Radio's van 1950 tot 1970
9710A - wie heeft er een te koop, of kan deze repareren?
14 jun 2025 08:18 #101425
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic 9710A - wie heeft er een te koop, of kan deze repareren?
Mooi dat het opgelost is, we volgen graag hoe het verder gaat met je B8X72A.
Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 jun 2025 19:55 #101424
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Beantwoord door NGG in topic 9710A - wie heeft er een te koop, of kan deze repareren?
Doen!
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
13 jun 2025 17:51 #101422
door Marc
Beantwoord door Marc in topic 9710A - wie heeft er een te koop, of kan deze repareren?
Probleem opgelost!
Het was wel even zoeken.
Ik had op Marktplaats een 9710A-gezocht-advertentie geplaatst en kwam daar in contact met Jos. Hij vermoedde dat de spreekspoel aanliep. Dat leek me ook goed te passen bij mijn klachten (mijn gedachte: bij laag volume gebeurt er niets door mechanische wrijving, bij hoger volumen komt hij 'los' en komt er wel geluid uit) dus ben dat verder gaan uitzoeken. Speaker uitgebouwd en gecontroleerd, maar hij leek me niet aan te lopen.
Wel was het zo dat ik nu opeens een oneindige weerstand had volgens de multimeter, in plaats van de ongeveer 740 Ohm die ik eerder had.
Als ik de conus een beetje indrukte, was de weerstand opeens weer wel goed.
Het bleek dus dat de soldeerverbinding van een van de draadjes naar de conus niet meer goed was. Deze opnieuw gesoldeerd en nu doet hij het zonder problemen
Nu verder het met volgende probleem, het ontvangen van zenders...
Vinden jullie het interessant als ik een nieuw topic maak en wat meer vertel over de reparatie van mijn B8X72A?
Het was wel even zoeken.
Ik had op Marktplaats een 9710A-gezocht-advertentie geplaatst en kwam daar in contact met Jos. Hij vermoedde dat de spreekspoel aanliep. Dat leek me ook goed te passen bij mijn klachten (mijn gedachte: bij laag volume gebeurt er niets door mechanische wrijving, bij hoger volumen komt hij 'los' en komt er wel geluid uit) dus ben dat verder gaan uitzoeken. Speaker uitgebouwd en gecontroleerd, maar hij leek me niet aan te lopen.
Wel was het zo dat ik nu opeens een oneindige weerstand had volgens de multimeter, in plaats van de ongeveer 740 Ohm die ik eerder had.
Als ik de conus een beetje indrukte, was de weerstand opeens weer wel goed.
Het bleek dus dat de soldeerverbinding van een van de draadjes naar de conus niet meer goed was. Deze opnieuw gesoldeerd en nu doet hij het zonder problemen
Nu verder het met volgende probleem, het ontvangen van zenders...
Vinden jullie het interessant als ik een nieuw topic maak en wat meer vertel over de reparatie van mijn B8X72A?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG
09 jun 2025 20:01 - 09 jun 2025 20:03 #101418
door Huub
Beantwoord door Huub in topic 9710A - wie heeft er een te koop, of kan deze repareren?
Je kan met de luidspreker wat proberen
BVB de Conus uit knippen waar hij nog goed is dicht bij het spreekspoel
gewoon laten zitten met de centrering met de kooi inwendig
en dat een conus gebruiken van anderen luid spreker
die wat overheen komt als zal het met rubber rand zijn
gewoon over elkaar leggen af knippen wat te veel is en dan vast lijmen ook de Rand vast lijmen
Tja het is een probeersel maar kan lukken
Huub
BVB de Conus uit knippen waar hij nog goed is dicht bij het spreekspoel
gewoon laten zitten met de centrering met de kooi inwendig
en dat een conus gebruiken van anderen luid spreker
die wat overheen komt als zal het met rubber rand zijn
gewoon over elkaar leggen af knippen wat te veel is en dan vast lijmen ook de Rand vast lijmen
Tja het is een probeersel maar kan lukken
Huub
Laatst bewerkt 09 jun 2025 20:03 door Huub.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
09 jun 2025 19:33 - 09 jun 2025 19:34 #101417
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic 9710A - wie heeft er een te koop, of kan deze repareren?
Nee, dat is gedaan zodat je de metalen delen van de speaker wel op het zelfde potentiaal staan als de spreekspoel maar bij aanraking niet de volle hoogspanning.
Kan je iets met een 9754A ? voor speaker data zie de site van Hupse.
In dit luxe toestel hoort inderdaad een 800 ohm ,9710A
Kan je iets met een 9754A ? voor speaker data zie de site van Hupse.
In dit luxe toestel hoort inderdaad een 800 ohm ,9710A
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 09 jun 2025 19:34 door Cees PA1DBA.
09 jun 2025 17:47 #101415
door Marc
Beantwoord door Marc in topic 9710A - wie heeft er een te koop, of kan deze repareren?
Bedankt voor het meedenken.
Ik meet ongeveer 750 Ohm, dus dat klopt wel.
Het chassis van de speaker zit trouwens via een hoogohmige weerstand verbonden aan de ground, en niet rechtstreeks zoals in het schema staat. Kan dit er iets mee te maken hebben?
Ik meet ongeveer 750 Ohm, dus dat klopt wel.
Het chassis van de speaker zit trouwens via een hoogohmige weerstand verbonden aan de ground, en niet rechtstreeks zoals in het schema staat. Kan dit er iets mee te maken hebben?