Algemeen
Opmerkelijke Philips radio?
05 apr 2011 23:24 - 05 apr 2011 23:33 #3427
door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Re: Opmerkelijke Philips radio?
Voorbereid op H.3 of de schaal vervangen? Beiden natuurlijk onzin!
De schaal is orgineel!
Het enige wat bijzonder is mag het feit genoemd worden dat de zender als 3 aangemerkt is.
Op de langegolf zat Hilversum vanouds met een zender op de 1875 meter (Huizen) net niet zichtbaar op de foto.
Laten we dat even Hilversum 1 noemen.
Deze werd echter vanaf '38 zeer ernstig gestoord door radio Brassov-Roemenie die deze golflengte toegewezen had gekregen.
Nederland ondertekende het verdrag niet en bleef ook op die golflengte uitzenden maar moest vanwege de slechte gestoorde ontvangst uiteindelijk bakzeil halen. Besloten werd om de Lange golf definitief te verlaten en een 2e middengolf zender te bouwen.
Op de Middengolf was op de 300 meter echter al lange tijd de 2e hilversumse zender aktief . De nieuwe zender kwam (even uit mijn hoofd) terecht rond de 415 meter (Jaarsveld). Ondertussen bleef de 1875 ook nog even uitzenden De 415 meter kon je dus inderdaad (even) als hilversum 3 beschouwen maar wel met hetzelfde programma als op de lange golf.
Zover ik weet heeft alleen Waldorp het op deze manier gedaan. Ook op de schaal van het andere toestel uit de "Indie" serie nml. de Oost-West
gr. Leo
De schaal is orgineel!
Het enige wat bijzonder is mag het feit genoemd worden dat de zender als 3 aangemerkt is.
Op de langegolf zat Hilversum vanouds met een zender op de 1875 meter (Huizen) net niet zichtbaar op de foto.
Laten we dat even Hilversum 1 noemen.
Deze werd echter vanaf '38 zeer ernstig gestoord door radio Brassov-Roemenie die deze golflengte toegewezen had gekregen.
Nederland ondertekende het verdrag niet en bleef ook op die golflengte uitzenden maar moest vanwege de slechte gestoorde ontvangst uiteindelijk bakzeil halen. Besloten werd om de Lange golf definitief te verlaten en een 2e middengolf zender te bouwen.
Op de Middengolf was op de 300 meter echter al lange tijd de 2e hilversumse zender aktief . De nieuwe zender kwam (even uit mijn hoofd) terecht rond de 415 meter (Jaarsveld). Ondertussen bleef de 1875 ook nog even uitzenden De 415 meter kon je dus inderdaad (even) als hilversum 3 beschouwen maar wel met hetzelfde programma als op de lange golf.
Zover ik weet heeft alleen Waldorp het op deze manier gedaan. Ook op de schaal van het andere toestel uit de "Indie" serie nml. de Oost-West
gr. Leo
Laatst bewerkt 05 apr 2011 23:33 door leonardo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 apr 2011 21:55 - 05 apr 2011 21:57 #3426
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Opmerkelijke Philips radio?
He, dat is grappig en slim opgemerkt!
Hilversum 3 begon op 11 oktober 1965. Tot 1985.
Herman van Veen zong het nog: Hilversum 3 bestond nog niet!
:smilythumb:
René (R)
Hilversum 3 begon op 11 oktober 1965. Tot 1985.
Herman van Veen zong het nog: Hilversum 3 bestond nog niet!
René (R)
Laatst bewerkt 05 apr 2011 21:57 door René R.
05 apr 2011 21:42 #3425
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Opmerkelijke Philips radio?
:lachuh: Nou het toestel was er al op voorbereid op hilversum 3
675KHz kan zijn dat de schaal eens vervangen is in zijn loopbaan
gebeurde ook begin jaren 50 volgen Plan de kopenhagen
675KHz kan zijn dat de schaal eens vervangen is in zijn loopbaan
gebeurde ook begin jaren 50 volgen Plan de kopenhagen
René Daemen
05 apr 2011 21:32 #3424
door lampje
Beantwoord door lampje in topic Re: Opmerkelijke Philips radio?
best bijzonder,gezien het bouwjaar,dat Hilversum 3 er op staat.
(hilversum 3 bestond nog niet ?)
(hilversum 3 bestond nog niet ?)
05 apr 2011 21:08 #3422
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: Opmerkelijke Philips radio?
Het is niet zo belangrijk of een verkoper met het forum meeleest.
De betreffende Waldorp H-I wordt tenminste in zijn slechte staat getoond.
Ook al ben ik een Waldorp liefhebber, ik laat mij niet gek maken door een vermeende zeldzaamheid van een toestel.
Volgens het artikel van Gidi Verheijen over Waldorp in het RHT is de Waldorp inderdaad vrij zeldzaam, er zouden er nog 4 van in verzameling zijn.
mvg, Pieter.
De betreffende Waldorp H-I wordt tenminste in zijn slechte staat getoond.
Ook al ben ik een Waldorp liefhebber, ik laat mij niet gek maken door een vermeende zeldzaamheid van een toestel.
Volgens het artikel van Gidi Verheijen over Waldorp in het RHT is de Waldorp inderdaad vrij zeldzaam, er zouden er nog 4 van in verzameling zijn.
mvg, Pieter.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 apr 2011 18:23 #3417
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Opmerkelijke Philips radio?
Dat is waar.
Op langere termijn geldt dat ook.
Toen wij met de HiQ radio's begonnen om ze meer op de kaart te zetten
(daarvoor was er nagenoeg geen belangstelling voor) ging de vraag en dus de prijs
met sprongen omhoog. Dit geldt nu ook voor hifi uit de jaren vijftig.
Dat is het mooie er van als je er meer aandacht aan besteedt (en terecht, gezien
de prestaties in de weergave). Met name de grotere belangstelling is natuurlijk erg
aardig en het enthousiasme om deze onderwerpen met elkaar te delen.
De vraag wordt groter, dus de prijs hoger.
Mensen zien ineens een object, wat jarenlang als niet interessant in een hoekje van
de kamer stond te verpieteren, van hun collectie in een grotere belangstelling staan.
Een echte handelaar probeert daar een slaatje uit te slaan uiteraard.
Jaren geleden stonden de AG9004/9007 op een beurs en men kon het amper verkopen.
Nu is er zelfs vraag naar.
René (R)
Op langere termijn geldt dat ook.
Toen wij met de HiQ radio's begonnen om ze meer op de kaart te zetten
(daarvoor was er nagenoeg geen belangstelling voor) ging de vraag en dus de prijs
met sprongen omhoog. Dit geldt nu ook voor hifi uit de jaren vijftig.
Dat is het mooie er van als je er meer aandacht aan besteedt (en terecht, gezien
de prestaties in de weergave). Met name de grotere belangstelling is natuurlijk erg
aardig en het enthousiasme om deze onderwerpen met elkaar te delen.
De vraag wordt groter, dus de prijs hoger.
Mensen zien ineens een object, wat jarenlang als niet interessant in een hoekje van
de kamer stond te verpieteren, van hun collectie in een grotere belangstelling staan.
Een echte handelaar probeert daar een slaatje uit te slaan uiteraard.
Jaren geleden stonden de AG9004/9007 op een beurs en men kon het amper verkopen.
Nu is er zelfs vraag naar.
René (R)