Algemeen
muziekweergave primitief voor de 2e WO?
Minder
Meer
17 jan 2011 22:43 #1300
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: muziekweergave primitief voor de 2e WO?
Het piepen en kraken kwam voor bij de eerste ontvangers uit 1927
en bij rechtuit ontvangers 1 kringers de selectiviteit liet te wensen over men hoorde
bijna 2 zenders door elkaar vaak een schaal speakertje of een hoorn
de Radio's vanaf 1935 werden beter de lentebode bode gaf al een redelijk goed geluid
de 640 de 695a de 850 was een parade paardje met volle weergave bassen en niet te vergeten
de 990 a met motor afstemming
vaak beter ontvangst dan met een 50's toestel de 990 dus
de 990 was de top in zijn tijd
sinds de komst van de fm was AM bijzaak en werd niet veel aandacht aangeschonken
MVG René Daemen
en bij rechtuit ontvangers 1 kringers de selectiviteit liet te wensen over men hoorde
bijna 2 zenders door elkaar vaak een schaal speakertje of een hoorn
de Radio's vanaf 1935 werden beter de lentebode bode gaf al een redelijk goed geluid
de 640 de 695a de 850 was een parade paardje met volle weergave bassen en niet te vergeten
de 990 a met motor afstemming
vaak beter ontvangst dan met een 50's toestel de 990 dus
de 990 was de top in zijn tijd
sinds de komst van de fm was AM bijzaak en werd niet veel aandacht aangeschonken
MVG René Daemen
René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 jan 2011 22:42 #1299
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: muziekweergave primitief voor de 2e WO?
Hallo René
Vergeef mij dat ik de draad niet helemaal en letterlijk heb gevolgd. Maar je bent altijd welkom om mijn 30 jaren toestellen te beluisteren. Natuurlijk heb ik niet de pretentie dat mijn oude 640A net zo presteert als jouw Hifi 50/er toestel. Dat kan gewoon ook niet omdat de techniek niet stil heeft gestaan. En toch zou ik het leuk vinden om je te laten luisteren naar wat onze grootouders in 1934 aan radioklanken allemaal hebben gehoord met hun 640A......
Vergeef mij dat ik de draad niet helemaal en letterlijk heb gevolgd. Maar je bent altijd welkom om mijn 30 jaren toestellen te beluisteren. Natuurlijk heb ik niet de pretentie dat mijn oude 640A net zo presteert als jouw Hifi 50/er toestel. Dat kan gewoon ook niet omdat de techniek niet stil heeft gestaan. En toch zou ik het leuk vinden om je te laten luisteren naar wat onze grootouders in 1934 aan radioklanken allemaal hebben gehoord met hun 640A......
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R
Minder
Meer
17 jan 2011 17:41 #1278
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: muziekweergave primitief voor de 2e WO?
'tis natuurlijk allemaal wel erg afhankelijk van wat de klant zich kon permitteren. Halverwege de jaren '30 waren er al radio's waar je diep je pet voor af nam en goedkope apparaten die inderdaad piepten en knerpten.
Vooral de toenmalige Jan Modaal was allang blij als hij een drielampertje kon kopen met terugkoppeling. Dat was voortgeborduurd op het schema van Koomans, maar wel met pentoden in HF en eindtrap. In de dichtbevolkte stadskernen was het lastig om een antenne aan te leggen die een "schoon" signaal binnen bracht.
Hoe anders ging dit bij de "captains of Industry" en andere gegoeden; die kochten een heterodyne en lieten tussen de schoorstenen van hun villa een antenne aanleggen door de leverancier; die wist dat hij zonder geld kon òphoepelen met z'n spullen als de klant niet tevreden was.....
Gegevens uit "de Stad" van Ben Stroman. Dat is niet zómaar een boek, het is een liefdesverklaring aan het Rotterdam van 1933
Nico
Vooral de toenmalige Jan Modaal was allang blij als hij een drielampertje kon kopen met terugkoppeling. Dat was voortgeborduurd op het schema van Koomans, maar wel met pentoden in HF en eindtrap. In de dichtbevolkte stadskernen was het lastig om een antenne aan te leggen die een "schoon" signaal binnen bracht.
Hoe anders ging dit bij de "captains of Industry" en andere gegoeden; die kochten een heterodyne en lieten tussen de schoorstenen van hun villa een antenne aanleggen door de leverancier; die wist dat hij zonder geld kon òphoepelen met z'n spullen als de klant niet tevreden was.....
Gegevens uit "de Stad" van Ben Stroman. Dat is niet zómaar een boek, het is een liefdesverklaring aan het Rotterdam van 1933
Nico
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
17 jan 2011 13:51 - 17 jan 2011 13:52 #1263
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: muziekweergave primitief voor de 2e WO?
Hoi Hans
Zal ik zeker eens doen binnenkort!
Want dit wil ik wel eens bewezen zien/horen:
'Zelfs als ik eerlijk ben hoor ik weinig verschil tussen tussen de superinductance toestellen en 50-er jaren radio's van Philips'.
Groet
René (R)
Zal ik zeker eens doen binnenkort!
Want dit wil ik wel eens bewezen zien/horen:
'Zelfs als ik eerlijk ben hoor ik weinig verschil tussen tussen de superinductance toestellen en 50-er jaren radio's van Philips'.
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 17 jan 2011 13:52 door René R.
17 jan 2011 13:45 #1262
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: muziekweergave primitief voor de 2e WO?
Hallo René
Ik durf een superinductance toestel uit 1934 natuurlijk niet te vergelijken met een super heterodyne toestel van na die tijd maar ik hoor geen verschil tussen beide varianten. Zelfs als ik eerlijk ben hoor ik weinig verschil tussen tussen de superinductance toestellen en 50-er jaren radio's van Philips. Dat geeft alleen maar aan wat voor goede kwaliteit Philips in de loop der jaren heeft geleverd. Of het heeft met mij gehoor te maken...... Ik vind dat laatste ook goed. Maar kom anders eens luisteren naar mijn oldies
Ik durf een superinductance toestel uit 1934 natuurlijk niet te vergelijken met een super heterodyne toestel van na die tijd maar ik hoor geen verschil tussen beide varianten. Zelfs als ik eerlijk ben hoor ik weinig verschil tussen tussen de superinductance toestellen en 50-er jaren radio's van Philips. Dat geeft alleen maar aan wat voor goede kwaliteit Philips in de loop der jaren heeft geleverd. Of het heeft met mij gehoor te maken...... Ik vind dat laatste ook goed. Maar kom anders eens luisteren naar mijn oldies
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
17 jan 2011 12:44 #1261
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: muziekweergave primitief voor de 2e WO?
Hoi Hans.
Mooi verhaal.
Bedoel je dat Philips ook toen al een systeem bedacht had wat beter werkte
dan die van de concurrentie, maar dat ze er mee stopte omdat het commercieel
niet haalbaar was en zij min of meer gedwongen waren dus een minder systeem
(van de concurrentie) te adopteren om vaste voet op de markt te behouden?
Dat kwam dus nog vaker voor bij Philips dan ik dacht (OTL, video2000).
Groet
René (R)
Mooi verhaal.
Bedoel je dat Philips ook toen al een systeem bedacht had wat beter werkte
dan die van de concurrentie, maar dat ze er mee stopte omdat het commercieel
niet haalbaar was en zij min of meer gedwongen waren dus een minder systeem
(van de concurrentie) te adopteren om vaste voet op de markt te behouden?
Dat kwam dus nog vaker voor bij Philips dan ik dacht (OTL, video2000).
Groet
René (R)