Algemeen
Papier\wax condensatoren
Minder
Meer
21 okt 2014 18:55 #47421
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic forum home
DE LF trafo's uit de grijze oudheid
Gingen op dezelfde manier na verloop van tijd ter ziele. Het probleem was, dat de primaire wikkeling gewoonlijk een nogal hoge gelijkspanning voerde tov de rest. Zodra er ook maar dàt beetje vocht in de wax kon doordringen ontstond er een geleidende vloeistof; de elektrolyse deed de rest. Bij de + pool komt zuurstof vrij, ter plaatse van een barstje in het email. Na afzienbare tijd was de draad op die plek verteerd. Bij latere trafo'tjes werd het ijzeren juk met de + verbonden, dat hielp wel iets maar het bléven kwetsbare dingen, vooral in de tropen
Nico
Gingen op dezelfde manier na verloop van tijd ter ziele. Het probleem was, dat de primaire wikkeling gewoonlijk een nogal hoge gelijkspanning voerde tov de rest. Zodra er ook maar dàt beetje vocht in de wax kon doordringen ontstond er een geleidende vloeistof; de elektrolyse deed de rest. Bij de + pool komt zuurstof vrij, ter plaatse van een barstje in het email. Na afzienbare tijd was de draad op die plek verteerd. Bij latere trafo'tjes werd het ijzeren juk met de + verbonden, dat hielp wel iets maar het bléven kwetsbare dingen, vooral in de tropen
Nico
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
21 okt 2014 13:36 #47411
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic forum home
Maarten, pdf, kijk ik nog even na.
21 okt 2014 12:34 - 21 okt 2014 12:37 #47406
door maarten
Beantwoord door maarten in topic forum home
Vergeten in mijn vorige reactie te schrijven: Erg interessant achtergrondstukje, bedankt!
P.S. De pdf-downloadfunctie werkt niet, mogelijk door gebruik van een deprecated php-functie.
P.S. De pdf-downloadfunctie werkt niet, mogelijk door gebruik van een deprecated php-functie.
Laatst bewerkt 21 okt 2014 12:37 door maarten.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
21 okt 2014 04:48 #47399
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic forum home
Cees, dat schrijf ik ook en dat is ook zo.
21 okt 2014 00:22 #47398
door Cees
Beantwoord door Cees in topic forum home
Henk,
Interessante informatie.
Wel is het zo dat de teerknollen van voor WO2 beter zijn dan hun naoorlogse broertjes.
En dus vraag ik mij af of die een andere soort (zamenstelling) hebben wat betreft de was teer laag.
Vr gr Cees.
Interessante informatie.
Wel is het zo dat de teerknollen van voor WO2 beter zijn dan hun naoorlogse broertjes.
En dus vraag ik mij af of die een andere soort (zamenstelling) hebben wat betreft de was teer laag.
Vr gr Cees.
20 okt 2014 21:30 #47397
door admin