Algemeen
Spaanse zenders op FM band 87 MHz !!!!!
28 mei 2011 16:39 #4945
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Re: Spaanse zenders op FM band 87 MHz !!!!!
Dit verschijnsel is waarschijnlijk veroorzaakt door sporadische E of temperatuursinversie. Het komt vaker voor, maar zelden zo heftig dat het doorwerkt op de FM omroepband.
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
28 mei 2011 16:04 #4942
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Spaanse zenders op FM band 87 MHz !!!!!
Had hier vandaag ook een vreemde zender op de radio, rechtstreeks uit de Antillen, zender staat waarschijnlijk illegaal ergens in Amsterdam Zuidoost. Misschien hadden jullie daar in het noorden last van een verdwaalde spanjool.
gr. henk
gr. henk
27 mei 2011 17:01 #4929
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: Spaanse zenders op FM band 87 MHz !!!!!
De speciale atmosferische condities, waarin VHF en UHF golven zich over grote afstand voortplanten, zijn inderdaad vaak maar zeer tijdelijk. Zou dat niet het geval zijn dan zou het gebruik van dezelfde VHF/UHF frequentie door verschillende zenders op plaatsen buiten het zicht op de horizon onmogelijk worden.
mvg, Pieter.
mvg, Pieter.
26 mei 2011 20:00 #4917
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Re: Spaanse zenders op FM band 87 MHz !!!!!
Hallo,
De unieke condities die dit mogelijk maakten zijn inmiddels voorbij.
Ik hoor hier nu niets anders meer dan Radio2 op deze frequentie, en daarvoor niets.
De radio waarmee ik dit ontving staat trouwens gewoon op de begane grond, en de antenne hangt achter een kast waar de radio naast staat.
Hoe dan ook: het was een leuke belevenis, en ik heb er nog een opname van kunnen maken.
(met mijn camera voor de radio)
Groeten van Marcel :smilythumb:
De unieke condities die dit mogelijk maakten zijn inmiddels voorbij.
Ik hoor hier nu niets anders meer dan Radio2 op deze frequentie, en daarvoor niets.
De radio waarmee ik dit ontving staat trouwens gewoon op de begane grond, en de antenne hangt achter een kast waar de radio naast staat.
Hoe dan ook: het was een leuke belevenis, en ik heb er nog een opname van kunnen maken.
(met mijn camera voor de radio)
Groeten van Marcel :smilythumb:
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
26 mei 2011 19:08 #4912
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Spaanse zenders op FM band 87 MHz !!!!!
Hier in Amsterdam heb ik 88.9 Radio Noordholland, Als ik naar de 87MHz ga is er niets te horen. antenne is lint antenne, wel erg hoog 12 etage Zal ongeveer 30 meter zijn.
26 mei 2011 17:53 #4908
door Leo Snoeren
Beantwoord door Leo Snoeren in topic Re: Spaanse zenders op FM band 87 MHz !!!!!
Hallo Marcel,
Blijkbaar spelen de condities erg op, toen ik vanmiddag naar huis reed, kwam een ander (erg slecht hoorbaar) station door Radio 2 heen, en dat allemaal in de auto......
Nou ja, menig zend of luisteramateur kan er misschien zijn voordeel mee doen!
Leo
Blijkbaar spelen de condities erg op, toen ik vanmiddag naar huis reed, kwam een ander (erg slecht hoorbaar) station door Radio 2 heen, en dat allemaal in de auto......
Nou ja, menig zend of luisteramateur kan er misschien zijn voordeel mee doen!
Leo
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marcel L