Algemeen
Nieuwe aanwinsten ...... 834A en 940A
16 dec 2012 22:09 - 16 dec 2012 22:20 #25584
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Nieuwe aanwinsten ...... 834A en 940A
Er zal meer zoekwerk zijn, vrees ik. Daar staat het antwoord naar mijn bescheiden mening niet tussen (de enige mogelijkheid die ik kan verzinnen in dat Nemko ooit zonder cirkeltje begonnen is, maar dat lijkt me niet zo waarschijnlijk). Lees mijn eerste bericht in dit topic en de reactie van Marc & Patricia maar na en raadpleeg de foto van het typeplaatje. Waar de N voor staat lijkt me in dit geval nog compleet onduidelijk, als hij al iets met herkomst of bestemming te maken heeft (speculatie in dat laatste geval: Noord-Europa? Nordic?).
Tsjechisch lijkt me gezien de schaal niet de eerste keuze. Zo kennen de Tsjechen de W bijvoorbeeld niet, terwijl de Duitsers een behoorlijke afkeer van de V hadden, en de polen hem zelfs helemaal niet kennen. Duits lijkt me dus ook niet de eerste keuze, net als Pools.
Vooral de spelling van Warschau met een V valt op, terwijl andere plaatsnamen dan weer wel een W meekrijgen. Edit: Er blijken 2 spellingen voor te komen: WARSZAWA en WARSZAVA. De eerste is de officiele Poolse spelling. Een janboel dus, ik ga er nog eens wat langer naar staren.
Overigens zou ik eens moeten uitzoeken vanaf welk jaar de Tsjechische productie voorzien was van een prachtige, zeer dik gedrukte P vóór het serienummer voorzien werd.
Tsjechisch lijkt me gezien de schaal niet de eerste keuze. Zo kennen de Tsjechen de W bijvoorbeeld niet, terwijl de Duitsers een behoorlijke afkeer van de V hadden, en de polen hem zelfs helemaal niet kennen. Duits lijkt me dus ook niet de eerste keuze, net als Pools.
Vooral de spelling van Warschau met een V valt op, terwijl andere plaatsnamen dan weer wel een W meekrijgen. Edit: Er blijken 2 spellingen voor te komen: WARSZAWA en WARSZAVA. De eerste is de officiele Poolse spelling. Een janboel dus, ik ga er nog eens wat langer naar staren.
Overigens zou ik eens moeten uitzoeken vanaf welk jaar de Tsjechische productie voorzien was van een prachtige, zeer dik gedrukte P vóór het serienummer voorzien werd.
Laatst bewerkt 16 dec 2012 22:20 door maarten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 dec 2012 11:43 #25551
door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Nieuwe aanwinsten ...... 834A en 940A
Het valt mij op dat hier vaak vragen gesteld worden die met enig speurwerk meestal best gevonden kunnen worden.
Er is genoeg info beschikbaar enerzijds op dit forum maar zeer zeker op het andere. Jarenlang zijn gegevens verzameld en op
de tips en truc's pagina's geplaatst. Gebruik dat dan zou ik zeggen!
Natuurlijk niet altijd antwoord op al je vragen maar heel vaak wel!
www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/phili...lgemeen/#typenummers
mvg Leonardo
Er is genoeg info beschikbaar enerzijds op dit forum maar zeer zeker op het andere. Jarenlang zijn gegevens verzameld en op
de tips en truc's pagina's geplaatst. Gebruik dat dan zou ik zeggen!
Natuurlijk niet altijd antwoord op al je vragen maar heel vaak wel!
www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/phili...lgemeen/#typenummers
mvg Leonardo
16 dec 2012 11:15 #25549
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Nieuwe aanwinsten ...... 834A en 940A
Lijkt me niet zo moeilijk... rood zijn de langegolf zenders, zwart de middengolf.
Dat was mij ook duidelijk, maar mijn gok betrof de herkomst van het toestel. Ik gokte
op Tsjechië, gezien de namen van de zenders.
M.vr.gr. Hans
Dat was mij ook duidelijk, maar mijn gok betrof de herkomst van het toestel. Ik gokte
op Tsjechië, gezien de namen van de zenders.
M.vr.gr. Hans
16 dec 2012 11:07 - 16 dec 2012 11:15 #25547
door leonardo
Huizen op de lange golf = 1875 meter. Tot eind jaren 30 zo geweest maar die plek werd halverwege de jaren 30 toegewezen aan Roemenie voor de zender Brassov. Uiteindelijk heeft Nederland het onderspit moeten delven mede door de zware storingen die de uitzendingen van Brassov gaf.
Op deze manier zijn radio's wel vaak ongeveer te dateren middels de schaalnamen. Staat er alleen Huizen dan kan je er redelijk zeker van zijn dat een toestel van voor 1936/37 is. Staat er Huizen en Brassov dan van voor '40. Later werd alleen Brassov nog vermeld.
Het is slechts een indicatie dus 100% zeker is zo'n datering nooit natuurlijk.
mvg Leonardo
Op deze manier zijn radio's wel vaak ongeveer te dateren middels de schaalnamen. Staat er alleen Huizen dan kan je er redelijk zeker van zijn dat een toestel van voor 1936/37 is. Staat er Huizen en Brassov dan van voor '40. Later werd alleen Brassov nog vermeld.
Het is slechts een indicatie dus 100% zeker is zo'n datering nooit natuurlijk.
mvg Leonardo
Laatst bewerkt 16 dec 2012 11:15 door leonardo.
16 dec 2012 11:03 - 16 dec 2012 11:44 #25546
door leonardo
@ Rene,
Lijkt me niet zo moeilijk... rood zijn de langegolf zenders, zwart de middengolf.
Leonardo
Leonardo
Laatst bewerkt 16 dec 2012 11:44 door leonardo.
16 dec 2012 10:51 #25545
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Nieuwe aanwinsten ...... 834A en 940A
Hoi René,
De zwarte zendernamen zijn middengolf zenders en de rode zijn langegolf zenders.
Grappig dat Hiversum bij de langegolf zenders staat. Mogelijk is dat de zender
in Huizen.
Gezien de vele Oosteuropese zendernamen denk ik dat het een Tsjechisch toestel is.
Philips had tenslotte een fabriek in Praag, na de oorlog is de fabriek overgenomen
door Tesla. Het is maar een gok; misschien heeft iemand een beter idee.
Groeten, Hans
De zwarte zendernamen zijn middengolf zenders en de rode zijn langegolf zenders.
Grappig dat Hiversum bij de langegolf zenders staat. Mogelijk is dat de zender
in Huizen.
Gezien de vele Oosteuropese zendernamen denk ik dat het een Tsjechisch toestel is.
Philips had tenslotte een fabriek in Praag, na de oorlog is de fabriek overgenomen
door Tesla. Het is maar een gok; misschien heeft iemand een beter idee.
Groeten, Hans