Skip to main content
Algemeen

Philips 2514

• buurjongen
  • [buurjongen]
  • Onderwerp Auteur
Meer
19 sep 2011 08:34 #9684 door buurjongen
Beantwoord door buurjongen in topic Re: Philips 2514
beste hans,

die groene luidspreker van jou is ook erg geslaagd hoor. gewoon zelf zo'n luidspreker groen spuiten, dan worden ze vanzelf ook minder zeldzaam en ... ook niet onbelangrijk ... heel goedkoop (hihi)
als ik er een weet mail ik jou zeker.

groetjes van henk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 sep 2011 08:12 #9683 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Philips 2514
Hallo Henk,

Ik heb een paar jaar geleden een groene luidspreker gehad, maar die heb ik als verjaardags-geschenk aan iemand cadeau gedaan. Het was ook als een grapje bedoeld, want ik had hem zelf groen gespoten:

Ik moet er bij vermelden dat ik de luidspreker eerst met meubelwas heb ingesmeerd, zodat de groene verf er gemakkelijk weer af kon :) .

Maar een "echte" groene luidspreker zou ik inderdaad graag willen hebben bij mijn 2501.
Dan is de set echt helemaal compleet. En mocht je er een weten, mail dan maar even.

Groeten van Hans
Bijlagen:

• buurjongen
  • [buurjongen]
  • Onderwerp Auteur
Meer
18 sep 2011 05:58 #9620 door buurjongen
beste hans,

zoek jij nog zon groene luidspreker dan

groeten van henk

• buurjongen
  • [buurjongen]
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 sep 2011 06:15 #9516 door buurjongen
Beste Hans,

Bedankt voor jou leuke en positieve reactie. Wat grappig dat jij ook een 2506 buis in je 2514 hebt zitten die het ook nog gewoon doet. Dat een 2501 een 0 stand heeft en opdruk Philips dat weet ik. Maar ik kendde dit niet eerder bij een 2514. Die 0 stand heeft bij de 2514 ook geen functie. Ik snap wel dat ze het later verwijderd hebben, omdat mensen natuurlijk konden denken dat stand 0 een 'uit ' stand is, wat uiteraard niet het geval is. De 2514 staat dan namelijk nog gewoon aan ...

Op het andere forum schreef je mij dat je graag een keer wil komen kijken. Dat kan natuurlijk, maar al een tijd geleden heb ik gevraagd of Eric en ik een keer naar jou verzameling mochten komen kijken. Dat was goed zei je en ik heb verder toen niks meer gehoord. Misschien is het een idee om per mail een afspraak te maken dat Eric en ik een keer naar jou verzameling komen kijken en jij dan een keer naar de verzameling van ons. Ik vind namelijk dat je van elkaar veel kunt leren.

Dat er destijds niet op radio-onderdelen werd bezuinigd, dat geloof ik meteen. Het is toch geweldig dat zo'n radio het na 83 jaar (!) nog gewoon doet ... Ik denk dat, als je nu een apparaat bij de mediamarkt koopt, het over maximaal 7 a 10 jaar kapot is. De kwaliteit is ver te zoeken ...
Je enthousiasme over de groene schaalluidspreker ( op het andere forum ) vind ik ook erg leuk. Ik heb maar een kleine verzameling ( 7 toestellen ) maar ik wil ze wel in mooie, originele staat hebben, je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

tot horens,

groeten van henk.

Bijlagen:

Meer
16 sep 2011 05:09 - 16 sep 2011 05:24 #9514 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Philips 2514
Hallo Henk,

Wat een prachtige, vroege 2514, laat je ons zien. En in zo'n mooie staat, want vaak zijn de aluminium schaalvensters verweerd en ziet het kunstleder van de kast er niet meer uit.
Zelf heb ik een iets latere 2514, dus zonder de PHILIPS opdruk, maar nog wel met een 2506 gelijkrichtbuis er in. Deze buis werd korte tijd later door Philips door de speciaal voor de 2514 ontwikkelde 506K vervangen.
De 2506 was inderdaad een kwetsbare lamp, als gevolg van de constructie met de horizontaal geplaatste anodes en daardoor de kans op kortsluiting met de gloeidraad.
Maar mijn 2506 buis werkt overigens ook nog uitstekend na 82 jaar.

Maar een dergelijk toestel met 0-stand en PHILIPS opdruk heb ik wel, maar dat is het type 2501, de allereerste fabrieksmatig geproduceerde Philips radio uit 1927 dus. Deze speelt ook nog prima. Op kwaliteit van de onderdelen werd destijds nog niet bezuinigd......

Groeten, Hans
Laatst bewerkt 16 sep 2011 05:24 door Johannes.

• buurjongen
  • [buurjongen]
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 sep 2011 04:47 #9513 door buurjongen
p.s. is er nog iemand op dit forum die zo'n philips 2514 bezit ( met 0 stand en Philips op de voorkant gedrukt ) ?

groeten van henk.

Gemaakt door Kunena