Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Vreemde lp

Meer
25 nov 2013 00:53 - 25 nov 2013 00:55 #38486 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic Vreemde lp
en john als je wil kan ik ook een digitale transfer maken van jou w.d. plaat ik heb ervaring met grote schijven zoals pathe, vitaphone, rca field, radio transcription, mother-Vdisc, war department, chronophone, world records enz..

geef me maar een pm

groetjes
tino

tino
Bijlagen:
Laatst bewerkt 25 nov 2013 00:55 door mrphonograph.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 nov 2013 00:18 - 25 nov 2013 00:43 #38485 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic Vreemde lp
is het een transcription disc of niet?
wel het is bijde de platen van the war departmend waren mutli purpous somige hebben radio programma's andere bevatten cursussen zoals frans morsecode en duits maar ook practische topassingen zoals mars muziek voor exersitie somige bevaten anti propaganda voornamelijk fel anti japans maar ook anti duits
weer andere waren bedoeld als achtergrond muziek in b.v. veld hospitaals en weer andere bevatten het laatste nieuws(vaak zwaar gesensureerd)
slechts weinige bevatten muziek van toen bekende artiesten (zoals op Vdisc) echter bing crosby heeft een hele plaat vol gezongen en gepraat ook hebben rooseveld,truman en churchill opnames gemaakt op dit label

groetjes
tino

ps ook in de korea en vietnam oorlog zijn er war department platen uitgebracht echter ditmaal wel voornamelijk met radio programma's en live shows van o.a. bob hope een erg gezochte serie is de serie met good morning vietnam met de bekende presentator adrian cronauer die in de gelijknamige film gespeeld word door robin williams

echter deze platen zijn zeer zeldzaam omdat de tape meer en meer gebruikt werd maar de tapes wilden nog wel eens demagnetiseren in de heli vlucht naar een afgelegen leger kamp
platen hadden hier geen last van
de shok van het droppen bracht schade aan de tapes ook de krachten van de heli rotor en de sterke zenders aanboord als mede de sterke magneten in anti tank mijnen waren schadelijk voor bandrecorder tape dus voor somige afgelegen gebieden werd ge-opt voor discs

tino
Bijlagen:
Laatst bewerkt 25 nov 2013 00:43 door mrphonograph.

Meer
24 nov 2013 11:08 #38473 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Vreemde lp
Je kunt deze plaat moeilijk een Transcription Disc noemen. Die werd echt niet in de studio gebruikt.
Maar inderdaad is de 4HF ook bedoeld voor Transcription Discs. Zie voor beschrijving: en.wikipedia.org/wiki/Transcription_disc .Deze zijn dus 33 1/3 toeren.
Wel aardig om te weten dat dit soort platen bestaan.

Ik weet niet waar de topicstarter woont, maar misschien is het wel aardig om die plaat eens af te spelen op een NGG dag, bijv. in Duivendrecht of in het bekende fort volgend jaar. Is daar wel een passend item.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
24 nov 2013 10:25 #38472 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Vreemde lp
Deze platen werden ook transcription discs genoemd
groter de een 12 inch elpee ik denk deze 16 inch is
en kon je alleen afdraaien op transcripton draaitafels
hier 4 HF of de broadcast platenspelers een Russco Rek-O-Cut enz
deze waren eigenlijk in studio's aanwezig.
Platen konden muziek of spraak bevatten
er waren 78 t 33 t platen en misschien ook 16 Tpm discs
Misschien eens met de plaat naar museum beeld&geluid gaan die kunnen je vast meer vertellen
en misschien afdraaien.
grt René

René Daemen

Meer
24 nov 2013 08:19 #38467 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Vreemde lp
Deze plaat is af te spelen op bijv. Een 4HF van Garrard. Bij deze platenspeler staat de arm veel verder van het plateau af dan gebruikelijk. Het gaat precies.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
24 nov 2013 06:42 #38466 door pe1sbn
Beantwoord door pe1sbn in topic Vreemde lp
Hallo allemaal,

Iedereen bedankt voor het antwoord, Ik weet al iets meer en ga een googlelen op V-disc.

grtz,

JOhn

Gemaakt door Kunena