Radio's van 1950 tot 1970
Tik bij uitzetten Philips B7X43A
01 feb 2015 17:59 #50353
door pietje b
Beantwoord door pietje b in topic Tik bij uitzetten Philips B7X43A
Allen dank voor de reacties.
Ik denk dat er wat verbogen is bij mijn ijver de contacten te reinigen. zal een dezer dagen de radio op de werktafel leggen. Tot die tijd trek ik gewoon de stekker er uit. dan is er geen tik.
Heb destijds gekeken of het mogelijk was de schakelbroodjes uit de schakelaar te halen. dat lijkt te kunnen maar wil dat liever bij een sloper proberen. Ik heb toen het deel waar netsnoer aan gesoldeerd zit wat naar onder gedrukt en dan kan je met een klein kwastje de contacten reinigen. ( zal wel wat verbogen zijn ( maar komt wel weer in orde )
@Johannes. Ik heb alle elco's en dergelijke vernieuwd alle bruine koolweerstanden maar met uitzondering van de voedings elco. Heb wel drie nieuwe elco's liggen die ik dan in de beker wil inbouwen om de radio zo origineel mogelijk te laten. losse elco's onder de radio plakken ziet er naar mijn becheiden mening niet uit. Voedings elco wordt wel wat warm maar dat dat schijnt normaakl te zijn.
Laat zeker weten wat de bevindingen zijn
groet Piet
Ik denk dat er wat verbogen is bij mijn ijver de contacten te reinigen. zal een dezer dagen de radio op de werktafel leggen. Tot die tijd trek ik gewoon de stekker er uit. dan is er geen tik.
Heb destijds gekeken of het mogelijk was de schakelbroodjes uit de schakelaar te halen. dat lijkt te kunnen maar wil dat liever bij een sloper proberen. Ik heb toen het deel waar netsnoer aan gesoldeerd zit wat naar onder gedrukt en dan kan je met een klein kwastje de contacten reinigen. ( zal wel wat verbogen zijn ( maar komt wel weer in orde )
@Johannes. Ik heb alle elco's en dergelijke vernieuwd alle bruine koolweerstanden maar met uitzondering van de voedings elco. Heb wel drie nieuwe elco's liggen die ik dan in de beker wil inbouwen om de radio zo origineel mogelijk te laten. losse elco's onder de radio plakken ziet er naar mijn becheiden mening niet uit. Voedings elco wordt wel wat warm maar dat dat schijnt normaakl te zijn.
Laat zeker weten wat de bevindingen zijn
groet Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 feb 2015 13:18 #50349
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Tik bij uitzetten Philips B7X43A
Een enkelpolige of dubbelpolige netschakelaar...... het zou in wezen niet uit mogen maken. Want of de stroomkring nu via de fase of de 0 (nul) wordt onderbroken of door allebei maakt weinig tot niets uit.
De gedachte achter een dubbelpolige netschakelaar die door Philips na 1935 algemeen werd toepast is volgens mijn bescheiden mening een extra veiligheid. Om zeker te zijn dat er na het uitschakelen van het toestel nergens meer netspanning op bepaalde delen van de radio staat. Onafhankelijk hoe de stekker in de wandcontactdoos steekt. En dat is zeker belangrijk bij U-toestellen.
Ik denk toch dat de vraagsteller de tik bij het uitzetten ergens anders moet zoeken. In een defecte condensator bijvoorbeeld, die de inductie-spanningspiek moet opvangen bij het uitschakelen van de radio.
Maar ik houd mijn idee graag voor een betere uitleg
M.vr.gr Hans
De gedachte achter een dubbelpolige netschakelaar die door Philips na 1935 algemeen werd toepast is volgens mijn bescheiden mening een extra veiligheid. Om zeker te zijn dat er na het uitschakelen van het toestel nergens meer netspanning op bepaalde delen van de radio staat. Onafhankelijk hoe de stekker in de wandcontactdoos steekt. En dat is zeker belangrijk bij U-toestellen.
Ik denk toch dat de vraagsteller de tik bij het uitzetten ergens anders moet zoeken. In een defecte condensator bijvoorbeeld, die de inductie-spanningspiek moet opvangen bij het uitschakelen van de radio.
Maar ik houd mijn idee graag voor een betere uitleg
M.vr.gr Hans
- Marc
- [Marc]
-
Minder
Meer
01 feb 2015 10:40 #50344
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Tik bij uitzetten Philips B7X43A
Cees jij hebt precie de koe bij de horens gevat het is een schakeling die 1 tiende eerder aansluit dan de andere lip .
Soms is de lip erg vervuild of iets verbogen door de jaren.
Grt Marc yes
Soms is de lip erg vervuild of iets verbogen door de jaren.
Grt Marc yes
31 jan 2015 22:43 #50341
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Tik bij uitzetten Philips B7X43A
@ Piet,Bij sommige typen Philips radio's word bij uit zetten d.m v een stripje ergens bij de ECC83 een
verbinding gemaakt, waardoor die buis niet meer versterkt.
Die verbinding moet een fractie eerder gemaakt worden als dat de schakelaar verbreekt.
Anders dan krijg je een harde tik of knal uit de speaker(s) te horen.
Je zit dus op de goede weg. Heel goed reinigen en afstellen.
Succes Cees.
verbinding gemaakt, waardoor die buis niet meer versterkt.
Die verbinding moet een fractie eerder gemaakt worden als dat de schakelaar verbreekt.
Anders dan krijg je een harde tik of knal uit de speaker(s) te horen.
Je zit dus op de goede weg. Heel goed reinigen en afstellen.
Succes Cees.
31 jan 2015 22:20 #50340
door pietje b
Beantwoord door pietje b in topic Tik bij uitzetten Philips B7X43A
@ Huub is inderdaad een dubbel onderbrekend contact
@ Henk links zit niets maar in het schakelbroodje van de dubbele onderbreker ( De uit knop )zit in het midden een contact wat via een bruine draad naar twee weerstanden van 220 Kohm welke naar pen 1 en 6 van ECC83 lopen. ( er loopt nog een draad maar die kan ik niet volgen zal schema eens na kijken ) kan er in deze kring wat zijn. de tik in de speakers lijkt rechts harder.
heb de schakelaar destijds deels uitelkaar gehad. dwz borgplaat weg en zo kan je de contacten zien en gericht met contactspray aanvallen. was erg zwart.
Heb de stekker nog niet gedraaid zal ik morgen eens proberen.
Groet Piet.
@ Henk links zit niets maar in het schakelbroodje van de dubbele onderbreker ( De uit knop )zit in het midden een contact wat via een bruine draad naar twee weerstanden van 220 Kohm welke naar pen 1 en 6 van ECC83 lopen. ( er loopt nog een draad maar die kan ik niet volgen zal schema eens na kijken ) kan er in deze kring wat zijn. de tik in de speakers lijkt rechts harder.
heb de schakelaar destijds deels uitelkaar gehad. dwz borgplaat weg en zo kan je de contacten zien en gericht met contactspray aanvallen. was erg zwart.
Heb de stekker nog niet gedraaid zal ik morgen eens proberen.
Groet Piet.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
31 jan 2015 21:26 #50339
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Tik bij uitzetten Philips B7X43A
IK meen dat er links van het schakelblok een contactlip zit, die voor het uitschakelen het signaal naar aarde kortsluit. Heb even geen foto gegevens bij de hand.