Algemeen
Oplossing voor 12 volt adapter gezocht
Minder
Meer
14 sep 2012 23:14 #21437
door kringloper
ron de j
Beantwoord door kringloper in topic Oplossing voor 12 volt adapter gezocht
Werk in een kringloopwinkel 12 volts adapters genoeg meestal universeel en vaak niet meer dan 300 en met een beetje mazzel 500 ma.
ron de j
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 sep 2012 09:33 - 12 sep 2012 10:03 #21332
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Oplossing voor 12 volt adapter gezocht
Hoi Lee,
Cees ging uit van een gestabiliseerde voeding, ik ga hieronder uit van een ongestabiliseerde aangezien die een stuk compacter gebouwd kan worden. Het is jammer dat jouw doel top secret is (zo heet dat op een ander electronicaforum steevast), want welke oplossing voor jou het beste werkt is nog steeds onduidelijk.
Mijn hele onderstaande verhaal is (tenzij anders vermeld) dus voor een ONgestabiliseerde voeding, de 7812 regulator en bijbehorende extra in- en uitgangscondensatortjes en koeling komen dan te vervallen zodat je alleen zekering, trafo, gelijkrichter en elco overhoudt. Zou de voeding toch gestabiliseerd moeten zijn, dan moet je streven naar 15 tot 17V gelijkgerichte spanning uit je trafo (de 7812 heeft graag een paar volt om te werken) en gaat het verhaal verder onverminderd op wat betreft de berekeningen.
Afhankelijk van de gewenste afmetingen en de gewenste rimpelspanning voor jouw toepassing (compromis zoeken) kom je met een elco van 2200u 25V zelfs op een ongestabiliseerde voeding ook best weg (zelfs ruimschoots als je erachter toch nog stabiliseert en de trafospanning niet al te laag maakt), of na het lezen van mijn onderstaande verhaal met een elco van 2200u 16V. Maar let op, er zit een addertje onder het gras! Zie daarvoor dat onderstaande verhaal.
De specificaties van de trafo gaan uit van RMS-spanning en -stroom, de gelijkspanning aan de uitgang is gebaseerd op de piekspanning van de trafo en bovendien moet er voor de gewenste gelijkstroom iets meer dan evenredig meer wisselstroom geleverd worden. Op spanningsgebied wordt de soep niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend, omdat je gelijkrichtverliezen weer wat compenseren voor de piekspanning.
Gelijkrichtverliezen liggen belastingsafhankelijk tussen 0,7V en 1V per diode dus voor een brugcel 1,4 tot 2,0V. Om 12V te bekomen moet er dus 14V piekspanning uit de trafo komen.
Bijbehorende RMS-spanning is een factor 1,4 (wortel 2 eigenlijk) lager. 10V dus. De stroom die de trafo moet kunnen leveren moet bij een ideale trafo evenredig groter zijn, maar in de praktijk wordt een factor 1,6 aangehouden voor een conventionele trafo. Voor een ringkerntrafo misschien iets kleiner, zeg 1,5 ofzo maar dat zal je eerst in de documentatie van de trafo moeten nagaan als je echt tot het randje wilt gaan.
De trafo die je zoekt is dus 10V 1,5 à 1,6A.
Zou je een trafo van 12V 1A gebruiken, dan bouw je een voeding van 14,8V 0,63A. Ook leuk, maar vast niet de bedoeling. Onbelast komt die bovendien te dicht bij 16V om een 16V elco te gebruiken, vandaar mijn opmerking in de eerste alinea.
Cees ging uit van een gestabiliseerde voeding, ik ga hieronder uit van een ongestabiliseerde aangezien die een stuk compacter gebouwd kan worden. Het is jammer dat jouw doel top secret is (zo heet dat op een ander electronicaforum steevast), want welke oplossing voor jou het beste werkt is nog steeds onduidelijk.
Mijn hele onderstaande verhaal is (tenzij anders vermeld) dus voor een ONgestabiliseerde voeding, de 7812 regulator en bijbehorende extra in- en uitgangscondensatortjes en koeling komen dan te vervallen zodat je alleen zekering, trafo, gelijkrichter en elco overhoudt. Zou de voeding toch gestabiliseerd moeten zijn, dan moet je streven naar 15 tot 17V gelijkgerichte spanning uit je trafo (de 7812 heeft graag een paar volt om te werken) en gaat het verhaal verder onverminderd op wat betreft de berekeningen.
Afhankelijk van de gewenste afmetingen en de gewenste rimpelspanning voor jouw toepassing (compromis zoeken) kom je met een elco van 2200u 25V zelfs op een ongestabiliseerde voeding ook best weg (zelfs ruimschoots als je erachter toch nog stabiliseert en de trafospanning niet al te laag maakt), of na het lezen van mijn onderstaande verhaal met een elco van 2200u 16V. Maar let op, er zit een addertje onder het gras! Zie daarvoor dat onderstaande verhaal.
De specificaties van de trafo gaan uit van RMS-spanning en -stroom, de gelijkspanning aan de uitgang is gebaseerd op de piekspanning van de trafo en bovendien moet er voor de gewenste gelijkstroom iets meer dan evenredig meer wisselstroom geleverd worden. Op spanningsgebied wordt de soep niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend, omdat je gelijkrichtverliezen weer wat compenseren voor de piekspanning.
