Radio's van 1950 tot 1970
Brom Saba Freiburg 100
04 nov 2020 20:14 #86506
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Brom Saba Freiburg 100
Ik had de Meersburg 100 in gedachten, dus mij vergist.
Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 nov 2020 19:52 #86505
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Brom Saba Freiburg 100
Dit toestel dateert van 1959. Toen was er van FM-stereo nog geen sprake. Alleen met grammofoon en bandrecorder was toen stereoweergave mogelijk. In de stand stereo worden twee afzonderlijke LF-kanalen gebruikt. In de stand mono worden beide kanalen gecombineerd tot een soort quasi balansversterker (ik zeg quasi want er wordt geen balans UGT gebruikt maar de twee single-end UGT's).
Ik ken het toestel niet, maar misschien is het wel de bedoeling dat bij radio-ontvangst alleen de mono balansversterker gebruikt wordt. Eigenlijk zou dan de mono-stereo schakelaar niet bruikbaar moeten zijn bij radio ontvangsten op en mono moeten blijven staan. Maar om een of andere reden is dat toch mogelijk met bekende gevolg. Je zou alleen in de stand grammofoon de keuze moeten hebben voor mono of stereo.
Ik ken het toestel niet, maar misschien is het wel de bedoeling dat bij radio-ontvangst alleen de mono balansversterker gebruikt wordt. Eigenlijk zou dan de mono-stereo schakelaar niet bruikbaar moeten zijn bij radio ontvangsten op en mono moeten blijven staan. Maar om een of andere reden is dat toch mogelijk met bekende gevolg. Je zou alleen in de stand grammofoon de keuze moeten hebben voor mono of stereo.
04 nov 2020 19:46 #86504
door frans1952
Beantwoord door frans1952 in topic Brom Saba Freiburg 100
Volgens mij
, (maar geen garantie)
Deze radio is alleen maar stereo op de pu aansluiting. Zet er maar eens een stereo pickup op en zet dan de knop om naar stereo. Of een ander stereosignaal.
groetjes
Frans
Deze radio is alleen maar stereo op de pu aansluiting. Zet er maar eens een stereo pickup op en zet dan de knop om naar stereo. Of een ander stereosignaal.
groetjes
Frans
Minder
Meer
04 nov 2020 18:00 #86502
door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic Brom Saba Freiburg 100
Henk er zit geen decoderaansluiting in dit toestel,is dus uitgesloten.
Tjerk,de spanning plus 4 wordt tijdens zoeken niet dooorgeschakeld naar de scherm-
roosters van buis 2 en 3 maar als het zoeken stopt moet deze spanning wel doorgeschakeld worden,tenminste dat is mijn redenatie.
Moet met stereo toets ingedrukt toch normaal moeten werken,of zie ik dit niet?
Heb zelf nog nooit zo'n toestel onder handen gehad,is geen makkelijke broeder!
Tjerk,de spanning plus 4 wordt tijdens zoeken niet dooorgeschakeld naar de scherm-
roosters van buis 2 en 3 maar als het zoeken stopt moet deze spanning wel doorgeschakeld worden,tenminste dat is mijn redenatie.
Moet met stereo toets ingedrukt toch normaal moeten werken,of zie ik dit niet?
Heb zelf nog nooit zo'n toestel onder handen gehad,is geen makkelijke broeder!
04 nov 2020 17:37 #86501
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Brom Saba Freiburg 100
+4 moet juist niet worden doorgeschakeld in stereo maar in mono. Het is kennelijk niet de bedoeling dat de radio het doet in stand stereo:
Tjerk, 9ZZ
04 nov 2020 17:21 #86500
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Brom Saba Freiburg 100
RAdio is alleen stereo met een extra externe versterker, dus zoek eens rond de plug die daarvoor aanwezig is.
Henk van 't Kruis