Skip to main content
Algemeen

Weet iemand iets over deze plaatjes?

Meer
20 mei 2013 22:49 #32009 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Weet iemand iets over deze plaatjes?
Danny,
Of ze wat waard zijn weet ik niet maar zijn wel zeldzaam en als ze toch in het afval
verdwijnen dun zullen ze daar niet al te veel kosten en dat beetje geld zullen ze dan
wel waard blijven.
De waarde zal ook afhangen van de artiesten die er op staan.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 mei 2013 19:00 #32004 door Volkswagen94
Heel erg bedankt allemaal!!!

Is het weer wat duidelijker, ik heb de plaatjes afgespeelt het is van dat kerk muziek achtig, met orgels enzo opera.
Ik heb ze dan ook niet voor de muziek gekocht, heb 3 foto's mee gestuurt misschien iemand die de handschriften kan lezen.

Er lagen er nog meer bij de ''rommel'' winkel hier, is het het waard om ze te kopen om ze te bewaren?
Want naar paar weken verdwijnen alle plaatjes en dan staan er weer nieuwe, en met die oude die blijven liggen gaan gewoon in de vuilnisbak.

Groetjes Danny

-
Bijlagen:

Meer
19 mei 2013 16:22 #31969 door John Hupse
Danny,

"Sample" is een Engels woord, dit betekent "proefmodel", "voorbeeld" of "monster"

"Record" is ook een Engels woord, dit betekent hier "grammofoonplaat"

Het gaat dus om een grammofoonplaat die nog niet in de handel is gebracht, maar al wel, via een beperkte oplage, kan worden uitgeprobeerd.

Het doel hiervan was meestal om van te voren in te kunnen schatten of zo'n plaatje een succes gaat worden. Dit in verband met de kosten van een complete persing (perskosten, etikettering, hoesontwerp enz.)

Tegenwoordig zou men YouTube hiervoor gebruiken, maar dat was er toen nog niet.

Proefpersingen bestaan al heel lang, hier zie je een eentje van Edison die zo'n "Sample Record" gebruikte om zijn platenrepertoire te verkopen aan platenzaken. Op die manier kon hij de vraag naar zijn platen van te voren inschatten.

http://forum.talkingmachine.info/download/file.php?id=134&sid=4c5c7a22d7d5ebe4f1fc51fecb500d88

Meer
19 mei 2013 11:38 - 19 mei 2013 11:42 #31964 door maarten
Ik denk ook dat René het bij het rechte einde heeft: Naast "sample record" geven de teksten "catalogue number" en "matrix number" eigenlijk wel uitsluitsel. Dat laatste zal het nummer van de matrijs zijn, dat vaak ook meegestempeld wordt in de binnenrand van de plaat.

"Sample record" lijkt mij in die context dus eerder op een monster te slaan dan op een verzameling fragmenten. Als promo, of voor interne evaluatie of evaluatie in besloten kring (ik heb geen idee of promo's voor extern gebruik er ook zo uitzagen, ik zou iets netters verwachten).
Laatst bewerkt 19 mei 2013 11:42 door maarten.

Meer
19 mei 2013 06:57 #31962 door Johannes
Danny,

Als je met Google gaat zoeken naar "Sample Record" dan wordt je alles denk ik wel duidelijk.
Bijvoorbeeld: en.wikipedia.org/wiki/Sampling_%28music%29
Zoals de sample records op jouw foto van de Philips fonografische industrie in Baarn
Zo kon men geluidsfragmenten als voorbeelden (samples) archiveren om ze later te gebruiken
voor andere plaatopnamen.

Wat René schrijft zou ook kunnen en ik geloof dat het hier het geval is, omdat er twee volledige (Italiaanse) liederen op staan.
Ze waren kennelijk niet bedoeld om te verkopen, op straffe van.......... Dus hopelijk heb je
ze gratis gekregen :)

Groeten, Hans

Meer
19 mei 2013 06:51 #31961 door Rene Daemen
Als je de etiketten bestudeert
staat er not for sale
dan is het volgens mij een promotie plaat om langs de omroepen te gaan om de plaat te pluggen
daar zij niet altijd het etiket bedrukken
vaak bij zelf opname is het meestal een gesproken brief voor een familie die naar bvb canada is ge emigreerd en zo kontakt had met de familie
zelf heb ik ook een promo single van flash and the pan hey st peter de ene kant de lange versie de andere de korte en soms zijn het mono opname als de plaat aansloeg werd deze ingeruild voor de officële versie
stereo en met foto hoes
en vaak zijn zelf opgenomen singles van celluloid of ander materiaal
Ik houd het op een promo plaat

Ik weet niet of Danny de plaatjes heeft afgespeeld?

Mvg René Daemen

René Daemen

Gemaakt door Kunena