Skip to main content
Televisie tot 1970

Ontstaan van de tv, maar dan gezien vanuit de omroepen

Meer
23 jul 2011 13:11 - 23 jul 2011 13:17 #6877 door Verdicom
Ach, dat is eigenlijk niet zo interessant voor dit forum. Hooguit hoe dat ging in die tijd.
Maar goed.

Van eind december 1959 tot november 1960 hebben ze me "opgeborgen" in Sanatorium Sonnevanck in Harderwijk.
Midden in de bossen. Je weet wel, licht en gezonde, frisse lucht en zo. En vooral "kuren".
In de winter de ramen wijd open.
Dat waren een aantal houten barakken met zaaltjes voor acht personen. En de meisjes zover mogelijk er vandaan. Acht van de pubers, ik was 16, wat wil je :(

TV was daar ook. Eén maal per maand mochten we dan als zaaltje op een woensdagavond tv-kijken. Toch wel een belevenis toen.
Die tv stond op een hoog tafeltje met wieltjes dat dan binnengereden werd.
Aan de buitenkant van de barak was een antenne geplaatst. VHF met een dipool, director en refelector. Op zo'n twee meter hoogte. Waarom niet hoger heb me toen wel afgevraagd.
Met een hele lange lintkabel, want die moest een aantal zaaltjes, ik meen vier, kunnen bereiken.

Tegen acht uur ging de tv aan en als we geluk hadden verscheen het testbeeld.
Als dan om acht uur precies de antenne van de NTS verscheen ging er een gejuich op.
Jammer genoeg ging het ook vaak fout. Of er was alleen ruis. Of tijdens de uitzending ging er wat fout. En dan zaten we de rest van de avond te wachten of de uitzending toch nog werd hervat. En als je geluk had gebeurde dat ook. Maar niet altijd. Of toen ook al het bordje "Storing" verscheen weet ik niet meer.

En dan de radio's daar. Die waren veel belangrijker in die tijd dan een tv.
Ze hadden wel zo'n ziekenboegradio via een kabeltje, met een hoofdtelefoon. Een draadomroep met één (eigen) zender.
Eigen radio's waren ten strengste verboden. Achteraf wel logisch, als acht van die dingen tegen elkaar in staan blerren. Dat kan natuurlijk ook niet.
Dus, werd je betrapt, en dat gebeurde toch zo nu en dan, dan werd die afgenomen en teruggeven aan familie die op bezoek kwam.
Nou was die éne zender, laten we zeggen, nogal stijf. Dus stond die meestal uit.
Maar zo nu en dan kreeg ik wat toegestopt. Mijn vader heeft toen daarvan bij Aurora in Amsterdam een batterijradio voor me gekocht. Met vier D-buisjes. Leuk ding, erg gevoelig. Dant ding listig verstopt, en 's avond met die hoofdtelefoon onder de dekens naar de radio luisteren.
Al werd er door de verpleegsters ook wel eens de andere kant op gekeken.
Ik weet nog, ik had hem toch een keer gewoon aangezet. Iedereen lol. Toen een van die dames binnenkwam deed ze net alsof ze niks hoorde. Ach, als we het maar te bont maakten.

Alleen er zat ergens een slecht contact in dat ding. Op onbepaalde tijden deed die het niet. Heel vervelend, veel plezier heb ik er niet van gehad, maar toch.
Mijn vader heeft hem toen mee teruggenomen naar Aurora en omgeruild voor een nieuwe AG2009. Een stereo platenspeler wilde ik toch al. En toen ik weer ik weer thuis was heb ik daar nog jarenlang wel plezier van gehad.

Televisie stond nog duidelijk in de kinderschoenen.

En verder: Dat gedoe heeft me jaar gekost. Totaal onnodig bleek later. Maar ik hoefde daardoor niet meer in dienst. En dat speet me helemaal niet. Het enige wat ik er aan heb overgehouden is dat ik goed tegen kou kan :) :)

Groet,
Han
Laatst bewerkt 23 jul 2011 13:17 door Verdicom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René R
  • [René R]
Meer
23 jul 2011 07:31 #6859 door René R
Hoi Han.

