Radio's van 1950 tot 1970
AG9011 - kathodevolger in schematheek geplaatst
13 nov 2013 23:50 #38252
door Cees
Beantwoord door Cees in topic AG9011 - kathodevolger in schematheek geplaatst
Ik heb dat ook wel opgelost door een emittorvolger toe te passen.
Of ook wel met een op-amp.
Met deze kathodevolger blijft het mooi in stijl van de oude buizen techniek.
Een leuk ding om na te bouwen in b.v een behuizing van een oude defecte FM tuner.
Vr gr Cees.
Of ook wel met een op-amp.
Met deze kathodevolger blijft het mooi in stijl van de oude buizen techniek.
Een leuk ding om na te bouwen in b.v een behuizing van een oude defecte FM tuner.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 nov 2013 20:13 #38246
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic AG9011 - kathodevolger in schematheek geplaatst
Toch werd deze methode bij oudere toestellen vaak aangegeven, het stond zelfs op de achterplaat.
Sommige recorders, zoals de Handy Sound van Amroh, moesten zelfs zo aangesloten worden.
Bij (Philips) radio's met tweepolige recorder aansluiting werd rechtstreeks op de volumeregelaar afgetakt. Dezelfde aansluiting werd ook voor weergave gebruikt. De Philips recorders hadden een tweepolige aansluiting die bij opname als ingang werkte en bij weergave als uitgang. Bij de recorder zat een capaciteits arm verbindingssnoer met tweepolige stekers met een platte middenpen.
Als je de leiding kort houdt kun je de bandrecorder aansluiting ook rechtstreeks aan een versterker koppelen.
De oplossing met deze kathodevolger is uiteraard beter.
Groeten,
Peter
Sommige recorders, zoals de Handy Sound van Amroh, moesten zelfs zo aangesloten worden.
Bij (Philips) radio's met tweepolige recorder aansluiting werd rechtstreeks op de volumeregelaar afgetakt. Dezelfde aansluiting werd ook voor weergave gebruikt. De Philips recorders hadden een tweepolige aansluiting die bij opname als ingang werkte en bij weergave als uitgang. Bij de recorder zat een capaciteits arm verbindingssnoer met tweepolige stekers met een platte middenpen.
Als je de leiding kort houdt kun je de bandrecorder aansluiting ook rechtstreeks aan een versterker koppelen.
De oplossing met deze kathodevolger is uiteraard beter.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Minder
Meer
13 nov 2013 01:00 #38225
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic AG9011 - kathodevolger in schematheek geplaatst
Hélemaal waar Cees
De secundaire van de UGT is volstrekt ongeschikt om het signaal van te betrekken voor een tapedeck. Meer vervorming, slechtere signaal/stoor verhouding zijn de eerste nadelen die me meteen te binnen schieten
Nico
De secundaire van de UGT is volstrekt ongeschikt om het signaal van te betrekken voor een tapedeck. Meer vervorming, slechtere signaal/stoor verhouding zijn de eerste nadelen die me meteen te binnen schieten
Nico
12 nov 2013 23:57 #38223
door Cees
Beantwoord door Cees in topic AG9011 - kathodevolger in schematheek geplaatst
Henk K,Lijkt mij óók wel een leuke schakeling om te gebruiken om uit een oude radio band opnamen te kunnen maken. Uitgang B komt dan aan de bandrecorder ingang.
Zo heb je een beduidend beter onvervormd signaal als wanneer je van de secundaire van de UGT
een signaal af neemt om band opnamen te maken.
Veel oude radio's hebben geen bandrecorder uitgang waar je een opname signaal van af kunt
nemen. Ook voor de latere Japanse bandrecorders, met torren er in, die een lagere ingang
impedantie hebben als de oude buizen recorders heb je dan een geschikt opname signaal.
Vr gr Cees.
Zo heb je een beduidend beter onvervormd signaal als wanneer je van de secundaire van de UGT
een signaal af neemt om band opnamen te maken.
Veel oude radio's hebben geen bandrecorder uitgang waar je een opname signaal van af kunt
nemen. Ook voor de latere Japanse bandrecorders, met torren er in, die een lagere ingang
impedantie hebben als de oude buizen recorders heb je dan een geschikt opname signaal.
Vr gr Cees.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 nov 2013 15:59 #38214
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic AG9011 - kathodevolger in schematheek geplaatst
peter, U is goed bezig met het lezen van alle documentatie. Zo halen we de fouten eruit. :thumbsup:
12 nov 2013 15:32 #38210
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic AG9011 - kathodevolger in schematheek geplaatst
Er staat wel een drukfout in de documentatie. Er staat: Ingangsimpedantie : 4 Mc/s moet zijn natuurlijk 4 MOhm.
Er staat helaas niet in op welke plaats het toestelletje ingebouwd moet worden. Ik denk bij de antenneingang, daar zitten twee ongebruikte gaten en daar is ruimte.
Wel een nuttig accessoire om een radio als tuner te gebruiken.
Groeten,
Peter
Er staat helaas niet in op welke plaats het toestelletje ingebouwd moet worden. Ik denk bij de antenneingang, daar zitten twee ongebruikte gaten en daar is ruimte.
Wel een nuttig accessoire om een radio als tuner te gebruiken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis