Algemeen
Eresaluut ky515 nog lichte ruis na restauratie
15 apr 2013 19:27 #31001
door arjenm
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden
Beantwoord door arjenm in topic Eresaluut ky515 nog lichte ruis na restauratie
Hoi René
Bedankt voor je advies ik heb de weerstanden vervangen buispennen zijn schoon gemaakt
Op de pickup stand hoor je geen ruis
Probleem blijft wat ik wel ontdekt hebt is dat je het geruis alleen hoort als je de toon regeling scherper draait als je hem terug naar lage toon draait is,het over.
Gr. Arjen
Bedankt voor je advies ik heb de weerstanden vervangen buispennen zijn schoon gemaakt
Op de pickup stand hoor je geen ruis
Probleem blijft wat ik wel ontdekt hebt is dat je het geruis alleen hoort als je de toon regeling scherper draait als je hem terug naar lage toon draait is,het over.
Gr. Arjen
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 apr 2013 07:42 #30986
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Eresaluut ky515 nog lichte ruis na restauratie
Hallo Arjen
Laat nog even dat afregelen achterwege
dat doe je alleen als iemand aan de kerntjes heeft gerommeld
Als de ruis nog aanwezig is op de PU stand
dan in het versterkerdeel zoeken
kan in de buis zitten voor de EL 41
zwarte pootjes staan bekend bij deze serie
ook de bruine rakkers weerstanden zie ik ook zitten van hooge waardes zeker vervangen
bij de volume regelaar
en bruin zwart groen is een verdachte bruinzwart geel ook oranje wit geel
en rood rood groen bij de potmeter met schakelaar
dat zijn kanshebbers die erg verlopen en na 60 jaar is de kans groot
Verder is het goed gedaan.
Kijk eerst je buizen na zwarte pootjes geeft problemen dat is de nare eigenschap van de rimlock serie 40
Mocht na alles goed is zijn er een een ruis inzetten kun je overwegen om het toestel afte regelen
zelf doe ik het bijna nooit als de kerntjes van fabriekswege afgelakt zijn is het nog goed.
Het afregelen gaat met een meetzender op de antenne bus de meetzender zetje op de middenfrequentie
BVB 452 Khz en een multimeter op de uitgang trafo eerst de midden frequent afregelen duidelijke fluit toon in de speaker stand MG radio en natuurlijk de aanwijzingen in de service doc
daarna de frequenties kijken of dat juist is.
Maar dat is toch meer een klusje voor gevordender
als je dat wilt afregelen zou ik persoonlijk naar iemand toegaan die daar mee bekent is.
Maar wat veel eten in het roet gooit zijn de schakelede voedingen experiaboxen van KPN LcD tv's
dect telefoon enz ja doe daar maar wat aan elk huisgezin heeft die krengen van voedingen
en dan vanuit gaat dat de buren op FM luisteren en niet op MG
Succes met deze Erres
MvG René Daemen
Laat nog even dat afregelen achterwege
dat doe je alleen als iemand aan de kerntjes heeft gerommeld
Als de ruis nog aanwezig is op de PU stand
dan in het versterkerdeel zoeken
kan in de buis zitten voor de EL 41
zwarte pootjes staan bekend bij deze serie
ook de bruine rakkers weerstanden zie ik ook zitten van hooge waardes zeker vervangen
bij de volume regelaar
en bruin zwart groen is een verdachte bruinzwart geel ook oranje wit geel
en rood rood groen bij de potmeter met schakelaar
dat zijn kanshebbers die erg verlopen en na 60 jaar is de kans groot
Verder is het goed gedaan.
Kijk eerst je buizen na zwarte pootjes geeft problemen dat is de nare eigenschap van de rimlock serie 40
Mocht na alles goed is zijn er een een ruis inzetten kun je overwegen om het toestel afte regelen
zelf doe ik het bijna nooit als de kerntjes van fabriekswege afgelakt zijn is het nog goed.