Kan nooit te lang zijn... vertel!

Groet
René (R)

Meer
23 jul 2011 07:28 #6858 door Verdicom
In die begintijd gingen mijn jongere broertjes en zusje ook op woensdagmiddag kijken bij de overburen. Bij mevrouw Kroes (dat ik dat nog weet!)
En dat met meer kinderen uit de buurt. Hoeveel er dan voor de buis op de grond zaten weet ik niet.
Maar toch wel heel aardig van die buurvrouw.
Voor die kinderprogramma's had ik geen belangstelling.

Toch was ik de eerste in ons gezin die een tv had.
Ik werkte toen al bij Philips en had een zoldserkamer gehuurd in Eindhoven.
Die tv had ik 2e-hands gekocht op de Weesperzijde in Amsterdam. Een 17TD210A, van binnen zo zwart als roet. Die handelaar/scharrelaar haalde ze ergens uit Duitsland. Maar hij deed het en heeft het nog jaren gedaan. Zij het dan bij vrienden ergens anders. Die mochten hem gebruiken, ik had allang weer een ander. Wat voor een? Geen idee meer.
Wel heb ik er tussentijds nog een (buizen) UHF-kanalenkiezer ingebouwd. Dat gedoe met een 2e-net kastje was ik snel zat. Antennes improviseren, want als je onderhuurt kan je niet zomaar een antenne op dak zetten.

Er kwamen inmiddels steeds meer 2e-handjes op de markt. Omstreeks 1967 heb ik in Einhoven een 21TX291A geregeld voor mijn ouders in Aalsmeer. Hun eerste. En weer later bij Grundig een ktv. Eentje die natuurlijk eerst een half jaar op mijn kamertje in, inmiddels, Amsterdam heeft gestaan.
Dat ging toen al net zo: Wie appelen vaart, appelen eet!

Mijn eerste echte evaring met tv-kijken dateert uit 1960. Maar dat is weer een ander verhaal. Ook een beetje te lang.

Groet,
Han

• René R
  • [René R]
Meer
23 jul 2011 05:38 #6853 door René R

Meer
23 jul 2011 02:38 #6850 door Ouwe Schipper
Op zo'n woensdagmiddag werd de kamer schemerig gemaakt en je schoenen moesten in de vestibule blijven. Zat je daar met tien of twaalf kinderen naar DappereDodo te kijken. Stelde nix voor, maar het bewóóg! Zelf was ik er nogal gauw op uitgekeken en het zoontje des huizes ontleende aan dat TV toestel een onuitstaanbaar soort bazigheid. Wie iets deed dat niet naar zijn zin was mocht niet komen kijken....
Nou dan maar nìèt, kan 't mij schelen
Nico

Meer
23 jul 2011 00:36 #6849 door Paul Brouwer
Dat er een experimentele TV in de omgeving van Eindhoven bestaan heeft, weet ik. Dat tegenwerkimg van 'Den Haag' en de omroeporganisaties van toen hieraan te grondslag lag niet.

Eigenlijk maakt het filmje één ding duidelijk. De omroepen zaten niet op een opeen nieuwe vorm van media e wachten en waren bovenal erg bang voor aantasting van 'het moraal' wat toen gangbaar was.

Ik kan mij als klein jochie maar al te goed herinneren dat ik op woensdagmiddag en zaterdagmiddag bij de overburen naar het 'keurig nette' kinderprogramma als de Verrekijker ging kijken, tot overmaat van ramp van mijn moeder die het maar niets vond dat ik bij die buren TV ging kijken.

In 1960 kregen wij onze eigen TV zodat wij deze programma's thuis konden bekijken. 's-Avonds was er nog niet bij omder de uitzendingen pas om 19:00 of 20:00 begonnen en dat bedtijden waren voor jong grut als wij. Al in 1963/64 was dat anderes geregeld en begonnen de uitzendingen 's-avonds vroeger.

Groete,
Paul

Gemaakt door Kunena