Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Knoppen verwijderen

Meer
14 jun 2011 18:01 #5665 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Re: Knoppen verwijderen
Collega's,

Cola is een zuur midden dat drinkbaar wordt gemaakt door zoetstof (suiker, sucrose,...). Het zuur vreet roest, kan dus een uitkomst bieden als er roestige stangetjes zijn.
Op kunststof zal dit minder aktief zijn. Je kan ook proberen met chloroform (lost plastieks op) ether (brandgevaarlijk) of zoals hiervoor geschreven aceton (ook brandgevaarlijk).

François

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
14 jun 2011 16:38 #5664 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Knoppen verwijderen
Ik heb de volgende methoden uitgeprobeert op een oude knoppenkast.

Aceton, wasbenzine, thinner voorzichtig gebruikt op een wattenstaafje om de lijm op te lossen werkt, Als je teveel gebruikt lost Thinner ook het plastic op, wasbenzine en aceton doen dat minder, maar lossen ook de oude lijmlaag minder op. het opgemerkte wrikken en trekken werkt soms ook als de lijm al wat los zit. Ik heb ook nog heet water geprobeert, gewoon aan de achterzijde in de knop gegoten. Wonderwel werkt dat eigenlijk icm wrikken heel aardig.

Ik de bouwmarkt zag ik hele kleine klemmetjes van metaal met plastis handvaatjes. Hier heb ik er een paak van gekocht. Het plastic er afgehaald. het klemmetje heeft een platte bek en ronde handvaten. In de ronde handvaten past precies de stigt van een soldeerbout van 75 watt. Het klemmetje zet ik nu op de metalen bedienings hevel. deze wordt warm en de knop zit in no-time los en kun je er voorzichtig aftrekken. Om te voorkomen dat de knop alsnog vervormt gelijk in koud water. Dit werkt uitstekend, zal morgen even een foto van het brouwsel maken.

Verder heb ik nog even een bleekmethode uitgeprobeert die ik ergens had gelezen. steradent tablet geleend en hier een knop in gelegd. het wordt wel wat schoner en bleker maar niet het gewenste resulaat.

gr. henk

Meer
14 jun 2011 16:12 - 14 jun 2011 16:14 #5663 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Knoppen verwijderen
Kees

Aceton moetje nooit doen bij plastic dat gaat niet samen
dan tast het de plastic aan cola vreet wel maar laat plastic voor wat het is
roestige schroeven gaan er wel mee los
Als je veel coca cola drinkt gaat alles bij je los :lachuh:
aceton kan wel op metaal en bepaalde textielsoorten maar niet bij plastic in de buurt
Ik raad het af.

Mvg René Daemen

René Daemen
Laatst bewerkt 14 jun 2011 16:14 door Rene Daemen.

Meer
14 jun 2011 15:40 #5662 door touwtje
Beantwoord door touwtje in topic Re: Knoppen verwijderen
Hallo, als doorgewinterde coladrinker moet ik hier natuurlijk even reageren : maak liever gebruik van een beetje aceton om de lijm op te lossen, dan kan de cola gewoon gedronken worden, zoals het hoort.....gr Kees.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
08 jun 2011 21:08 #5475 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Knoppen verwijderen
bedankt Rene, ik ken de werking van coca cola met vastzittenboutjes ed. Misschien werkt het hier ook. Ik neem het iden mee.

Gr. henk

Meer
08 jun 2011 20:56 #5474 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Knoppen verwijderen
Henk,

Misschien een malle suggestie probeer eens cocacola de echte natuurlijk maakt ook roestige schroeven los
het zal misschien ook de lijm wat opvreten gewoon eens proberen bij een slopertje die al beschadigde
toetsen heeft.
Succes

René Daemen

René Daemen

Gemaakt door Kunena