn hooft. Daar zit origineel een EZ 80 in..mischien zijn er nog andere types waar ie in zit ,maar dat  betwijfel ik. 

Meer
02 okt 2021 21:29 #92437 door Ben Dijkman
Beantwoord door Ben Dijkman in topic In de Grundig fabriek
tja Gino.
Ook heden ten dage bestaan dezelfde toestanden nog steeds hoor.
Arbo, VCA, BHV...etc...allemaal heel leuk............op papier.
Ook bij zogenaamde moderne en bij grote (bekende namen) bedrijven en instellingen heb ik gezien tijdens mijn werkzaamheden aan gas en elektriciteit installaties dat
heel vaak NIEMAND behalve de oude en meestal tot klusjesman gedegradeerde oud werknemer) op de hoogte is. Die is meestal maar zelden aanwezig dus eigenlijk helemaal niet aanwezig als het eens echt serieus nodig is

Heb diverse keren rapport opgemaakt voor ernstige nalatigheid . misstanden en levensgevaarlijke situaties voor bewoners (boven een bedrijf), gebouwen en personeel.

Nee wat dat betreft ziet het ook op deze oude foto's nog heel netjes uit :)

Handtekening
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Gino

Gemaakt door Kunena