Philips 826A
Ik heb het niet over leeftijd, zoals gesuggereerd.
Over "geen lol hebben in de hobby" als je kritiek hebt op anderen is ook niet door mij gezegd.
Ikzelf zou deze M&P restauraties ook niet zo uitvoeren. Lees mijn eerste opmerking.
Dus graag mijn intentie juist interpreteren.....
Verder vind IK ( steller dezes) het wel overdreven om alles maar overdreven te "behoeden voor komende geslachten".
Er is echt ZAT van dat massaspul.
Neem de plano's van Marcel : als hij er 30 wil verzagen, dan zijn er nog honderden, duizenden over.
Dat dat dan niet de geliefde Thirties modellen zijn, ok, dáár zet ie de zaag niet in. Zijn er ook zat van.
Tuurlijk minder als plano's.
Maar die oude radio's zijn géén Panda's. Die zijn zeldzaam. :lol:
Maar voor mij blijft de stelling staan : Hobby heb je voor je eigen plezier, iedereen op zijn manier.
Maar maak je eigen bezit niet de norm der dingen.
Gino
Als het oud is is het leuk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Of het nu tegen wil en dank is of niet, we zijn het wel... Ook als we onszelf niet als zodanig beschouwen.Gino schreef : Ik vind dat wij ( als radio minded people) ook niet zo'n moederkloek mentaliteit moeten hebben. Als zouden wij de
guardkeepers zijn voor komende geslachten.
Hoeveel 2531's zouden er weggegooid zijn omdat ern geen FM opzat?Die trappen deze toestellen toch massaal de container in. Want geen bluetooth of USB.
Met dat eerste sowieso eens.Lol in je hobby hebben, da's wat telt. De rest is ballast.
leonardo schreef : .....Daarnaast vraagt Marc notabene zelf wat we er van vinden....
Hoi,
Dat is waar, en ook de reden dat ik gereageerd heb.
Soms ben je op zoek naar wat referentie, een "klankbord" zoals ze dat wel eens noemen. Dat je dan soms dingen terugkrijgt die minder positief zijn is toch niet erg. Daar kan je alleen maar van leren.
Van elkaar naar de mond praten leer je weinig over het algemeen, maar uiteraard is de manier waarop je kritiek krijgt wel van belang. Het moet wel positief gebracht worden natuurlijk, want afkraken is erg makkelijk en kan iedereen. Daar zit de nuance.
Ik ben het ook niet helemaal met Gino eens dat het alleen om de lol gaat. Ik denk toch dat je er schande van zou spreken als ik 30 planokasten ging verzagen om er een 'modern' kunstwerk van te maken. Je zou het op z'n minst toch zonde vinden. Een vergelijkbare reactie als hierboven te lezen is dus.
Een ieder hier ziet toch ook graag dat een van ons een oud barrel weer tot een prachtig verzamelobject verheft dat eer doet aan zijn originele staat? We prijzen elkaar er ook regelmatig om op dit forum.
Of zit ik ernaast?
Groeten van Marcel :smileys-boo
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beetje onzinverhaal,
Als je wilt klooien is er inderdaad genoeg te vinden. Ben je wat serieuzer bezig en/of draai je al wat langer mee dan kan je weten dat er genoeg toestellen zijn die moeilijk tot zeer moeilijk te vinden zijn. Neem dat maar van mij aan! Daarvoor hoef je geen "moederkloek gevoelens te hebben of anderzijds een ouwe lul te zijn.
De 218 is zeldzaam in Nederland. De 826a wat minder maar ze zijn ook niet echt dik gezaaid!
Daarnaast vraagt Marc notabene zelf wat we er van vinden....
Moet je dan maar zeggen dat het mooi is terwijl je er heel anders over denkt? Lijkt me niet fris!
Dat ze het zelf wel mooi vinden is een heel ander punt. Voor mij mogen ze maar je kan dus ook andere reacties verwachten! Dat wil trouwens ook niet zeggen dat mensen die kritiek leveren geen lol in hun radiogebeuren zouden hebben wat je min of meer suggereert.
Als dat het geval zou zijn dan zou ik (en Pim vermoedelijk ook) al vele jaren geleden gestopt zijn.
Leonardo
Laat een object van zo'n 80 jaar oud eruit zien als een object van 80 jaar.
"Over de top" restauratie is jammer, zoals al gezegd veel wordt onherstelbaar gemaakt door verkeerde reparatie/restauratie.
Echter :
Waarbij ik géén waardeoordeel geef over de M&P projecten.
Deze zijn door hen aangekocht, en bewerkt. Beauty is in the eye of the beholder.
Zijn zij blij met het resultaat : prachtig. Láát het daar dan bij.
Al zouden ze ze paars willen verven, met pauweveren.....
Al gaan ze de kachel in......
Al die moeilijke verhalen over schaars, en niet meer te vinden : alles is massaproductie geweest.
Elk type radio is volop te vinden. Sommige vinden duurt alleen wat langer.... :lol:
Ik vind dat wij ( als radio minded people) ook niet zo'n moederkloek mentaliteit moeten hebben. Als zouden wij de
guardkeepers zijn voor komende geslachten.
Die trappen deze toestellen toch massaal de container in. Want geen bluetooth of USB.
Lol in je hobby hebben, da's wat telt. De rest is ballast.
Gino
Als het oud is is het leuk
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
ik ben het met Leo eens. Ik heb zelf ook wel eens een Philips 521A gelakt. Het resultaat was redelijk, maar té glimmend. Dat zie ik bij deze kast ook terug. Sinds die tijd blijf ik er met mijn vingers van af.
Mijn devies is: laat het zoals het is. Zeker de oude Erres toestellen zijn dun gezaaid en het is zonde om ze zo op te lappen en ze verveolgens op een verkoopsite te 'dumpen'. Ook de onderhavige Philips 826A is een wat minder vaak gezien toestel. Electrische restauratie is vaak wel weer ongedaan te maken indien gewenst, maar houten kasten zijn na zo'n exercitie vaak als verloren te beschouwen. Bovendien daalt de waarde fors omdat de meeste liefhebbers met een grote boog om deze radio's heen lopen (of dat terecht is, is een ander verhaal).
Geniet van de radio in al zijn authenciteit, al dan niet electrisch gereviseerd. Op den duur zal dat de meeste voldoening geven is mijn mening.
Groeten,
Pim.