Algemeen
Philips H4X64A met brom op middengolf bij geen zender
Minder
Meer
29 aug 2012 17:38 #20829
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips H4X64A met brom op middengolf bij geen zender
Hoi Marcel,
een rottebuis kan heel wat roet in het eten gooien
zo had ik bij mijn HX523A Van Raad de Radio
een rotte EBC 41 rommelende ruis geluiden
de Radio had ik gereviseerd oude teerdotten vervangen
vooral op de pu stand was het duidelijk hoorbaar
nu is het prima
Mvg René Daemen
een rottebuis kan heel wat roet in het eten gooien
zo had ik bij mijn HX523A Van Raad de Radio
een rotte EBC 41 rommelende ruis geluiden
de Radio had ik gereviseerd oude teerdotten vervangen
vooral op de pu stand was het duidelijk hoorbaar
nu is het prima
Mvg René Daemen
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 aug 2012 16:24 - 29 aug 2012 16:28 #20828
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Philips H4X64A met brom op middengolf bij geen zender
Hallo,
Het probleem is opgelost! Bedankt voor de tips allemaal.
Ik had zo gauw geen defect in een buis verwacht maar toch bleek dit het geval te zijn: na vervanging van de EABC80 bleek het probleem te zijn opgelost. De radio speelt nu de sterren van de hemel!
Eerder vandaag twijfelde ik nog even aan de trafo, want die bleek wel warm te lopen; zo warm dat je nog net je vinger een paar seconden op het weekijzer kan houden.
Maar bij andere radio's bleek de trafo net zo warm te worden, dus dit schijnt wel normaal te zijn.
Groeten van Marcel
Het probleem is opgelost! Bedankt voor de tips allemaal.
Ik had zo gauw geen defect in een buis verwacht maar toch bleek dit het geval te zijn: na vervanging van de EABC80 bleek het probleem te zijn opgelost. De radio speelt nu de sterren van de hemel!
Eerder vandaag twijfelde ik nog even aan de trafo, want die bleek wel warm te lopen; zo warm dat je nog net je vinger een paar seconden op het weekijzer kan houden.
Maar bij andere radio's bleek de trafo net zo warm te worden, dus dit schijnt wel normaal te zijn.
Groeten van Marcel
Laatst bewerkt 29 aug 2012 16:28 door Marcel L.
28 aug 2012 20:55 #20819
door Henk vdB
Beantwoord door Henk vdB in topic Philips H4X64A met brom op middengolf bij geen zender
Composietweerstanden al gecontroleerd?
28 aug 2012 17:54 #20812
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips H4X64A met brom op middengolf bij geen zender
Beste Marcel,
Heb je al buizen vervangen? Misschien kathode/gloeidraad lek in een buis? Dat de brom minder wordt als je op een sterke zender afstemt, kan komen doordat de AVR in werking treedt. De versterking wordt dan minder en daardoor de brom ook.
Trek eens een voor een de buizen in het H.F. deel er uit terwijl niet op een zender is afgestemd, begin bij de ECH81. Is de brom dan weg dan zit het dus in of bij de mengbuis. Sluit het stuurrooster eens kort naar massa en kontroleer of de brom dan weg is.
Is misschien de antennekring onderbroken? Bromspanningen hebben dan vrij spel.
Sluit ook eens de AVR leiding kort naar massa. Brom kan ook via die weg binnenkomen.
Succes!
Groeten,
Peter
Heb je al buizen vervangen? Misschien kathode/gloeidraad lek in een buis? Dat de brom minder wordt als je op een sterke zender afstemt, kan komen doordat de AVR in werking treedt. De versterking wordt dan minder en daardoor de brom ook.
Trek eens een voor een de buizen in het H.F. deel er uit terwijl niet op een zender is afgestemd, begin bij de ECH81. Is de brom dan weg dan zit het dus in of bij de mengbuis. Sluit het stuurrooster eens kort naar massa en kontroleer of de brom dan weg is.
Is misschien de antennekring onderbroken? Bromspanningen hebben dan vrij spel.
Sluit ook eens de AVR leiding kort naar massa. Brom kan ook via die weg binnenkomen.
Succes!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
28 aug 2012 16:50 - 28 aug 2012 16:51 #20811
door Marcel L
Beantwoord door Marcel L in topic Philips H4X64A met brom op middengolf bij geen zender
Hoi René,
Nee, brom van een externe bron herken ik wel. Heb ik ook wel eens meegemaakt.
Maar dit is echt een 50Hz brom, alsof je met je vinger de pickup-ingang van je versterker aanraakt. De AM-band klinkt daardoor erg geknepen.
Radio 5 komt wel door en dan hoor ik de brom niet, maar zodra ik de afstemming iets verdraai gaat hij sputteren en hoor ik de brom weer. Zwakkere zenders komen ook sputterend of nauwelijks door, afgeknepen door de netbrom. Zo klinkt het.
Er zal wel weer een weerstand of condensator de geest hebben gegeven; alle teerknollen heb ik al vervangen volgens mij, net als de elco van de discriminator.
FM speelt probleemloos, en ook de platenspeler klinkt goed.
Groeten van Marcel
Nee, brom van een externe bron herken ik wel. Heb ik ook wel eens meegemaakt.
Maar dit is echt een 50Hz brom, alsof je met je vinger de pickup-ingang van je versterker aanraakt. De AM-band klinkt daardoor erg geknepen.
Radio 5 komt wel door en dan hoor ik de brom niet, maar zodra ik de afstemming iets verdraai gaat hij sputteren en hoor ik de brom weer. Zwakkere zenders komen ook sputterend of nauwelijks door, afgeknepen door de netbrom. Zo klinkt het.
Er zal wel weer een weerstand of condensator de geest hebben gegeven; alle teerknollen heb ik al vervangen volgens mij, net als de elco van de discriminator.
FM speelt probleemloos, en ook de platenspeler klinkt goed.
Groeten van Marcel
Laatst bewerkt 28 aug 2012 16:51 door Marcel L.
28 aug 2012 16:29 #20810
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips H4X64A met brom op middengolf bij geen zender
Hallo Marcel,
is dit een zwarebrom brombeer? of intermitterend onregelmatig
door TL buizen schakelende voedingen kun je rare situaties krijgen
mijn draadloze adaptor voor die heerlijke interactieve TV gooit ook roet in het eten
ratelend tikkend geluid op een deel van de midden golf
soms al bij een gewone versterker motorbotend geluid
heeft hij ook brom op de pu ingang zoja kan het een massa probleem zijn of een aardlus
houd ook signaal draden weg van de gloeidraadleidingen
zijn ook de teerc's vervangen?
schakel eerst alle spanningsbronnen uit waarvan je denkt dat het stoort schakelende voedingen
das de funest voor middengolf de ferriet staaf pakt ze op
maak anders even een video van dan kan men beter beoordelen
anders het toestel buiten zetten in de tuin met een verlengsnoer in het stopcontact
kijk of men nog last heeft.
Succes
Mvg René Daemen
is dit een zwarebrom brombeer? of intermitterend onregelmatig
door TL buizen schakelende voedingen kun je rare situaties krijgen
mijn draadloze adaptor voor die heerlijke interactieve TV gooit ook roet in het eten
ratelend tikkend geluid op een deel van de midden golf
soms al bij een gewone versterker motorbotend geluid
heeft hij ook brom op de pu ingang zoja kan het een massa probleem zijn of een aardlus
houd ook signaal draden weg van de gloeidraadleidingen
zijn ook de teerc's vervangen?
schakel eerst alle spanningsbronnen uit waarvan je denkt dat het stoort schakelende voedingen
das de funest voor middengolf de ferriet staaf pakt ze op
maak anders even een video van dan kan men beter beoordelen
anders het toestel buiten zetten in de tuin met een verlengsnoer in het stopcontact
kijk of men nog last heeft.
Succes
Mvg René Daemen
René Daemen