Skip to main content
Algemeen

Restauratie? /Vernaggel? verslagen..

Meer
19 jun 2014 14:24 #44226 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Restauratie? /Vernaggel? verslagen..
Ik vind het helemaal zo slecht nog niet. Originele zut uit die tijd ziet er soms veel beroerder uit (DKE, anyone?!?). En het is vooral uitstekend gedocumenteerd!

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 jun 2014 21:42 - 18 jun 2014 21:46 #44216 door Ben Dijkman
Even voor alle duidelijkheid:
Het gaat er mij hier helemaal niet om dat ze naar nieuwe onderdelen moete grijpen hoor.
Dat is in dit geval ook helemaal niet nodig
Een nog keurig nette originele stekker voor dat toestel is nog vrij makkelijk te vinden, evenals de buisvoeten, achterwand kabel, knoppen, lampjes...De plastic schermpjes waren toch nog prima?
Even goed schoonmaken met de juiste middelen.. Evenals het doek dat nog prima vrijwel onzichtbaar te repareren was. Alles beter dat dat wat het nu is geworden.
De zelfgemaakte stekker vind ik juist een prima voorbeeld van vindingrijkheid :
De afwerking daarvan is echter ook weer dermate slordig, dat het de moeite van het knutselen niet waard is geweest. Doe het dan ook meteen goed en netjes.

Handtekening
Laatst bewerkt 18 jun 2014 21:46 door Ben Dijkman.

Meer
18 jun 2014 19:11 #44212 door Johannes
Inderdaad Ben,
maar niet iedereen denkt er kennelijk net zo over als wij. Deze restaurateurs hebben wel zeer veel moeite gedaan om een aansluitstekker anno 1934 te maken terwijl die bij BD&C gewoon in een niet van origineel te onderscheiden werkelijk zeer mooie uitvoering te koop is.

www.bendijkman.nl/index.php?option=com_s...=1&Itemid=53&lang=nl

Hetzelfde geldt voor het stoffen snoer en de bedieningsknoppen en het luidsprekerdoek.

En gelukkig is alles eenvoudig weer te herstellen met een reprostekker, luidsprekerdoekje, knoppen, apparaatstekker en een stuk snoer. Ben, bedankt voor de interessante link en laat ieder maar op zijn eigen manier de radiohobby beleven.

En je schrijft: Of is de radio hobby tegenwoordig een hobby voor klungels/nerdy's/prutsers?
Dan voel ik mij niet aangesproken en denk ik dat het beslist niet altijd zo is als ik de vele vakkundige restauraties op het forum lees.

Groeten, Hans

Meer
18 jun 2014 18:19 - 18 jun 2014 18:53 #44209 door Ben Dijkman
Vindingrijk zijn o.k maar waarvoor dan?
Zowel origineel als ook nieuw zijn de "totaal verknoeide onderdelen" nog makkelijk te vinden.
Waarom gaan mensen desondanks toch zo ongelooflijk zitten te klooien en prutsen met "rotzooi" wat absoluut niet in zo'n toestel thuis hoort en zelfs het hele toestel totaal bederft in alle opzichten.

Is dat nu alleen omdat ze te vrekkig zijn om een paar centen uit te geven en/of te lui zijn om even te zoeken naar goed materiaal ?

Handtekening
Laatst bewerkt 18 jun 2014 18:53 door Ben Dijkman.

Meer
18 jun 2014 16:17 #44208 door Johannes
Hallo Ben,

Toch wel erg vindingrijk, maar de restaurateur kent vast BD&C niet :smilythumb:

M.vr. gr. Hans

• Marc
  • [Marc]
Meer
18 jun 2014 15:47 #44207 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Restauratie? /Vernaggel? verslagen..
Hallo Ben ,

Tja als iets er niet meer is probeer je het zga na te maken soms moet je niet kijken hoe maar hoe het eind resultaat is geworden .
Oke voor diegene die alleen kunnen miepen is het een doorn in het oog .... .
Ik zelf ben niet zo piepert meer en doe ook bijzonder weinig nog met de radio hobby ben er een beetje klaar mee en heb ook nog maar een paar radio,s staan ( 15 stuks van de 107) de rest is allemaal verkocht via een duitse bij eenkomst waar het er veel gemoedelijker aantoe gaat .
offtopic :thumbsup:

Gemaakt door Kunena