HIFI apparatuur
Verschillende schaalplaten Philips A5X83A
08 apr 2011 22:21 - 08 apr 2011 22:21 #3515
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Verschillende schaalplaten Philips A5X83A
Ik heb een behoorlijk aantal gehad ook stereo
Maar mijn opmerking was dat op de FM met antennen
men veelal beter het oogsluiting kon verminderen
voor goede ontvangst , Overgens was ik niet Zoo entosast
Over de ontvangst resultaten Met gewoone antennen .
. Huub
Maar mijn opmerking was dat op de FM met antennen
men veelal beter het oogsluiting kon verminderen
voor goede ontvangst , Overgens was ik niet Zoo entosast
Over de ontvangst resultaten Met gewoone antennen .
. Huub
Laatst bewerkt 08 apr 2011 22:21 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 apr 2011 09:17 #3503
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Verschillende schaalplaten Philips A5X83A
Opzich kan het, maar Philips had doorgaans een ander telsysteem voor uitvoeringsnummers die voor dezelfde markt bestemd waren maar dan met wijzigingen.
Nou zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen, dus met zekerheid is er niets te zeggen tenzij het zwart op wit in de documentatie staat. En dat is nou net iets dat ze pas veel later zijn gaan doen.
Nou zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen, dus met zekerheid is er niets te zeggen tenzij het zwart op wit in de documentatie staat. En dat is nou net iets dat ze pas veel later zijn gaan doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 apr 2011 21:18 #3492
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Verschillende schaalplaten Philips A5X83A
Hoi
Een andere bron (de eigenaar van de /19 versie) stelde via een mail
het volgende:
"Het nummer 19 heeft te maken met de versie van het apparaat, ze beginnen altijd bij 00 en dan 01 enz.
Ze zijn gemaakt van 1958 tot 1963 dit is een van de laatste versies , en voorbereid voor het inbouwen van een stereomodule. Dit is echter wel een HiFi versie".
Zou ook kunnen natuurlijk en dan vervalt de theorie dat /19 voor een Zweedse versie staat.
Het zou ook al die verschillende schalen kunnen verklaren.
:smilythumb:
René (R)
Een andere bron (de eigenaar van de /19 versie) stelde via een mail
het volgende:
"Het nummer 19 heeft te maken met de versie van het apparaat, ze beginnen altijd bij 00 en dan 01 enz.
Ze zijn gemaakt van 1958 tot 1963 dit is een van de laatste versies , en voorbereid voor het inbouwen van een stereomodule. Dit is echter wel een HiFi versie".
Zou ook kunnen natuurlijk en dan vervalt de theorie dat /19 voor een Zweedse versie staat.
Het zou ook al die verschillende schalen kunnen verklaren.
:smilythumb:
René (R)
07 apr 2011 20:33 #3490
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Re: Verschillende schaalplaten Philips A5X83A
Ik heb bij mij ook eens gekeken naar mijn A5X83a, en dat is de /05 uitvoering.
Ziet er verder precies zo uit als de /19 uitvoering.
Later werden ze omgebouwd naar stereo, met dezelfde decoder als in de plano's zit.
De fabrieks stereo uitvoering is de A5X93a. Deze is uitgevoerd met een platte 5-pens IEC plug als uitgang en de
stereo decoder zit onder een kap over een uitsparing in de achterkant.
Groeten,
Peter
Ziet er verder precies zo uit als de /19 uitvoering.
Later werden ze omgebouwd naar stereo, met dezelfde decoder als in de plano's zit.
De fabrieks stereo uitvoering is de A5X93a. Deze is uitgevoerd met een platte 5-pens IEC plug als uitgang en de
stereo decoder zit onder een kap over een uitsparing in de achterkant.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
07 apr 2011 18:52 - 07 apr 2011 18:57 #3489
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Verschillende schaalplaten Philips A5X83A
Welke schaalversie er op de radio zit, komt (als het goed is) terug in het uitvoeringsnummer (zoals de /00 en /19). Optische veranderingen hoeven er niet altijd in terug te komen.
Meestal zal er een productiesticker op het chassis zitten met type, productiestand en productieweek. Ik meen me vaag te herinneren dat René al eens iets daarover gezegd had, maar ik weet het niet zeker.
Meestal zal er een productiesticker op het chassis zitten met type, productiestand en productieweek. Ik meen me vaag te herinneren dat René al eens iets daarover gezegd had, maar ik weet het niet zeker.
Laatst bewerkt 07 apr 2011 18:57 door maarten.
07 apr 2011 17:05 #3486
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Verschillende schaalplaten Philips A5X83A
Hallo René,
Het typeplaatje achter op de radio kan de nodige informatie verstrekken omtrent de productieplaats. Het bouwjaar of zelfs de kalenderweek waarin het toestel gebouwd is kun je aan de datumstempels op de onderdelen zien. Meestal op de afvlakelco's en de spoelen, of aan een stempel in de kast of achter op het chassis.
De zwarte of de rode kleur van de schaalplaat zal met de mode uit een bepaald jaar te maken hebben. Denk maar eens aan sanitairkleuren
.
En misschien kon men zelfs wel kiezen; de Erres KY483 was ook leverbaar met een bruine of een donkerrode opdruk. En een Grundig TK5 recorder was in 3 kleuren leverbaar......
Tenslotte werden de meeste Philips radio's in de tijd dat er nog zendernamen op de schaal stonden, afhankelijk van het land van export, door de fabriek van een Noord- Oost-, Zuideuropese of "overzeesche" schaal voorzien.
Hopelijk kun je eens een betere foto van beide schalen maken, waarop de zendernamen duidelijk te zien zijn. Ik ben benieuwd!
Groetjes, Hans
Het typeplaatje achter op de radio kan de nodige informatie verstrekken omtrent de productieplaats. Het bouwjaar of zelfs de kalenderweek waarin het toestel gebouwd is kun je aan de datumstempels op de onderdelen zien. Meestal op de afvlakelco's en de spoelen, of aan een stempel in de kast of achter op het chassis.
De zwarte of de rode kleur van de schaalplaat zal met de mode uit een bepaald jaar te maken hebben. Denk maar eens aan sanitairkleuren
En misschien kon men zelfs wel kiezen; de Erres KY483 was ook leverbaar met een bruine of een donkerrode opdruk. En een Grundig TK5 recorder was in 3 kleuren leverbaar......
Tenslotte werden de meeste Philips radio's in de tijd dat er nog zendernamen op de schaal stonden, afhankelijk van het land van export, door de fabriek van een Noord- Oost-, Zuideuropese of "overzeesche" schaal voorzien.
Hopelijk kun je eens een betere foto van beide schalen maken, waarop de zendernamen duidelijk te zien zijn. Ik ben benieuwd!
Groetjes, Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R, maarten