Radio's van 1970 tot heden
Welk merk en type is deze radio?
13 feb 2018 02:33 #70877
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Welk merk en type is deze radio?
Grundig Record Boy, daar konden twee platte batterijen in een houder in.
Maar de houder was afneembaar en dan kon er een 9 v blok in.
Met een Berec 9 v blok er in speelde zo'n radio heel veel weken lang
op mijn werk.
Een paar platte Hema batterijen waren al binnen een week helemaal leeg.
Cees.
Maar de houder was afneembaar en dan kon er een 9 v blok in.
Met een Berec 9 v blok er in speelde zo'n radio heel veel weken lang
op mijn werk.
Een paar platte Hema batterijen waren al binnen een week helemaal leeg.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 feb 2018 06:38 #70830
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Welk merk en type is deze radio?
Er waren ook genoeg Duitse merken te vinden die portables maakten die door twee platte betterijen gevoed werden, o.a. Blaupunkt, Nordmende en Grundig.
Ook experimenteerdozen en zelfbouwradio's werden voorzien van platte batterijen.
Ze zijn echt veel gebruikt in het verleden, en dus niet alleen in Franse toestellen.
Groeten,
Peter
Ook experimenteerdozen en zelfbouwradio's werden voorzien van platte batterijen.
Ze zijn echt veel gebruikt in het verleden, en dus niet alleen in Franse toestellen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
10 feb 2018 04:05 - 10 feb 2018 04:20 #70829
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Welk merk en type is deze radio?
Mwah. Nou is Philips een klasse opzich waarvan je niet altijd iets af kunt leiden over andere merken, maar alsnog een heel grote kans dat die Philips een Frans toestel is dus niet nietszeggend. Ik heb er bij snel zoeken eentje online gevonden waar ik het net niet 100% zeker kon zien, maar dat laat zich met typesticker en/of chassissticker simpel vaststellen aan de hand van de fabrieksletters. Die zouden dan FD moeten luiden voor productie in Rambouillet.
Het kan best dat er radio's op 2x4,5V buiten Frankrijk ontworpen en gemaakt zijn, maar mijn vermoeden blijft voorlopig dat de kans op Frans aanzienlijk toeneemt aan de hand van die specifieke batterijbezetting.
Het kan best dat er radio's op 2x4,5V buiten Frankrijk ontworpen en gemaakt zijn, maar mijn vermoeden blijft voorlopig dat de kans op Frans aanzienlijk toeneemt aan de hand van die specifieke batterijbezetting.
Laatst bewerkt 10 feb 2018 04:20 door maarten.
09 feb 2018 12:40 #70818
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Welk merk en type is deze radio?
Dat zegt niks. Je zag dat ook wel bij Philips: Bv de 22RL260 heeft 2 platte 4,5 volt batterijen (+ een 1,5 volt batterij)
09 feb 2018 03:26 #70813
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Welk merk en type is deze radio?
Kwam het bij Duitse radio's ook voor dat ze op 2 platte batterijen werkten? Ik denk dan in eerste instantie aan Franse of Belse merken.
09 jan 2018 00:38 #70316
door RVP
Beantwoord door RVP in topic Welk merk en type is deze radio?
Moeilijk, het is wel een FM transistorbak waar ik het over heb, maar weet er zo weinig van......