Gelijkrichtverliezen liggen belastingsafhankelijk tussen 0,7V en 1V per diode dus voor een brugcel 1,4 tot 2,0V. Om 12V te bekomen moet er dus 14V piekspanning uit de trafo komen.
Bijbehorende RMS-spanning is een factor 1,4 (wortel 2 eigenlijk) lager. 10V dus. De stroom die de trafo moet kunnen leveren moet bij een ideale trafo evenredig groter zijn, maar in de praktijk wordt een factor 1,6 aangehouden voor een conventionele trafo. Voor een ringkerntrafo misschien iets kleiner, zeg 1,5 ofzo maar dat zal je eerst in de documentatie van de trafo moeten nagaan als je echt tot het randje wilt gaan.
De trafo die je zoekt is dus 10V 1,5 à 1,6A.
Zou je een trafo van 12V 1A gebruiken, dan bouw je een voeding van 14,8V 0,63A. Ook leuk, maar vast niet de bedoeling. Onbelast komt die bovendien te dicht bij 16V om een 16V elco te gebruiken, vandaar mijn opmerking in de eerste alinea.
Laatst bewerkt 12 sep 2012 10:03 door maarten.
12 sep 2012 05:16 #21329
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Oplossing voor 12 volt adapter gezocht
Cees,
Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik ga ermee aan de slag :smilythumb:
Het geheel lijkt mij niet al te moeilijk dus dat moet lukken
Als het klaar is laat ik het hier weten
Lee
Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik ga ermee aan de slag :smilythumb:
Het geheel lijkt mij niet al te moeilijk dus dat moet lukken
Als het klaar is laat ik het hier weten
Lee
12 sep 2012 00:44 #21328
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Oplossing voor 12 volt adapter gezocht
Lee,
Nee, ik denk het niet, maar een ILP ringkern trafotje, kun je bij elke goede
elektronica onderdelen zaak kopen.
En als je even uitlegt wat je er mee wil doen, dan leggen ze je dat heel simpel uit.
De 12V van de trafo komt aan het gelijk richt blokje aan de draadjes waar dit ~
wisselstroom teken op dat blok je staat.
En de + en - staan ook op dat blokje aangegeven.
Tussen die + en - komt dan een elcotje van 4700uF/25V.
Op dat elcotje staan de plus en min ook aangegeven.
Niet moeilijk dus: + op + en - op -.
Een stabilisator (spanning regelaar) er achter aan sluiten.
Zitten maar 3 draadjes aan, het middelste komt aan de min, één aan de + van de elco en +
gelijk richt blokje, de overblijvende draad van de stabilisator is je gestabiliseerde
12V spanning.
In zo'n zaak leggen ze je wel even uit welk draadje aan de + van de gelijkrichter en
+ van de elco moet komen en van welk draadje je de gestabiliseerde spanning kunt
af nemen. Tekenen ze wel even op het zakje waar ze je onderdelen in verpakken.
En dan ben je met hun hulp: Elektronicus in de notendop geworden.
Succes en vr gr Cees.
Nee, ik denk het niet, maar een ILP ringkern trafotje, kun je bij elke goede
elektronica onderdelen zaak kopen.
En als je even uitlegt wat je er mee wil doen, dan leggen ze je dat heel simpel uit.
De 12V van de trafo komt aan het gelijk richt blokje aan de draadjes waar dit ~
wisselstroom teken op dat blok je staat.
En de + en - staan ook op dat blokje aangegeven.
Tussen die + en - komt dan een elcotje van 4700uF/25V.
Op dat elcotje staan de plus en min ook aangegeven.
Niet moeilijk dus: + op + en - op -.
Een stabilisator (spanning regelaar) er achter aan sluiten.
Zitten maar 3 draadjes aan, het middelste komt aan de min, één aan de + van de elco en +
gelijk richt blokje, de overblijvende draad van de stabilisator is je gestabiliseerde
12V spanning.
In zo'n zaak leggen ze je wel even uit welk draadje aan de + van de gelijkrichter en
+ van de elco moet komen en van welk draadje je de gestabiliseerde spanning kunt
af nemen. Tekenen ze wel even op het zakje waar ze je onderdelen in verpakken.
En dan ben je met hun hulp: Elektronicus in de notendop geworden.
Succes en vr gr Cees.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
11 sep 2012 10:28 #21302
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Oplossing voor 12 volt adapter gezocht
11 sep 2012 10:19 - 11 sep 2012 10:19 #21301
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Oplossing voor 12 volt adapter gezocht
Cees,
Is zoiets te koop als bouwpakketje ?
Dan heb ik er geen moeite mee om het te maken maar het zelf bedenken gaat mij niet goed af
daarvoor schiet mijn electronica kennis te kort
Ik zal eens op zoek gaan
Lee
Is zoiets te koop als bouwpakketje ?
Dan heb ik er geen moeite mee om het te maken maar het zelf bedenken gaat mij niet goed af
daarvoor schiet mijn electronica kennis te kort
Ik zal eens op zoek gaan
Lee
Laatst bewerkt 11 sep 2012 10:19 door Lee.