Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Grundig Decoder 5 geen 38 kHz

Meer
24 apr 2017 15:56 #66570 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Grundig Decoder 5 geen 38 kHz
Ik heb de afregelvoorschrift voor alle Grundig decoders. Voor decoder 5 hebben ze het over 2.5 kHz. Geen peil op te trekken dus. Het hoeft geen betoog dat ik het totaal niet eens ben met de manier waarop Grundig de decodering heeft geimplementeerd. Steeds weer die stomme 6.8 nF C...

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 apr 2017 14:51 #66568 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Grundig Decoder 5 geen 38 kHz
Bij de Decoder 6 ( lijkt er veel op) staat in de afregeling 300 Hz als waarde.
hoor wel als je die doc. wil lezen.

Cees- pa1dba

Meer
24 apr 2017 12:53 #66567 door PE9ZZ
Ja, het is dus helemaal knudde. Doordat die deemphasis fout is kan de decoder niet goed worden afgeregeld op kanaalscheiding. Bij Grundig vonden ze dat ze de 38 kHz apart moesten demoduleren en het resulterende L-R signaal van L+R moesten aftrekken in plaats van gewoon het hele MPX signaal aan de ringmodulator toe te voeren. Hadden ze dat nu maar wel gedaan hadden ze alleen maar een extra pilootfilter (notch) nodig gehad en de extra 38 kHz versterker met bijbehorende bandbreedteproblemen achterwege kunnen laten. Nu moest ik kiezen waar ik de overspraak op nul moet zetten. In arren moede maar gekozen voor 500 Hz. Het is behelpen...

Tjerk, 9ZZ

Meer
24 apr 2017 10:57 #66566 door PE9ZZ
Nou, met stereocoder is-ie ook lastig af te regelen. Vooral ook vanwege die brakke deemphasis. Moet eigenlijk over de speakers meten, dan neem ik het pilootfilter mee.

Tjerk, 9ZZ

Meer
24 apr 2017 10:43 - 24 apr 2017 10:44 #66565 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Grundig Decoder 5 geen 38 kHz
Inderdaad een kreng om te herstellen, Tjerk.
Vooral die relaiskontakten bij buigen , en al die instelpotmeters afregelen, indien er aan gedraaid is.
Lastig te doen zonder Coder.
Het deëmphase probleem is door mij niet gehoord.
Op de laatste ruilbeurs 3bergen een Stereomeister 15 gescoord met Deco5 problemen.
Apparaat inmiddels klaar op 2 ontbrekende sierknoppen na, en cosmetische problemen.
Wel leuk om aan te werken met die 2 ballanseindtrappen.

Cees- pa1dba
Bijlagen:
Laatst bewerkt 24 apr 2017 10:44 door Cees PA1DBA.

Meer
24 apr 2017 10:22 - 24 apr 2017 10:23 #66564 door PE9ZZ
C1 had volledige sluiting. Ja, dan wordt het nooit wat. Er valt me nog wat op bij deze decoder. Er komt veel teveel hoog uit. Dat komt weer omdat de deemphasis niet goed is uitgevoerd. Er moeten eigenlijk twee C's van 1200 pF bij van R32 en R33 naar massa en C18 moet weg. Maar misschien heeft Grundig dit expres gedaan want als je de radio op stereo schakelt wordt het geluid helderder. In ieder geval is-ie nu ook daadwerkelijk stereo. Wel een draak van een ding om te fixen. De decoder dan. Radio zelf valt wel mee hoewel ik de FM tuner ook niet goed kreeg. Schaal klopt niet, schaal wijst te laag aan op hogere FM frequenties. Hij staat er dan een MHz naast.

Vraag me wel af waarom die polyester C ermee kapte. Er staat 100Vpp over maar daar zou-ie toch tegen moeten kunnen. Ding is 125VDC. Maar misschien is het toch teveel.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 24 apr 2017 10:23 door PE9ZZ.

Gemaakt door Kunena