Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Aristona SA5029

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
13 sep 2013 08:31 #36113 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Aristona SA5029
Radio staat weer gereed voor zijn baas. Nieuwsgierig als ik ben naar het andere nieuwe speeltje van Jan en Saskia, wordt de radio aldaar gebracht. Spreken we nog wel even af. toppie

Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
12 sep 2013 11:53 #36074 door hkruis
Als test een FM tuner uit een andere BD er naast gehangen. Helaas was dit niet de oplossing. Hierna stap voor stap met een signaal generator erop het traject doorlopen. En jawel, C75 had een loszittend pootje. Ik heb wel wat foto's maar volgen nog. Het probeel is in ieder geval opgelost. Staat nu lekker te spelen.

Henkt

@Peter, eigenlijk op de plek waar je aan het zoeken bent geweest.

Meer
12 sep 2013 05:52 #36059 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Aristona SA5029
Wij dachten zelf ook aan MF oscillatie, maar dat is het niet. Zelfs met de ECC85 er uit treedt het op en maak je de verbinding aan de uitgang van de tuner los dan verdwijnt de oscillatie. Bij het losmaken van de voeding van het FM blok verdwijnt het niet. Nu heb ik aan de uitgang van het FM blok een klein condensatortje geplaatst naar massa en dan merk je in eerste instantie niets, maar na enkele minuten valt de signaalsterkte terug. Het lijkt in het uitgangscircuit van het FM blok te zitten.
Zelf denk ik aan een ontkoppel C-tje aan de uitgang van het FM blok, dat die op een gegeven moment onderbroken raakt.

Wat het uitbouwen betreft, dat valt wel mee als je van tevoren het afstemkoord met klemmetjes verankert aan het snaarwiel. De boel blijft dan op zijn plaats. Maar even een los FM blok er naast zetten is makkelijker om de fout te traceren.

Wordt vervolgd.

Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
12 sep 2013 03:59 #36058 door hkruis
@ Cees, dat klopt, MF trappen en detectie zijn getest.

Meer
11 sep 2013 22:22 #36055 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Aristona SA5029
Henk K,
Een uitval en dan na uitval een oscillatie piep, lijkt mij allebei dezelfde oorzaak.
Dat hoeft niet altijd aan de tuner te liggen.
Alle MF trappen en de detectie trap kunnen er in mee spelen, voor wat de oorzaak betreft.
Succes met deze aparte fout.
Vr gr Cees.

Meer
11 sep 2013 21:07 #36053 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Aristona SA5029

De voorlopige conclusie van Peter is een probleem in de FM-tuner. (handig he, ik hoef niet na te denken en reik de onderdelen aan. En de koffie natuurlijk.)

Hoi Henk.
En wie zorgt er voor wat lekkers bij de koffie :s

Zelf heb ik ervaren dat er vaak wat mis is met de FM tuners op zich op te lossen denk ik maar het uitbouwen en opnieuw inbouwen en met name de de afstemdraad opnieuw leggen vind ik een crime : huh .

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena