Skip to main content
Algemeen

Is het verstandig om een voorraadje buizen aan te leggen?

Meer
12 sep 2012 00:20 #21327 door Cees
Ton,
En dan blijkt dat de gegarandeerde levensduur van de buizen in de oude buizen
radio's vaak vele malen langer meegaan.
Dus het valt allemaal wel mee met de slijtage van buizen.
Zolang als er niets ernstigs, zoals b.v lekke koppel C's, gebeurd gaan buizen
van een goed fabriekaat erg lang mee.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 sep 2012 10:41 - 11 sep 2012 10:42 #21303 door Ton mijnster
Om terug te komem op de vraag over levensduur buizen van Rene.

De levensduur eindbuizen is 2500 tot 4000 uur(KT88 EL34 6L6 enz.)
Dit zijn buizen die vaak in de huidige HiFi en gitaarversterkers toegepast worden.

Voor types als EF ECC 5000 uur.

profesionele buizen zoals b.v. E88CC die in CAI vesterkers toegepast worden 10000 uur.

Verder waren er ook de speciale postbuizen uit de 30er tot 40er jaren die 100000uur meegaan.

Voor dat ieder nu in paniek raakt,blijk vaak dat buizen in radio,s buizen die 40 tot 50% versleten zijn hun werk nog uitstekend doen.

Groet Ton
Laatst bewerkt 11 sep 2012 10:42 door Ton mijnster.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels

Meer
10 sep 2012 14:54 - 10 sep 2012 14:59 #21265 door maarten
Precies, gewoon geregeld of zelfs veelvuldig gebruiken. Daarvoor is het spul ook ooit ontworpen. Het zal dan normale en redelijk voorspelbare slijtage vertonen.

De opmerking van Hans over op lage spanning aan laten staan, kwam geloof ik ergens voor in een discussie over brandveiligheid en het onbeheerd onder stroom zetten van electronica. Ik zou dat categoriseren onder "zinloos geweld" vanwege (extra) slijtage, verkwisting en brandgevaar, maar het zijn niet mijn radio's dus ik maak me er verder maar niet druk over.

Het enige zinnige dat ik zo in die categorie kan verzinnen is om U-toestelletjes consequent op 110V te bedrijven (met het spanningscaroussel op de overeenkomstige stand), met als nadelen dat ze vaak wat zachter spelen of wat minder gevoelig zijn en met als voordelen dat ze minder warmte-ontwikkeling kennen en minder slijten.
Laatst bewerkt 10 sep 2012 14:59 door maarten.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
10 sep 2012 14:00 #21260 door brcf01
haha, continu is ook een tikkeltje overdreven hoor.
Maar als de radio aanstaat (elke dag) dan staat hij in een pauze
stand inderdaad op de PU ingang.
Ook vanwege de aardigheid omdat de schaalplaat dan verlicht blijft.
Een dergelijke radio staat er ook voor het esthetisch effect.
Wat de hifi set betreft, die staat veel meer 'functioneel' aan.
Maar aanzetten, een plaat draaien en dan weer uitzetten is ook niet
aan de orde. Maar als ik zeker weet dat ik geen plaat meer ga draaien,
gaat hij toch wel weer uit.
Overigens draai ik op de B8X72A net zo lief platen (oude mono platen)
als op de hifi set. Het ene is niet 'belangrijker' als het andere.

:thumbsup:

Meer
10 sep 2012 13:53 #21259 door Johannes
Tja, dat continu op een lagere spanning laten branden van een radio lijkt mij volkomen overbodig. Wat bereik je daarmee? Het is net zoiets als je auto voor de deur op een stationair toerental laten draaien als je de auto niet gebruikt.
Het zal de levensduur van een buis van gewoonlijk 10.000 uren ook niet ten goede komen.

De radio's uit mijn verzameling zet ik gemiddeld 10 uur per jaar aan (als het veel is). Dus gaan de buizen ervan gemiddeld 1000 jaar mee. Ik ben wel eens bang dat ik dat niet meer mee maak :P .
Dus Niels, geen reden om je druk te maken over de levensduur van een radiobuis. Zelfs
mijn 85 jaar oude Philips 2501 speelt nog perfect met de eerste set buizen.

Maar in het geval van glasbreuk of een keer per ongeluk aansluiten op een te hoge spanning rechtvaardigt het in voorraad nemen van een reserve setje buizen zeker en vast. Meer niet.

Groeten, Hans

Meer
10 sep 2012 11:44 - 10 sep 2012 11:45 #21244 door maarten
Hoi René,

Met continu laten branden weet je zéker dat je de uren maakt die nodig zijn om te slijten (in een jaar zitten bijna 9000 uur, dus elk jaar een nieuw setje buizen is geen overbodige luxe dan) en als je dat onbelast doet is het ook niet altijd goed voor de buizen dus kan de slijtage versneld worden. Aan- en uitzetten geeft natuurlijk thermische spanningen in het materiaal, en bij sommige ontwerpen kan je kathode bij het aanzetten een klap krijgen die vergelijkbaar is met meerdere uren spelen, maar over het algemeen is het langdurig laten aanstaan van apparatuur een slijtageslag die niets oplevert. Voor een half uurtje loont het vaak nog wel.
Laatst bewerkt 10 sep 2012 11:45 door maarten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01

Gemaakt door Kunena