Het afregelen gaat met een meetzender op de antenne bus de meetzender zetje op de middenfrequentie
BVB 452 Khz en een multimeter op de uitgang trafo eerst de midden frequent afregelen duidelijke fluit toon in de speaker stand MG radio en natuurlijk de aanwijzingen in de service doc
daarna de frequenties kijken of dat juist is.
Maar dat is toch meer een klusje voor gevordender
als je dat wilt afregelen zou ik persoonlijk naar iemand toegaan die daar mee bekent is.
Maar wat veel eten in het roet gooit zijn de schakelede voedingen experiaboxen van KPN LcD tv's
dect telefoon enz ja doe daar maar wat aan elk huisgezin heeft die krengen van voedingen
en dan vanuit gaat dat de buren op FM luisteren en niet op MG
Succes met deze Erres
MvG René Daemen
René Daemen
14 apr 2013 20:38 #30981
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Eresaluut ky515 nog lichte ruis na restauratie
Arjen,
Afregelen is de proceduren zoals in de documentatie omschreven vanaf blad 5, item III. Met als doel een optimale ontvangst van de juiste frequenties.
Henk
Afregelen is de proceduren zoals in de documentatie omschreven vanaf blad 5, item III. Met als doel een optimale ontvangst van de juiste frequenties.
Henk
Henk van 't Kruis
14 apr 2013 20:10 #30977
door arjenm
mvg arjen meulmeester
Beantwoord door arjenm in topic Eresaluut ky515 nog lichte ruis na restauratie
Hoi dankje,
Het is een lichte ruis geen brom,
Henk wat bedoel je met het afregelen
Gr. Arjen
Het is een lichte ruis geen brom,
Henk wat bedoel je met het afregelen
Gr. Arjen
mvg arjen meulmeester
14 apr 2013 20:04 #30975
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Eresaluut ky515 nog lichte ruis na restauratie
Hoi arjen mooi gedaan en Laurens trekt de juiste conclusief wat je ruis betreft.
Het kan ook nog in je radio zitten, maar is zonder verder onderzoek niet vast te stellen. Composiet weerstanden, buizen e.d. kunnen ruis veroorzaken. Ook als de ontvanger niet optimal is afgeregeld .
Henk
Het kan ook nog in je radio zitten, maar is zonder verder onderzoek niet vast te stellen. Composiet weerstanden, buizen e.d. kunnen ruis veroorzaken. Ook als de ontvanger niet optimal is afgeregeld .
Henk
Henk van 't Kruis
14 apr 2013 19:53 - 14 apr 2013 19:54 #30973
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Eresaluut ky515 nog lichte ruis na restauratie
Ruis - SSSSSSSS
Brom - BRMMMMMMMM
Die twee worden nog wel eens door elkaar gehaald.
Een zacht brommetje (hoorbaar als je direct voor het toestel zit, in een doodstille kamer) is normaal.
Meer dan dat niet.
Ruis mag er wel een beetje zijn, maar niet hoorbaar bij de ontvangst van een sterke zender zoals radio 5. Ruis wordt vaak door slecht ontstoorde apparaten (TV's, telefoonladers enzo) veroorzaakt. Je moet diezelfde ruis dan kunnen horen als het toestel juist niet op een zender afgestemd is.
Keurig gerestaureerd trouwens :thumbsup:
Brom - BRMMMMMMMM
Die twee worden nog wel eens door elkaar gehaald.
Een zacht brommetje (hoorbaar als je direct voor het toestel zit, in een doodstille kamer) is normaal.
Meer dan dat niet.
Ruis mag er wel een beetje zijn, maar niet hoorbaar bij de ontvangst van een sterke zender zoals radio 5. Ruis wordt vaak door slecht ontstoorde apparaten (TV's, telefoonladers enzo) veroorzaakt. Je moet diezelfde ruis dan kunnen horen als het toestel juist niet op een zender afgestemd is.
Keurig gerestaureerd trouwens :thumbsup:
.
Laatst bewerkt 14 apr 2013 19:54 door Laurens.