Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Nieuwe LX422 AB

Meer
28 nov 2011 14:12 #12168 door ahavelaar
Beantwoord door ahavelaar in topic Re: Nieuwe LX422 AB
Hallo Allemaal,

Allemaal dank voor de complimenten. Is inderdaad een lot uit de loterij.
Leuk Hans datbij jou die ringetjes en dat felsbusje er ook nog bij zitten.

Ik heb de radio nog niet opgestart. Dat hoop ik binnenkort een keer te doen, heel langzaam op de variac.

Wat die gebruiksaanwijzing betreft: Daar ben ik mee bezig. Gaat helemaal goed komen!

Met vriendelijke vroet,

Arjan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
26 nov 2011 14:47 #12082 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Nieuwe LX422 AB
Hoi Hans.

Wat leuk dat je die losse onderdeeltjes van Arjan
enigszins hebt kunnen traceren en laten zien dat
ze wel degelijk bij de radio horen.

Nu hun functie nog....

:thumbsup:

Meer
26 nov 2011 10:59 - 26 nov 2011 11:21 #12070 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Nieuwe LX422 AB
Zoals op de laatste foto te zien, lagen er ook nog een paar dingen in die waarschijnlijk tijdens de fabricage bij Philips erin gevallen zijn.

Hallo Arjan,

Gooi die "paar dingen" nog even niet weg, want nadat ik het deksel van het batterijvak van mij toestelletje heb verwijderd kom ik dezelfde paar ringetjes en een felsbusje tegen:

Ze zijn met zwart garen aan de connector van de anodebatterijen gebonden en hebben dus duidelijk een functie, maar welke......? In de servicedoc. kon ik er niks over vinden.

Mogelijk dienen ze om de kartonnen houder voor de gloeistroombatterijen na een demontage van het chassis opnieuw te bevestigen. Vandaar dat ik er van uit ging dat het chassis van mijn LX422AB nooit uitgekast is.
Maar mocht iemand het zeker weten.................

P.S. Mocht je ooit eens een scan van de gebruiksaanwijzing kunnen maken ....:smilythumb:

Goed weekend, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 26 nov 2011 11:21 door Johannes.

Meer
25 nov 2011 20:51 - 25 nov 2011 20:53 #12046 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Nieuwe LX422 AB
Beste forumlezers,

Uit 1952 zelfs Han. Ook de verchroomde dekseltjes op de knoppen zijn typisch LX422AB anno 1952. De messing dekseltjes kwamen later.
Grappig te bedenken dat ik er twee weken geleden nog nagenoeg niets over wist...... tot dat ik precies een week geleden ook eenzelfde LX422AB heb aangeschaft.
Niet zo "nieuw" als die van Anjan maar eveneens in mooie staat. Zoiets mag dan best iets meer kosten.
Tevens herken ik op de foto's enkele details, waarvan ik niet zeker wist of ze origineel waren, maar nu weet ik het gelukkig wel. Bijvoorbeeld het witte snoer met aangegoten stekker met Philips opschrift en de groene dropperweerstand met een verschuifbare loper.

Behalve de vele radiozenders die de radio met de ingebouwde raamantenne ontvangt en het goede geluid dat het kleine bakelieten toestelletje produceert, ben ik nog steeds niet blij met een lichte, toch wel storende netbrom, vooral bij laag volume.

Om de afvlakelco's C1 / C2 te gaan reviseren vind ik eigenlijk jammer omdat het chassis nog verzegeld is. Op het schema staat een brugcel als gelijkrichter getekend, terwijl in de service documentatie over een seleencel wordt gesproken. Zou deze de netbrom kunnen veroorzaken?

Tot slot vraag ik mij af wat de functie van de beker-elco C25 / C26 is. 2 x 250 uF is toch een behoorlijke beker-elco
(de rechter beker-elco achter die zwarte bus = gelijkrichter op de foto).

P.s. Op de foto van René R. staat een erg leuke advertentie uit de Panorama uit 1952 afgebeeld.
René, als je die advertentie misschien ooit eens zou kunnen scannen, dan is het plaatje helemaal prachtig!

Vriendelijke groeten, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 25 nov 2011 20:53 door Johannes.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
25 nov 2011 15:31 #12035 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Nieuwe LX422 AB
: prima :

Meer
25 nov 2011 08:44 #12025 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Nieuwe LX422 AB
Hallo medeforummers,

Werkelijk als nieuw en dat uit 1954 :smilythumb:

Deze radio is er in allerlei uitvoeringen.
Met of zonder afstemoog
In verschillende kleuren
Met zilver- en goudkleurige schildjes op de knoppen
Verschillende golfbereiken
En dan ook nog in een ander kastje.

Nederland: LX422AB en LX434AB zonder oog. LX437AB en LX444AB met oog
Frankrijk: LF443AB en LF449AB
Italië: LI422AB en LI437AB
en als Radiola de RA399AB
Er zullen er zeker nog meer zijn , al heb ik bv geen Duitse versie kunnen vinden.

Zelf heb ik de Franse LF449AB, compleet met Franse schaal.
Gevonden op 1 oktober jl in Driebergen. Je ziet ze daar wel vaker staan.
Maar die van jou is mooier :lol:

Groet,
Han

Gemaakt door Kunena