Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Linnet Laursen 548RG

Meer
27 sep 2014 00:51 #46832 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Linnet Laursen 548RG
Huub,
Zit allemaal wel waarheid in wat je schrijft...Maarrr...b.v bassen hoeven niet altijd door
lange slag speakers worden weer gegeven. Belangrijk om dan toch met een kleine slag en vrij
stugge conus ophanging bassen goed weer te geven is de kast behuizing, die daar op berekend
moet zijn. Zijn ook geschikt voor een "open" systeem. En bassen lenen zich juist heel goed
om d.m.v een vlakke conus te worden uitgestraald. Ook op die manier verspreiden de bassen
zich goed. Veel Philips speakers krijgen na verloop van tijd van veel gebruik juist een veel
te slappe conus rand. Komt ook voor bij de 9710. Gevolg, slappe bassen.
Engelse speakers hebben hun voor en nadelen de Philips ook. En dat kan goed ondervangen worden
door de juiste combinatie te maken van: Soort speaker, kast of behuizing en versterker.
Ook een hele lage imp van b.v 3,2 Ohm, behoeft in een radio, waarin de toevoer draden kort zijn geen bezwaar te zijn. Celestion speakers uit de jaren '50 klonken echt goed in radio
kasten. Die waren ook maar 3,2 Ohm. Werden ook wel toegepast voor WW weergave.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 sep 2014 07:37 - 25 sep 2014 07:54 #46772 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Linnet Laursen 548RG
Nou Cees ik wil er niet een al te lange mening over maken
maar mijn bevindingen van deze spiekers is
Dat de conus swing rand Zeer stug en breed met een zwaren bitummen rand is uitgevoert
Dat deze conus blijft stil staan vooral men zacht geluid .dus wijnig basse
En een vlakke conus geeft ook meer of te veel midde gebied
En er komt nog bij dat ze scherp ook zijn in geluid zeg maar IEL .
Ik heb er genoeg gehad in allen typens Maar geef mij maar een philips LS
Kijk naar een HIFI basse met bas poort daar slaat ook de conus behoorlijk uit
Voor een DIEPE LANGEN basse te weergeven .
Verders vind ik de ouden peerlessen NIET bitter slecht maar heb toch Voorkeur .
ook al omede dat het spreekspoel een aantal windingen minder heeft is al niet
Mijn voorkeur . bvb een 5./of 7.ohms spreekspoel is ook beter
Het is een zwaarderen motor aanzet .3,2 is niet zoo veel ohm.
Helen duren Golden Warf dale bezitten zelfs .16 .ohm.dat word ook niet voor niks gedaan .
dan is er een mooie langen spoel koker met veel meer windingen dus een beter randement
En IK vind een AD 3800M beter kinken al is de wattace minder door de soepelen ophanging van de conus . en 5.ohm.. Maar een Stugge conus geeft geen mooie diepe langen basse
Maar dat is een diepe korte RONK. Wel zeer goed voor PA
Huub
Laatst bewerkt 25 sep 2014 07:54 door Huub.

Meer
25 sep 2014 06:39 #46770 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Linnet Laursen 548RG
Wat misschien wel het prijsverschil kan verklaren:

De 9710(M) hoort bij de kroonserie van Philips en is gemaakt voor 10 Watt. Deze luidspreker heeft ook voorzieningen om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat de impedantie bij hoge frequenties niet te ver oploopt.
Het is een totaal andere luidspreker waar andere eisen voor gesteld worden dan standaard luidsprekers.

De Peerless E100C die gebruikt wordt is in feite een standaard luidspreker. Het maximale vermogen is 8 Watt en dat is bedoeld voor enkelvoudige eindtrappen met bijvoorbeeld EL84. Het rendement is ook vrij hoog.
Als men die vergelijkt met standaard luidsprekers van Philips, bijvoorbeeld de AD3800M uit dezelfde tijd, dan zien we dat de Peerless luidspreker aanzienlijk duurder is dan de Philips.

De betere Peerless luidsprekers uit die tijd en vergelijkbaar met de 9710(M), zoals de 120-50, een coaxiale luidspreker, kostte in 1963 fl. 65,-. Dus ook niet bepaald goedkoop.

Als je een 100C combineert met een Peerless hoge tonen luidspreker zoals de Bantam HF en scheidingsfilter krijg je een heel mooi gespreid geluidsbeeld en de totaalprijs van die twee luidsprekers ligt zelfs lager dan die van een 9710!
Deze combinatie is in dit meubel ook gebruikt, met een echt scheidingsfilter, dus niet de goedkope combinatie van een luidspreker en een hoge tonen luidspreker via alleen een condensator.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
24 sep 2014 23:38 #46768 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Linnet Laursen 548RG
@ Huub,
Hoe het klinkt word bepaald door de juiste en goede combinatie van het versterker deel, de
klank kast en de speakers. Als men er echt uit haalt wat er uit valt te halen, dan zal het
zeker goed moeten klinken. En een stevige wat vlakke conus, is juist helemaal goed voor een
goede bas weergave. Zo'n vlakke conus is juist ideaal om tonen van een lage frequentie uit te
stralen. Kef had b.v een bas speaker met een geheel vlakke, harde conus als laag weergever.
De over bekende B139. Peerless heeft net als alle andere speaker fabrikanten goede dure en
minder goedkopere speakers gemaakt. Hoeft dus niet onder te doen voor een Philips.

Dat ook U buizen,(als ze op een wat hogere spanning, met natuurlijk een wat lagere anodestroom)
heel goed kunnen presteren en dan niet onder doen voor E buizen, heb ik zelf ervaren.
Mijn eerste TV was een Greats TV Radio combinatie.
In de nog al grote kast zaten twee grote speakers met een hoog rendement en in het versterker
deel zat een UF89 en een UL84. En er zat een redelijk grote UGT in.
Het kon naar verhouding tot het kleine vermogen erg hard en tegelijk ook heel zuiver spelen. Een zelfbouw versterkertje met EF89 en EL84 kon er niet aan tippen, wat geluid en
onvervormd volume betreft. U buisjes presteren zo slecht nog niet.
Vr gr Cees.

Meer
23 sep 2014 21:47 #46764 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Linnet Laursen 548RG
Ja zoo is het ook wel weer
Ik heb allen prijs boeken nog liggen
Van die tijd .
Huub

Meer
23 sep 2014 20:23 #46763 door thijs
Beantwoord door thijs in topic Linnet Laursen 548RG
Dag Huub,

Het is wel zo dat Peerless heden ten dage nog luidsprekers maakt en wel in de hoogste klasse.
De 9710 van Philips koste in mijn jonge jaren Fl.39,00 en de Peerless Orchestra of de 100FM niet veel minder. Deze Peerless typen deden technisch echt niet onder voor de 9710 van Philips.
Het is maar net wat je zelf mooi vind klinken.

Groeten, Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!

Gemaakt door Kunena